روش‌های پیشگیری از بیماری‌های ناشی از گزش پشه آئدس اعلام شد
روش‌های پیشگیری از بیماری‌های ناشی از گزش پشه آئدس اعلام شد
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان روش‌های پیشگیری از بیماری‌های ناشی از گزش پشه آئدس را در قالب چندین پوستر آموزشی اطلاع رسانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایرنا – در گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان آمده است: پشه آئدس می‌تواند درصورت آلوده بودن ناقل و عامل بیماری‌های خطرناک تب دانگ، چیکو نگونیا و زیکا باشد، به همین دلیل این دانشگاه آموزش‌های لازم را در راستای پیشگیری از بیماری‌های ناشی از گزش پشه آئدس منتشر کرده‌ است.

روش های پیشگیری از بیماری‌های ناشی از گزش پشه آئدس در پایگاه اطلاع رسانی یادشده، در قالب پوستر منتشر  و در آن هشدار داده شده است: برای کاهش جمعیت پشه‌ها باید مکان‌هایی که در آن این حشرات تولید مثل می‌کنند مانند لاستیک‌های مستعمل از بین برده شود؛خودداری از بازنگهداشتن درب مخازن نگهداری آب، خشک کردن آب‌های راکد اطراف منزل( به دلیل اینکه آب‌های راکد بهترین مکان برای تجمع و تخم گذاری حشرات است)، پوشاندن پنجره‌ها با توری‌های ریز برای ممانعت حشرات به منزل، خالی و تمیزکردن سطل آب زیر کولر و آب ظروف حمام پرندگان و حیوانات خانگی به صورت روزانه از روش‌های پیشگیری عنوان شده‌است.

همچنین در پوستر آموزشی یادشده استفاده از لباس‌های رنگ روشن و پیراهن آستین بلند و شلوار توصیه و در پوستر دیگری آورده شده است که هنگام پیک نیک و برپایی چادر، منطقه‌ای را انتخاب کنید که از آب راکد دور باشد و از پشه بند استفاده شود و در صورت حضور ضروری در مناطق آلوده، اسپری و ترکبیات دورکننده حشرات مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: پشه‌های آئدس صیدشده در رشت و انزلی بیماری‌زا نیستند.

  • منبع خبر : ایرنا