شب یلدا نماد نشاط اجتماعی مردم ایران حول محور خانواده است
شب یلدا نماد نشاط اجتماعی مردم ایران حول محور خانواده است
استاندار گیلان با بیان اینکه پاسداشت شب یلدا به عنوان میراث ناملموس چندملیتی و انتقال آداب و رسوم آن به نسل حال و آینده ارزشمند است، گفت: شب یلدا نماد نشاط اجتماعی مردم ایران و نیز چله شو سنبل عشق و احترام گیلانیان، حول محور خانواده است.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی عصر (سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱) در حاشیه آئین رونمایی از جشن شب یلدا (چله شو) گیلان با حضور معاون پارلمانی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مسئولان، در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به مناسبت پاسداشت ثبت جهانی شب یلدا به عنوان میراث ناملموس چند ملیتی ایران و افغانستان است در فهرست آثار یونسکو، چله شو در بیش از ۱۵۰ اقامتگاه های بوم گردی، سنتی و تاسیسات گردشگری استان گیلان برگزار می شود.

وی بیان کرد: دوست داریم که  لبخند و رضایت مردم را شاهد باشیم و افزایش نشاط اجتماعی در جامعه نمود داشته باشد.

وی ادامه داد: مردم در کنار ایام عید باستانی نوروز، در شب یلدا با صله رحم و دید و بازدید از بزرگان خانواده و بجا آوردن آداب و رسوم گذشتگان شور و نشاط خود را حول محور خانواده و عشق و  احترام به هم، به نمایش می گذارند.

استاندار گیلان با بیان اینکه  پاسداشت شب یلدا به عنوان میراث ناملموس چندملیتی و انتقال آداب و رسوم آن به نسل حال و آینده ارزشمند است، گفت: شب یلدا نماد نشاط اجتماعی مردم ایران و نیز چله شو سنبل عشق و احترام گیلانیان حول محور خانواده است.

وی تصریح کرد: گیلان مهد فرهنگ و هنر است و در تلاشیم در حوزه های مختلف و در مناطق و شهرستانهای استان، چله شو به عنوان آئینی ارزشمند نسل به نسل به خوبی منتقل شود.

دکتر عباسی ابراز امیدواری کرد: یک دقیقه طولانی تر بودن شب یلدا، بهانه ای برای خلق خاطرات ماندگار و خوب در ایران اسلامی و گیلان عزیز برای مردم باشد.

  • منبع خبر : استانداری گیلان