تاثیر مهاجرت‌ها بر حاشیه نشینی و فرهنگ روستاییان گیلان
تاثیر مهاجرت‌ها بر حاشیه نشینی و فرهنگ روستاییان گیلان
باید نگاه مثبت به ورود این افراد هم داشته باشیم، زیرا موجب افزایش جمعیت جوان استان و بالا رفتن آمار زاد و ولد در گیلان می‌شوند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان گفت: مهاجرت‌ها بر حاشیه نشینی و فرهنگ روستاییان استان تاثیرات مختلف دارد و باید تدابیر لازم اندیشیده شود تا از آسیب های اجتماعی این افراد به مردم استان کاسته شود.

رحیم حیدری با اشاره به محور برنامه ها و فعالیت های قابل اجرا در مناطق حاشیه نشین استان به ویژه شهرستان رشت گفت: مناطق حاشیه نشین به دلیل فقر اقتصادی و فرهنگی مستعد بروز آسیب های اجتماعی هستند و برای جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی باید برنامه‌ریزی و راهکار عملی ارائه شود و مسئولین برای رسیدگی به مشکلات ساکنین این مناطق باید با جدیت و اهتمام ویژه ای عمل کنند.

سکونتگاه‌های غیر رسمی نیازمند نظام برنامه ریزی

حیدری با تاکید بر اینکه سکونتگاه‌های غیر رسمی باید به عنوان یک نظام برنامه ریزی نگریسته شود، افزود: حاشیه نشینی و سکونتگاههای غیر رسمی نیازمند تدوین یک برنامه اقدام مشترک هستند که همه ذینفعان و دستگاههای ذیربط در آن باید نقش اساسی ایفا کنند.

وی آموزش های مهارتی در این مناطق، تامین امنیت عمومی آنان و حفظ سلامت ساکنان و محیط زیست را نمونه هایی از اولویت‌هایی خواند که باید با برنامه ریزی های اصولی در کوتاه و بلند مدت در این مناطق اجرایی شود.

وی اضافه کرد: معضل اجتماعی پدیده‌ای نیست که بتوان به تنهایی رفع و انجام شود و این پدیده در بستر زمان شکل گرفته و باید با برنامه ریزی دقیق و درست، کوتاه مدت و بلند مدت با همکاری همه دستگاه های ذیربط در جهت رفع مشکلات اقدام کرد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، ارائه خدمات فرهنگی، بهداشتی، زیر ساختی و رفاهی به مناطق حاشیه نشین توسط دستگاههای متولی را بسیار با اهمیت خواند و از تمامی مدیران دستگاههای متولی امر خواست تا با برنامه ریزی دقیق برای ارائه خدمات به این مناطق در سال جاری به منظور جلوگیری از آسیب های اجتماعی اقدام کنند.

گیلان از استان های پیر کشور

وی در ادامه با اشاره به اینکه گیلان استانی است که جمعیت آن رو به سالمندی می‌رود، گفت: کم بودن جمعیت جوان در این استان برای اجرای کارهای خدماتی و ساختمانی و غیره موجب شده است که جوانان استان های همجوار برای کار به گیلان بیاند و چون برخی از آنها از نظر اقتصادی در شرایط بالایی نیستند برای سکونت و تهیه مسکن معمولا به حاشیه شهرها می‌روند.

حیدری خاطرنشان کرد: باید نگاه مثبت به ورود این افراد هم داشته باشیم، زیرا موجب افزایش جمعیت جوان استان و بالا رفتن آمار زاد و ولد در گیلان می‌شوند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به نوع دیگری از مهاجرت ها در استان اشاره کرد و گفت: مهاجرت معکوس نیز در استان رو به رشد است و این افراد کسانی هستند که از شهرها برگشته اند و دوباره قصد دارند در زادگاهشان زندگی کنند و یا اینکه هموطنانی از استان هایی که آب و هوای چندان خوبی ندارد تصمیم گرفته‌اند که در گیلان ساکن شوند و علاوه بر روستاها در حاشیه شهرها نیز ساکن می‌شوند و با خود آسیب‌های اجتماعی مدرن از جمله افزایش طلاق را به همراه می آورند.

وی تاکید کرد: از هم اکنون باید تدابیر لازم اندیشیده شود از افزایش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی چه در روستاها و چه در حاشیه شهرها از جمله شهر رشت جلوگیری شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا