سخنرانی مدیرکل بهزیستی گیلان پیش از خطبه های نماز جمعه در مصلی امام خمینی(ره) رشت
سخنرانی مدیرکل بهزیستی گیلان پیش از خطبه های نماز جمعه در مصلی امام خمینی(ره) رشت
" سید مهدی خدمت بین دانا " مدیرکل بهزیستی گیلان به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی، پیش از خطبه های نماز جمعه در مصلی بزرگ امام خمینی رشت سخنرانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی بهزیستی گیلان ،سیدمهدی خدمت بین دانا در ابتدای سخنانش در جمع نمازگزاران مصلی امام خمینی(ره) رشت ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و گرامیداشت هفته بهزیستی به تاریخچه تاسیس سازمان بهزیستی از سال ۱۳۵۹ توسط شهید فیاض بخش و مسئولین وقت با هدف خدمت به محرومین و نیازمندان اشاره کرد و گفت: اداره کل بهزیستی گیلان با چهار معاونت تخصصی با ارائه خدمات مددکارانه در حال خدمت رسانی رایگان به مددجویان و توانخواهان بهزیستی می باشد.

وی با بیان اینکه ۷۵ هزار پرونده مددجویی در استان گیلان بصورت یک الی بیش از پنج نفر از سازمان بهزیستی خدمات دریافت می کنند افزود: خدمات بهزیستی به دو نوع مستمر و غیر مستمر تقسیم می شود که خدمات مستمر بابت پرداخت ماهیانه به افراد خانوارهای تحت پوشش یک الی بیش از ۵ نفر می باشد.

مدیرکل بهزیستی گیلان خدمات غیر مستمر بهزیستی گیلان را مواردی همچون کار درمانی ، گفتار درمانی ، غربالگری ، کاشت حلزون عنوان کرد و گفت: در سال گذشته بسیاری از کودکان این استان مورد معاینات غربالگری قرارگرفتند و افرادی که دچار اختلالات شنوایی بودند با اقدام پیشگیرانه بهزیستی سریعا به انجام حراحی کاشت حلزون ارجاع داده شدند و پس از انجام جراحی، آموزش های گفتار درمانی صورت گرفت و موجب گردید تا این کودکان نیز مانند سایر افراد عادی جامعه به زندگی خود ادامه دهند.

وی در ادامه  به خدمات حوزه توانبخشی بهزیستی گیلان اشاره کرد و گفت: طبق آمار و تحقیقات صورت گرفته حدود ۳ هزار نفر افراد معلول ، تحت حمایت بهزیستی گیلان می باشند که بسیاری از این افراد یا بی سرپرست و یا به دلایل دیگر با یارانه دولتی در مراکز مراقبتی و توانبخشی بهزیستی نگهداری می شوند.

خدمت بین دانا افزود: به همت دولت سیزدهم در سال گذشته تاکنون کلیه افراد تحت پوشش و حتی افراد پشت نوبت نیز از خدمات مستمری سازمان بهره مند شدند و تلاش گردید تا تمامی مددجویان مستمری ماهانه خود را بصورت کامل دریافت کنند.

وی در ادامه به موضوع حق پرستاری اشاره کرد و گفت : در استان گیلان بالغ بر ۱۰۰۰ نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی بستر گرا و در منازل بستری هستند که همگی این مددجویان از خدمات حق پرستاری و مستمری استفاده می کنند.

مدیرکل بهزیستی گیلان در زمینه خدمات حوزه اجتماعی، موضوع زنان سرپرست خانوار را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: تعداد زنان سرپرست خانوار در استان گیلان یازده هزار و دویست نفر می باشند که همگی این زنان بصورت ماهانه از سازمان بهزیستی مستمری دریافت می کنند.

خدمت بین دانا فعالیت اورژانس اجتماعی را از دیگر خدمات حوزه اجتماعی بهزیستی عنوان کرد و گفت: اورژانس اجتماعی بعنوان پیشانی سازمان در حال خدمت رسانی به افراد جامعه است که با توجه به آمار بالای بروز آسیب های اجتماعی در استان ، کارشناسان اورژانس اجتماعی بصورت شبانه روزی با مداخله به هنگام و روانشناسانه در صدد کاهش و رفع آسیب های اجتماعی بر می آیند.

