از نشست با مدیران دولتی و بخش خصوصی استان فوجیان تا ابراز تمایل برای تولید وسایل نقلیه برقی
از نشست با مدیران دولتی و بخش خصوصی استان فوجیان تا ابراز تمایل برای تولید وسایل نقلیه برقی
در بیست و سومین دور نمایشگاه بین‌المللی CIFIT چین، غرفه منطقه آزاد انزلی در پاویون جمهوری اسلامی ایران میزبان گروه های مختلف سرمایه گذاران چینی و شرکت کنندگان حاضر در نمایشگاه سرمایه گذاری و تجارت ۲۰۲۳ بود.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، در بیست و سومین دور نمایشگاه بین‌المللی CIFIT چین، غرفه منطقه آزاد انزلی در پاویون جمهوری اسلامی ایران میزبان گروه های مختلف سرمایه گذاران چینی و شرکت کنندگان حاضر در نمایشگاه سرمایه گذاری و تجارت ۲۰۲۳ بود.

نخستین برنامه کاری اکبر نیازی سرپرست سازمان مصاحبه با رسانه های چینی و بیان ظرفیت ها، فرصت ها و مزیت های سرمایه گذاری در نخستین منطقه آزاد شمال ایران و در ادامه حضور در دو نشست کاری با مدیران دولتی و بخش خصوصی چین و حاضرین نمایشگاه، مهمترین برنامه های کاری هیأت عالی رتبه اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی را تشکیل می داد.

بنابراین گزارش در نشست نخست که از سوی وزارت بازرگانی استان”فوجیان” چین برگزار شد، مدیران و مسئولان بخش های دولتی، اتاق بازرگانی و شهرک های صنعتی استان فوجیان چین در گفتگو با مدیران عامل مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران، توانمندی ها و فرصت های سرمایه گذاری یکدیگر را تشریح نموده و در خصوص امکان سنجی سازوکارهای ایجاد و توسعه همکاری ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

در جریان دومین نشست جنبی نمایشگاه سرمایه گذاری و تجارت چین که با ریاست دکتر حجت ا…عبدالملکی مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد، و حضور مدیران عامل مناطق آزاد هفت گانه؛ معاون وزارت ارتباطات بهمراه مدیران وزارت جهاد و کشاورزی و سازمان سرمایه گذاری خارجی ایران برپا شد؛ هیأت ایرانی، فرصت ها و زمینه های سرمایه گذاری مشترک، جهت افزایش مبادله کالا با محوریت مناطق آزاد ایران را برای صاحبان صنایع، تولید کنندگان و تجار شرکت کننده در نمایشگاه ارائه کردند.

براین اساس در این نشست ها مناطق آزاد ایران اقدام به معرفی بسته های سرمایه گذاری در هر منطقه نموده و سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی نیز مهمترین فرصت های سرمایه گذاری در منطقه متبوع خود را که با توجه به توانمندی های شرکت های حاضر در نمایشگاه از ارزش افزوده بالایی برای حضور آنها برخوردار می باشد را شامل سرمایه گذاری در عملیات ساخت و بهره برداری از اسکله های مجتمع بندری کاسپین، راه اندازی خطوط کشتیرانی و همچنین احداث واحدهای تولید و مونتاژ تبلت، موبایل، خودرو و لوازم الکترونیک خانگی؛ عنوان نمود.

بنابراین گزارش شرکت کنندگان چینی فعال در صنایع طراحی و ساخت خودرو و موتورهای برقی حاضر در نمایشگاه نسبت به سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی ابراز تمایل نموده و مقرر شد، رایزنی های جهت حصول نتیجه در قالب انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک تداوم یابد.

از نکات جالب توجه نمایشگاه بین‌المللی CIFIT شهر شیامن استان فوجیان چین؛ حضور مدیران و نمایندگان شرکت های تولیدکننده و فعالین اقتصادی شرکت کننده و بازدیدکنندگان از کشور میزبان چین، و کشورهای حاضر در نمایشگاه به ویژه فعالین حوزه گردشگری نمایشگاه ، درغرفه منطقه آزاد انزلی به منظور بررسی فرصت ها و زمینه های سرمایه گذاری و مراودات تجاری با نخستین منطقه آزاد شمال ایران بود.

گفتنی است حضور مناطق آزاد ایران در نمایشگاه مزبور را باید آغاز فضلی نو برای افزایش تعاملات مناطق آزاد ایران و فوجیان چین در مسیر توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور ارزیابی نمود.

چین با بهره مندی از ۲۵۰۰ منطقه خاص مشتمل بر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، دارای بیشترین مناطق محصور شده در دنیا می باشد که به لحاظ کیفی این مناطق را محور توسعه خود قرار داده؛ در این میان استان “فوجیان” جزو پیشگامان مناطق آزاد در این کشور بوده که به لحاظ تجربه می تواند کمک شایانی در جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بکند.

  • منبع خبر : منطقه آزاد انزلی