همه شهرها و ۲ هزار و ۱۱۷ روستای گیلان از گاز طبیعی برخوردارند
همه شهرها و ۲ هزار و ۱۱۷ روستای گیلان از گاز طبیعی برخوردارند
مدیرعامل گاز گیلان در گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی باران گفت: همه شهرها و 2 هزار و 117 روستای گیلان از گاز طبیعی برخوردارند.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی گاز گیلان، عیسی جمال نیکویی مدیرعامل شرکت روز یکشنبه یکم آبان ۱۴۰۱ در گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی باران درخصوص وضعیت گازرسانی در گیلان گفت: هم اکنون همه شهرها و ۲ هزار و ۱۱۷ روستای گیلان برخوردار از نعمت گاز طبیعی می باشند و در تلاشیم تا ۳۴ روستای صعب العبور و کوهستانی دیگر را به شبکه گاز متصل کنیم.

وی با اشاره به بالاتر بودن درصد برخورداری گاز در گیلان نسبت به متوسط کشوری، اظهار داشت: هم اکنون ۹۹٫۹ درصد خانوارهای شهری و ۹۶٫۸ درصد خانوارهای روستایی استان دارای گاز می باشند که میزان کشوری آن در بخش شهری ۹۷٫۶ و در بخش روستایی ۸۵ درصد می باشد.

جمال نیکویی درخصوص مقاوم سازی و پایداری شبکه های گاز برای مواجهه مناسب با فصل سرما بیان کرد: این شرکت هر ساله در فصل گرم سال بر اساس برنامه ریزی، همه ایستگاه ها و تاسیسات گاز را مورد تعمیرات اساسی قرار می دهد تا احتمال افت فشار گاز در فصل سرما به حداقل برسد.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان افزود: علاوه بر تعمیرات مستمر، این شرکت با اتصال خطوط تغذیه و توزیع شهرها به یکدیگر (رینگ کردن) موجب افزایش ضریب پایداری جریان گاز در استان شده است.

وی در ادامه از مصرف ۷٫۵ میلیارد مترمکعب گاز توسط مشترکین گیلانی در سال گذشته خبر داد و گفت: نیروگاه های گیلان با ۳۸ درصد در رده اول مصرف گاز در استان قرار دارند و پس از آن حوزه خانگی با ۳۴ درصد، صنایع استان با ۱۰ درصد، ایستگاه های CNG با ۵ درصد و سایر حوزه ها با ۱۳ درصد قرار دارند.

نیکویی درخصوص مصرف گاز استان گیلان در مقایسه با مصرف گاز کشور، بیان کرد: ۳٫۸ درصد از کل مشترکین گاز کشور، مصرف کنندگان گاز طبیعی استان گیلان می باشند که این تعداد، مصرف کننده حدود ۳٫۲ درصد از مجموع گاز کشور می باشند.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان با بیان اهمیت استانداردسازی منازل برای نگهداشت گرما و جلوگیری از هدررفت انرژی گفت: رعایت کردن مبحث ۱۹ مجموعه مقررات ملی ساختمان توسط سازندگان می تواند تا حد بسیاری سبب کاهش مصرف گاز شود.

وی با اشاره به ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور اظهار داشت: شرکت گاز برای مقابله با این مشکل برنامه های مختلفی همچون جایگزینی بخاری های فرسوده با بخاری های جدید با راندمان بالا، استفاده از کنتورهای هوشمند و اصلاح و بهینه سازی رایگان موتورخانه های واحدهای مسکونی و تجاری را در دستور کار خود دارد.

جمال نیکویی در خاتمه با تاکید بر سرویس دوره ای وسایل گازسوز، از همه مشترکین و مصرف کنندگان گاز طبیعی درخواست کرد تا به صورت مستمر سلامت دستگاه های گازسوز، شیر و شیلنگ گاز و مجرای دودکش را مورد بررسی قرار دهند.

  • منبع خبر : گاز گیلان