وی همچنین به تاسیس ۲۱ مرکز نگهداری کودکان توسط خیرین نیکوکار در استان گیلان اشاره کرد و افزود: طبق آمار بدست آمده توسط کارشناسان بهزیستی از تعداد کودکان مقیم در خانه های شبانه روزی حدود ۳۰۰ کودک ، بد سرپرست می باشند که همگی تحت حمایت همه جانبه بهزیستی گیلان در خانه های شبانه روزی تحت نظارت بهزیستی نگهداری می شوند.

مدیرکل بهزیستی گیلان در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص خدمات حوزه پیشگیری و فرهنگی بهزیستی گیلان افزود: خط تلفنی ۱۴۸۰ بصورت رایگان و شبانه روزی در خدمت عموم مردم است و کسانی که تمایل دارند از خدمات مشاوره و روانشناسی حضوری بهره مند شوند می توانند این خدمات را بصورت رایگان و با هماهنگی بهزیستی از مراکز دولتی و غیردولتی دریافت کنند.

خدمت بین دانا با بیان اینکه معضل اعتیاد در استان و کشور باعث بروز مشکلات عدیده ای شده است تصریح کرد: برای پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی، خط تلفن ۰۹۶۲۸ با هدف مشاوره اعتیاد و پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی راه اندازی شده است و در همین راستا بهزیستی گیلان طبق رسالت سازمانی ضمن ساماندهی معتادین متجاهر در تلاش است تا با همکاری دستگاه هایی همچون قوه قضائیه، نیروی انتظامی و شهرداری ظرفیت مرکز جامع نگهداری و درمان معتادین متجاهر را به ۶۰۰ نفر برساند که با توکل برخدا و همت همگانی دستگاه های ذیربط این امر به زودی محقق خواهد شد.

وی در ادامه به افتتاحیه های صورت گرفته در هفته بهزیستی اشاره کرد و گفت: در هفته بهزیستی ۱۱۸ مورد افتتاحیه صورت گرفت که از این تعداد ۶۴ مورد مربوط به مسکن خودمالکی مددجویان بهزیستی می باشد که با همکاری خیرین و انعقاد تفاهم نامه فی مابین بهزیستی ، بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان صورت پذیرفت و مابقی افتتاحیه ها در مورد طرح های اشتغالزایی و خدماتی با هدف توانمندسازی مددجویان و خدمت به جامعه هدف بهزیستی انجام شد.
وی همچنین افزود: حدود ۳۰۰۰ نفر از مددجویان بهزیستی در طرح نهضت ملی ثبت نام کرده اند که با هماهنگی صورت گرفته با راه شهرسازی و بنیاد مسکن ، آورده اولیه مددجویان توسط سازمان بهزیستی پرداخت خواهد شد.

خدمت بین دانا در خصوص اشتغالزایی مددجویان نیز اذعان داشت: مددجویان و توانخواهان بهزیستی طبق هماهنگی صورت گرفته بین سازمان بهزیستی و فنی و حرفه ای پس از کسب مدرک دوره های حرفه آموزی با دریافت تسهیلات بانکی اقدام به راه اندازی کسب و کار می نمایند که علاوه بر خود اشتغالی حتی زمینه را  برای اشتغال افراد دیگر نیز فراهم می کنند که در ادامه می توانند تسهیلات کارفرمایی نیز دریافت کنند.

مدیرکل بهزیستی گیلان در پایان سخنانش با تاکید بر شعار هفته بهزیستی با عنوان : ” برای مردم برای به زیستن” ، این سازمان را نهادی خدمتگزار برای مردم عزیز ایران اسلامی خواند و از خداوند منان برای تمامی مردم به ویژه مددجویان معزز تحت پوشش سازمان بهزیستی توفیقات روزافزون را خواستار شد.

  • منبع خبر : بهزیستی گیلان