سد لاستیکی فخر آباد گیلان با اهتمام دولت سیزدهم در آستانه بهره برداری است
سد لاستیکی فخر آباد گیلان با اهتمام دولت سیزدهم در آستانه بهره برداری است
سد لاستیکی فخر آباد گیلان که در سال ۱۳۹۱ کلید خورده و جزو پروژه های نیمه تمام معطل مانده بود با اهتمام دولت سیزدهم و با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد در آستانه بهره بر داری است.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان – ساخت سدهای لاستیکی فنآوری به نسبت جدیدی است که برای مهار آب های سطحی به کار گرفته می شود ؛سابقه استفاده از سدهای لاستیکی در دنیا به حدود شصت سال اخیر می‌رسد. تخمین زده می شود در حال حاضر بیش از چهار هزار سد لاستیکی در مناطق مختلف دنیا ساخته شده است.

این سدها از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده اند و بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می شوند و اتصال بدنه پلاستیکی به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی صورت می پذیرد و از مولفه های کاربردی مهم سدهای لاستیکی کنترل ساده آن جهت تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ است سهولت اجرا، طراحی سریع، سهولت نصب و بهره برداری، هزینه اندک اجرای طرح و مدت زمان کوتاه اجرا از ویژگی های مهم سدهای لاستیکی است و با توجه به انعطاف پذیری قابل توجه در مقابل عوامل خارجی، امکان تغییر شکل و سبکی سدهای لاستیکی می توانند جایگزین مناسبی برای سازه های آبی جهت کنترل سیلاب در استان های شمالی کشور محسوب شوند.

شرکت آب منطقه ای گیلان نیز با توجه به نیاز مبرم به کنترل آب های سطحی به عنوان یک برنامه کوتاه مدت تا زمان احداث سازه های بزرگ منابع آب (سدهای بزرگ) اقدام به ساخت ۱۱ سد لاستیکی در شهرستان های استان کرده است .

سد لاستیکی فخر آباد یکی از این سدهای لاستیکی است ؛ این سد بر روی رودخانه اوشمک قرار دارد که این رودخانه پس از طی مسافت حدود ۴۰ کیلومتر و با عبور از شهرهای کوچصفهان لشت نشا روستای فخر آباد و زیباکنار به دریای خزر می ریزد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان درباره آخرین وضعیت این سد لاستیکی گفت: سد لاستیکی فخر آباد با طول تاج بیش از ۴۰ متر ، ارتفاع لاستیک سه متر و نیم و حجم مخزن ذخیره آب ۴۵۰ هزار مترمکعب و قابلیت تنظیم سالانه دو میلیون مترمکعب آب و همچنین تسهیل استفاده از ایستگاه‌های پمپاژ موجود بر روی رودخانه اشمک در حال احداث است .

خرمی توسعه و بهبود آبیاری حدود هزار هکتار از شالیزارهای منطقه ، جلوگیری از تداخل آب شور دریا با آب شیرین رودخانه اشمک، تغذیه آب زیرزمینی، جمع‌آوری آب‌های خروجی زهکش‌ها در منتهی الیه ورودی به دریا و باز چرخانی آب و ساماندهی رودخانه را از جمله اهداف احداث این سد عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان ادامه داد: بهبود شرایط زیست محیطی و بیولوژی و اکولوژی محدوده طرح، ایجاد حوضچه مکش مناسب جهت پمپاژ، کاهش هزینه پمپاژ و ذخیره‌سازی آب و تنظیم جریان آب از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

وی یادآور شد: برای تکمیل این سد لاستیکی که هم اینک دارای پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی و در حال بهره برداری آزمایشی است تا کنون یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال با ارزش کنونی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.شهر لشت نشا از توابع شهرستان رشت، در ۲۵ کیلومتری مرکز استان گیلان قرار دارد.

  • منبع خبر : آب منطقه ای گیلان