ساماندهی پسماند و زباله به فرهنگ‌سازی اجتماعی نیاز دارد
ساماندهی پسماند و زباله به فرهنگ‌سازی اجتماعی نیاز دارد
سرپرست فرمانداری رشت گفت: مدیریت زباله در گیلان چالشی است که به فرهنگ‌سازی اجتماعی و عزم همگانی احتیاج دارد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت، کیا عاشوری  (چهارشنبه ۱۹ مهر) در جلسه کمیته پسماند شهرستان رشت که با حضور بخشداران و شهرداران در فرمانداری برگزار شد، با اشاره به حساسیت مدیریت زباله و پسماند، اظهار کرد: هر مدیری اگر عملکردش را در حوزه پسماند بررسی کند، می‌تواند پاسخی برای وضع فعلی بدهد.

وی با بیان اینکه پسماند موضوعی نیست که یک شبه حل شود بلکه همواره بحث مدیریت زباله و پسماند چالش بوده است، افزود: مدیریت پسماند به‌جای حل بحران تبدیل به یک گفتمان شده است.

عاشوری گفت: اگر در زمان مسئولیت بتوانیم کاری برای مردم در حوزه پسماند انجام دهیم، به بخش مهمی از مطالبات مردم پاسخ می‌دهیم، مدیریت پسماند عزم همگانی را میطلبد و همه باید همکاری کنند، چرا طی حدود سه سال اخیر با وجود تاکید دولت بر حل پسماند، اما پیشرفت جدی در این حوزه نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت زباله در گیلان چالشی است که به فرهنگسازی و عزم همگانی احتیاج دارد، بیان کرد: ساماندهی زباله در همه کشورها ابتدا به فرهنگ‌سازی نیاز دارید و به عبارتی برخورد با ضایعات و زباله در منزل از فرهنگ‌سازی شروع می‌شود که در این حوزه دستگاه‌های متولی و صدا و سیما می‌توانند نقش آفرینی مهمی داشته باشند.

سرپرست فرمانداری رشت با اشاره به اینکه در مدیریت زباله استان گیلان با اَبَر چالش مواجه هستیم، گفت: تفکیک زباله از مبدا اگر به درستی انجام شود، بخش عظیمی از زباله‌های تر و خشک جداسازی شده و حجم زباله در لندفیل‌ها کمتر می‌شود.

عاشوری بیان کرد: باید آمارهای تولید زباله در شهرها منطبق بر واقعیت و عقلانیت ارائه شود تا بتوان حرکتی کرد، در سفر دکتر رئیسی، رئیس جمهور به استان ۱۰۶ میلیارد تومان اعتبار به جهت ساماندهی پسماند اختصاص دادند که این نشان از اهمیت موضوع دارد و بایستی جلسات مدیریت پسماند و زباله خروجی کاربردی داشته باشد.

  • منبع خبر : فرمانداری رشت