مهارت آموزی کلید رفع مشکل بیکاری است
مهارت آموزی کلید رفع مشکل بیکاری است
استاندار گیلان با بیان اینکه مهارت آموزی راهی برای رفع مشکل بیکاری است، گفت: ۶.۱ دهم درصد بیکاری در استان جوانان فاقد حرفه و مهارت کافی هستند.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل استانداری گیلان؛ اسدالله عباسی عصر(سه شنبه) در جلسه شورای مهارت در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای گیلان در رشت اظهار کرد: این جوانان به لحاظ نظری و تئوری کار بلد هستند اما مهارت لازم برای انجام کار را ندارند.

وی با بیان اینکه تقاضا برای کار در رشته های مهارتی وجود دارد، خاطر نشان کرد:   فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای و برخورداری مهارت در رشته های مختلف مهارتی و فنی و حرفه ای، نقش مهمی در اشتغال جوانان دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به درآمد خوب نیروهای شاغل در رشته های مهارتی اضافه کرد: فرهنگ مهارت آموزی باید گسترش یابد و خانواده ها نیز باید به اهمیت فراگیری فرزندان به آموزش های مهارتی توجه کنند.

وی با بیان اینکه استاد شاگردی باید نوین باشد و این مهم مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: مهارت آموزی باید در محیط کار واقعی انجام شود، شاگرد برای مهارت آموزی باید محل کار واقعی را از نزدیک بنگرد و انجام کار را در محل مشاهده کند.

استاندار گیلان در ادامه با تاکید بر شناسایی نخبگان مهارتی استان خاطر نشان کرد: برای ترویج کارآفرینی تلاش شود ضمن اینکه باید جوانان را به کارآفرینی تشویق کرد.

وی با اشاره به نقش آموزشگاه های آزاد تحت نظارت فنی و حرفه ای برای ارایه آموزش های مهارتی به جوانان و نوجوانان اضافه کرد: تسهیلات مورد نیاز باید به این آموزشگاه ها داده شود.

نماینده عالی دولت در گیلان، فعالیت تیم های سیار آموزش های فنی و حرفه ای را کار خوبی دانست و اظهار کرد: مسابقه های مهارتی نیز کار خوبی است این مهم موجب تشویق جوانان و نوجوانان می شود، جوانان برگزیده در این حوزه را معرفی کنید تا تشویق و تقدیر شوند.

عباسی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری در گیلان ۶.۱ درصد و میانگین نرخ بیکاری در کشور ۸.۲ است‌ که این آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری در استان ۲.۱ درصد کمتر از میانگین کشوری است و از این لحاظ گیلان در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در جلسه شورای مهارت با بیان اینکه بستر برای کارهای دانش بنیان و فناوری در استان با هم افزایی موجود دانشگاه ها و مراکز تولید علم و دانش فراهم است، افزود: رویکردهای تحولی در بخش اشتغال مورد توجه قرار گیرد، باید با حرکتی منسجم و هماهنگ ها برای کاهش نرخ بیکاری در گیلان اقدام شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه مشاغل خانگی و روستایی باید تقویت شود، عنوان کرد: سال گذشته اشتغال انفرادی خوبی داشتیم ضمن اینکه مورد رصد و راستی آزمایی قرار گرفت و اشتغال پایدار بود.

در این نشست کاظم پورنصیری مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان نیز با قدردانی از حضور نماینده عالی دولت در گیلان در این اداره کل و اهتمام وی برای توسعه فعالیت ها مربوط به این حوزه، گزارش کاملی از اقدامات و فعالیت ها ارائه کرد.

*کارگاه فناوری های نو و انرژی خورشیدی با حضور استاندار گیلان به بهره برداری رسید

بمناسبت هفته مهارت، کارگاه فناوری های نو و انرژی خورشیدی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای گیلان نیز  با حضور استاندار، معاونین هماهنگی امور اقتصادی و هماهنگی امور عمرانی و جمعی از مسئولان استان به بهره برداری رسید.

کارشناس تحلیل و بررسی نیروگاه خورشیدی، طراح نیروگاه خورشیدی صنعتی، طراح تجهیزات مولد انرژی خورشیدی و کارشناس تحلیل و پایش امکان سنجی پروژه از رشته های آموزشی این کارگاه است.

برای راه اندازی این کارگاه، ۲۰ میلیارد ریال طی دو فاز اجرایی از محل اعتبارات ملی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور هزینه شده است.

استاندار گیلان همچنین از تعدادی کارگاه های اداره کل آموزش فنی و حرفه ای گیلان بازدید کرد  و در گفت گو با استادان و حرفه آموزان در جریان چگونگی فعالیت های این اداره کل در استان قرار گرفت.

  • منبع خبر : استانداری گیلان