تغییر کاربری ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی گیلان طی یکسال
تغییر کاربری ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی گیلان طی یکسال
مدیرکل بنیاد مسکن گیلان گفت: طی سال گذشته ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی گیلان اعم از زراعی و باغی استان تغییر کاربری قرار گرفت .

محمد اکبرزاده در نشست خبری در جمع رسانه های گروهی استان با اشاره به اینکه ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی استان شالیزاری و تقریبا همین حدود باغی است ، افزود: البته موافقت برای تغییر کاربری اراضی شالیزاری صفر و برای باغی نیز زیر یک درصد بوده است و واحدهای ساخته شده در اراضی شالیزاری غیر مجاز است.

وی با بیان اینکه با پیدیده ای به نام خانه دومی ها مواجه هستیم ، اضافه کرد: بیشتر این متقاضیان زمین های کشاورزی استان از استان های تهران ، قزوین، اصفهان و به مقدار کمتر از آذربایجان شرقی و اردبیل هستند.

وی تبعات این پدیده را به خطر افتادن امنیت غذایی و اجتماعی این منطقه عنوان و خاطر نشان کرد: این موضوع نیازمند مشارکت ملی است و تنها یک دستگاه نمی تواند این معضل را حل کند.

یکهزار و ۸۰۰ واحد مسکن محرومان در گیلان بهره‌برداری شد

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان اظهار داشت : به تازگی یکهزار و ۸۰۰ واحد مسکن محرومان در گیلان بهره برداری شد که دارای ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض است؛ ضمن اینکه این واحدها از حساب ۱۰۰ امام کمک بلاعوض دریافت می کنند و خدمات زیر ساختی همچون آب و برق و گاز آنها نیز رایگان انجام می شود که تلاش شده به صورت رایگان صاحب خانه ۴۰ تا ۵۰ متری شوند.

اکبر زاده گفت: همچنین یکی از کارگزاران طرح اقدام ملی مسکن بنیاد مسکن است که دولت دوازدهم در اواخر روزهای کاری اش تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی را به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داد.

وی همچنین با بیان اینکه گیلان دارای ۲ هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار است ، گفت: تمامی این روستاها دارای طرح هادی هستند.

اکبرزاده تصریح کرد: در بخش تهیه اجرای طرح هادی روستایی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار ملی و در بخش استانی ۸۰۰ میلیارد ریال ابلاغ شده که این اعتبارات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۵ برابر افزایش یافته که این امر نشان دهنده نگاه دولت برای رفع محرومیت زدایی با نگاه به زیر ساخت ها است .

وی با بیان اینکه شاخص برخورداری در کشور صدور اسناد روستایی حدود ۴۸ درصد و در استان ۳۸ درصد است ، اظهار داشت: ۷۷.۸ از روستاهای استان در اراضی ملی است که البته کاداستر در استان در حال اجراست و تلاش می کنیم تکلیف این اراضی تعیین شود.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان همچنین به سهمیه امسال صدور سند برای روستاییان و شهرهای زیر ۲۵ هزار خانوار اشاره و بیان کرد: سهمیه امسال ما برای صدرو سند ۱۵ هزار سند تک برگی است.

  • منبع خبر : ایرنا