تلاش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان در نوروز ۱۴۰۰
تلاش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان در نوروز ۱۴۰۰
نوروز کرونایی ۱۴۰۰ با ورود بالغ بر پنج میلیون مسافر به گیلان، شاهد تلاش‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان در کمک به نیازمندان بود.

مساجد همواره از جایگاه ویژه‌ای در عرصه فرهنگی و اجتماعی برخوردار بوده و در طول تاریخ به پایگاهی برای هم اندیشی و رفع معضلات فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند.

امروز مساجد با تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری علاوه بر تلاش جهت رفع دغدغه‌های فرهنگی مورد تاکید مقام معظم رهبری، احیا کارکردهای مساجد و پرورش هنرمندان مسجدی در بحران‌های مختلف، سنگری برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی شده و به یاری نیازمندان و آسیب‌دیدگان شتافتند.

در کوران کرونا نیز بچه‌های کانونی وارد میدان عمل شدند. راه‌اندازی خط تولید ماسک، تهیه اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده و تهیه بسته‌های معیشتی برای کمک به مردم با محوریت مساجد صحنه‌هایی بود که برای همیشه در اذهان مردم ماندگار است.

نوروز کرونایی ۱۴۰۰هم با ورود بالغ بر پنج میلیون مسافر به گیلان، شاهد تلاش‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان در کمک به نیازمندان، آموزش‌های پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ با برگزاری پویش‌های مختلفی چون “نوروز را در خانه بمانیم”،”کرونا را شکست می دهیم” در کنار فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و جشن‌های نیمه شعبان بود.

حجت الاسلام «محمدعلی رضوانی نژاد» با بیان اینکه هم اکنون در مساجد استان گیلان ۹۳۲ کانون فرهنگی هنری دایر شده است، برپایی جشن‌های نیمه شعبان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، راه‌اندازی کاروان موتوری و خودرویی، مولودی خوانی، تجلیل از نخبه‌های جوان مسجدی، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی، فراخوان دلنوشته، عکس و نقاشی، نورافشانی را از جمله برنامه‌های کانون‌های مساجد استان در گرامیداشت ولادت حضرت امام زمان (عج) اعلام کرد.

کانون فرهنگی و هنری کوثر مسجد امام حسین(ع) طالب آباد بندرانزلی با همکاری خیرین محلی تعداد ۱۴۰بسته معیشتی “عیدانه” را بین نیازمندان توزیع کرد. این بسته‌ها شامل شوینده‌ها( پودر رختشویی، مایع ظرفشویی، صابون، شامپو )، چای، رب گوجه فرنگی، ماکارونی، روغن مایع، نمک، سویا، عدس، لوبیا چیتی، قند، شکر، برنج، مرغ، گوشت، مغز گردو، کره، عسل، آجیل و شکلات بود. برپایی ایستگاه صلواتی از دیگر برنامه‌های این کانون به ویژه در سالروز میلاد امام زمان(عج) بود.

کانون فرهنگی هنری باب الحوائج (ع) مسجد جمعه چالکیاسر لنگرود نیز به همت هیئت امنا و پایگاه مقاومت شهدا به منظور حفظ سلامت نمازگزاران تست با دستگاه تب سنج را در دستور کار داشت و هر شب نمازگزاران جهت حضور در نماز جماعت مغرب و عشاء با دستگاه تب سنج غربالگری می‌شدند.

همچنین به مناسبت سالگرد سردار رشید شهید «حسین املاکی» ٢٠٠ عدد ماسک به صورت رایگان در میدان نماز لنگرود بین شهروندان توزیع شد. این ماسک‌ها با هدف ترویج فرهنگ استفاده از ماسک و با شعار “من ماسک می‌زنم” توزیع شد.

کانون شهدای جوبن رودبار نیز فعالیت نوروزی خود را با توزیع بسته‌های بهداشتی آغاز کرد و این فعالیت‌ها را با توزیع ۱۰بسته معیشتی، ذبح دو راس گوسفند و توزیع گوشت گرم و اهدای هدایای فرهنگی به مسافران و اعضای کانون به انجام رساند.

کانون انصارالزینب(س) روستای لب دریای آستانه اشرفیه نیز ۷۰بسته معیشتی به همراه ۷۰ گونی برنج را با کمک کانون‌های همیار در روستای لب دریا و روستاهای همجوار توزیع کرد. برپایی ایستگاه مهدویت، تجلیل از برندگان مسابقات و فعالان فرهنگی از دیگر برنامه‌های کانون در این ایام بود.

کانون شهید محمد هدایتی رشت نیز با تهیه و توزیع هزار بسته معیشتی همدلی مومنانه را در نوروز معنا کرد. جوانان کانون نیز با برپایی ایستگاه صلواتی به ارائه خدمات به هموطنان و مسافران نوروزی پرداختند. توزیع برنج و مرغ به‌مناسبت نیمه شعبان در بین خانوارهای بی‌بضاعت وکم‌درآمد از دیگر اقدامات کانونی‌های مسجد امام حسن مجتبی(ع) رشت بود.

کانون رقیه خاتون روستای استخربیجار آستانه اشرفیه نیز نوروز امسال را با کمک به زلزله زدگان سی‌سخت، توزیع نان صلواتی و غذای گرم آغاز کرد. ۲۵ عدد بسته معیشتی هم به مناسبت اعیاد شعبانیه بین نیازمندان توزیع شد. تکریم از جوانان فعال مسجدی که ساخت انیمیشن حاج قاسم را بر عهده داشتند و برپایی ایستگاه صلواتی و دیدار با خانواده شهید «عباس حسن پور» از دیگر برنامه‌های عیدانه این کانون بود.

کانون زینبیه(س) خشکرودبار صومعه سرا نیز ختم قرآن مجازی به نیت تعجیل در فرج و سلامتی حضرت ولیعصر(عج) را برگزار کرد. زیارت آل یاسین، پخش مولودی از مسجد، توزیع بسته‌های فرهنگی و بهداشتی، بزرگداشت میلاد حضرت رقیه(س)، تهیه عکس نوشته و حدیث روز طبیعت و بازنشر در فضای مجازی،

کانون بلال چاف لنگرود نیز میزبان جشنواره سبزه عید با مشارکت اعضای کانون بود. همچنین بسته‌های حمایتی به هفت خانواده تحت پوشش این کانون اهدا شد.

کانون پنج تن آل عبا(ع) انزلی در روز اول عید پنج بسته معیشتی«عیدانه» را بین نیازمندان توزیع کرد. دیدار با خانواده شهید، عیادت از بیماران از فعالیت‌های نوروزی این کانون بود.

کانون جوانان پیرو ولایت ماسال جشن میلاد منجی عالم بشریت، جلسه هفتگی زیارت عاشورا و تفسیر نهج‌البلاغه را در مسجد سنگ بست این شهرستان برگزار کرد. برگزاری کلاس‌های قرآنی و توزیع بسته‌های حمایتی از دیگر اقدامات کانون ماسال بود.