لزوم استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در زمینه درمان ناباروری و جوانی جمعیت در گیلان
لزوم استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در زمینه درمان ناباروری و جوانی جمعیت در گیلان
رئیس جهاددانشگاهی در دیدار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، به اقدامات این نهاد در حوزه درمان ناباروری و جوانی جمعیت اشاره کرد و خواستار استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی سلامت محور این نهاد شد.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وبدا)، دکتر حسن مسلمی نائینی- رئیس جهاددانشگاهی در دیدار با دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، با اشاره به ماموریت های جهاد دانشگاهی گفت؛ امروز نیاز به فناوری داریم و جهاددانشگاهی آماده نقش آفرینی در عرصه های فناورانه است.
رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به گردشگرپذیر بودن استان گیلان، بر لزوم استفاده بهینه  از این  فرصت، تاکید کرد و گفت: اگرچه ورود حجم زیادی از گردشگران به گیلان با مسائلی همراه است، اما خداوند موهبت میزبانی  را به این استان عطا کرده و قطعا در آن خیر وجود دارد.
دکتر مسلمی نائینی به اقدامات این نهاد در حوزه درمان ناباروری و جوانی جمعیت اشاره کرد و با بیان اینکه جهاددانشگاهی با هیچ نهاد و دستگاهی رقابت نمی کند، متذکر شد: در حوزه بهداشت و درمان، وزارت بهداشت را مسئول سلامت کشور می دانیم و آمادگی داریم تا از ظرفیت های علمی و پژوهشی سلامت محور جهاددانشگاهی در عرصه های مختلف بهره برداری شود.
وی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی را آماده ارزیابی نقاط ضعف و قوت گردشگری در گیلان دانست و اضافه کرد: باید از ظرفیت خبرگزاری ایسنا نیز در حوزه های اجتماعی و اطلاع رسانی بهره بگیریم.
رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت پژوهشکده سرطان معتمد، کار اصلی آن را پیشگیری در حوزه سرطان دانست و عنوان کرد: امروز مردم از بحث های پزشکی و سلامت محور استقبال می کنند و لذا باید در حوزه درمان، پیش درمانی و پیشگیری از سرطان، سبک زندگی و تغذیه سالم را به مردم اطلاع رسانی کنیم.
*استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی در زمینه جوانی جمعیت*
دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست، با اشاره به بار سنگین گردشگری بر نظام بهداشت و درمان استان، اظهار کرد: شیوع بیماری های غیر واگیر همچون انواع سرطان ها، رشد منفی جمعیت و افزایش سالمندی از جمله معضلات گیلان در حوزه سلامت است.
وی سالمندی را مترادف با فشار خون، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی و… دانست و افزود: متاسفانه با رشد منفی جمعیت مواجه هستیم که به ابرچالش گیلان تبدیل شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از فعالیت دو مرکز درمان ناباروری دولتی در استان خبر داد و خواستار استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی در زمینه جوانی جمعیت شد و گفت: باید از ظرفیت جهاددانشگاهی همچون رویان برای درمان ناباروری استفاده کنیم.
دکتر آشوبی، با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در حوزه درمان ناباروری و جلوگیری از سقط جنین، بیان کرد: پیشنهاد می کنیم که هر مادر خانه دار دارای یک فرزند به مدت پنج سال بیمه شود و حقوق کارگری بگیرد؛ مادران دارای دو فرزند ۱۰ سال و مادران دارای سه فرزند نیز ۱۵ سال بیمه شوند و مادران دارای چهار فرزند، بازنشستگی دریافت کنند، زیرا اگر امروز چند هزار میلیارد هزینه کنیم، از هزینه های هزاران میلیاردی در آینده جلوگیری می شود.
وی جهاد امروز را رشد جمعیت دانست و اضافه کرد: استان گیلان پنج سال فرصت دارد از سیاهچاله جمعیتی خارج شود؛ در غیر این صورت قوم گیلک تا ۵۰ سال آینده منقرض می شود.
حمیدرضا مسکنی- رئیس  جهاددانشگاهی گیلان نیز، از جهاددانشگاهی به عنوان شبکه‌ای  از پژوهشکده و پژوهشگاه‌ها یاد کرد و گفت: می توانیم از ظرفیت پژوهشکده معتمد و پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی برای درمان ناباروری، طب سالمندی و درمان و پیشگیری از سرطان در گیلان استفاده کنیم.
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان