مردم گیلان در مصرف آب شرب صرفه جویی کنند
مردم گیلان در مصرف آب شرب صرفه جویی کنند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در گفتگوی ویژه خبری ساعت 20 شبکه باران با بیان اینکه سرانه مصرف آب شرب در گیلان بیشتر از میانگین کشوری است؛ از مردم خواست در مصرف آب صرفه جویی کنند.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب گیلان؛ مازیار علی پور سرانه مصرف آب شرب در گیلان را به ازای هر فرد ۱۵۱ لیتر در شبانه روز اعلام کرد و گفت: این رقم در کشور بطور میانگین ۱۴۸ لیتر در شبانه روز است .

وی با تاکید بر محدودیت منابع آب سالم و با کیفیت در گیلان افزود: به دلیل کیفیت پایین آب های زیر زمینی در استان باید از آب های سطحی و تصفیه خانه ها برای تامین آب شرب مردم استفاده شود که با توجه به این محدودیت، هم استانی های عزیز توجه ویژه ای به مدیریت مصرف و استفاده درست از آب داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دولت حمایت هایی را برای مشترکان کم مصرف در نظر گرفته است، اظهار داشت: افرادی که زیر الگوی مصرف (۱۳ مترمکعب در یکماه) استفاده کنند هیچ گونه افزایشی بر روی آب بهاء نخواهند داشت و قبوض آنان همانند دوره های گذشته محاسبه می شود.

علی پور تصریح کرد: افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که در یکماه زیر ۵ مترمکعب مصرف کنند هزینه آب بهای آنان صفر خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای تولید هر مترمکعب آب ۳ هزار تومان هزینه می شود، گفت: مبلغی که مشترک برای هر مترمکعب آب پرداخت می کند برابر با ۸۰۰ تومان است .

وی با اشاره به فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش مصرف آب اظهار داشت: صرفه جویی در مصرف آب به معنای کم مصرف کردن نیست. بلکه مردم باید آب را درست مصرف کنند تا همه بتوانند از این نعمت الهی بهره مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان گفت: مردم عزیز استان برای شستن حیاط، خودرو، فرش، آبیاری باغات و مزارع از آب شرب استفاده نکنند و در زمان مسواک زدن، استحمام و شستشوی ظروف صرفه جویی در مصرف آب را رعایت کنند.

علی پور، استفاده از وسایل کاهنده مصرف مانند شیرآلات پدالی، چشمی و الکترونیکی و فلاش تانک های با مخزن کوچک را در کاهش مصرف آب بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: صرفه جویی در مصرف این ماده حیاتی وظیفه همگانی است و همه باید برای حفظ منابع آبی تلاش کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای طرح جهاد آبرسانی در ۷۱۱ روستای گیلان با اعتباری بالغ بر ۱۸۲۵ میلیارد تومان و با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) افزود: قرارگاه خاتم الانبیاء و سازمان بسیج سازندگی بعنوان معین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) این طرح را ظرف مدت ۳۰ ماه در استان اجرا می کنند.

وی تصریح کرد: در قالب این طرح ۸۵ روستای فاقد از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار و تاسیسات و شبکه آبرسانی ۶۲۶ روستا بهسازی می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان گفت: بنا به دستور وزیر محترم نیرو همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار که فاقد آب شرب هستند به طرح جهاد آبرسانی اضافه خواهند شد.

علی پور با بیان اینکه ۳۵۵ روستای فاقد آب شرب گیلان شناسایی و به روستاهای طرح جهاد آبرسانی استان اضافه شده، خاطرنشان کرد: به روستاهای زیر ۲۰ خانواری که در مسیر این روستاها قرار دارند نیز آبرسانی خواهد شد.

وی گفت: هم اینک شاخص بهره مندی آب شرب روستایی در گیلان حدود ۷۷ درصد است.

  • منبع خبر : آب و فاضلاب گیلان