ثبت بیش از ۱۵۰۰ فقره حادثه ناشی از کار در تامین اجتماعی گیلان
ثبت بیش از ۱۵۰۰ فقره حادثه ناشی از کار در تامین اجتماعی گیلان
بر اساس ماده 60 قانون تامین اجتماعی ، تمامی حوادثی که در حین انجام وظیفه و به سبب آن در اوقات اشتغال به کار و زمان عادی و متعارف رفت و آمد به محل کار روی دهد در زمره حادثه ناشی از کار تلقی میگردد .

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از  روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان ، بر اساس ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی ، حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد . مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمانها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد .

اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و آمد بیمه شده از منزل به کارگاه جزء اوقات انجام وظیفه محسوب میگردد مشروط به اینکه حادثه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد .

حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان در محیط کار اتفاق می افتد حادثه ناشی از کار تلقی میگردد .

کارفرمایان مکلفند در زمان بروز حادثه ناشی از کار نسبت به انجام  امور درمانی لازم اقدام و مراتب را طی سه روز اداری به تامین اجتماعی گزارش نمایند .

بر اساس آمار در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۵۹۰۴ فقره گزارش حادثه ناشی از کار در سطح سازمان تامین اجتماعی به ثبت رسیده که ۱۵۹۳ فقره آن مربوط به استان گیلان بوده است .

۹۶ درصد حادثه دیدگان را مردان و ۴ درصد را زنان تشکیل داده و در ۸۱ درصد موارد بی احتیاطی کارگران از سوی مراجع ذیصلاح و کارشناسان ذیربط عامل وقوع حادثه تشخیص داده شده است .

  • منبع خبر : تامین اجتماعی گیلان