احداث پارک آبخیز ۱۲.۵ هکتاری گیلان در جیرنده
احداث پارک آبخیز ۱۲.۵ هکتاری گیلان در جیرنده
معاون فنی و آبخیزداری گیلان، وسعت پارک آبخیز جیرنده را ۱۲.۵ هکتار دانست و گفت: سال آینده فاز اجرایی نخستین پارک آبخیز گیلان را آغاز می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایسنا – محمدرضا عبدالهی معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در این گفت وگو ، از احداث نخستین پارک آبخیز استان گیلان خبر داد و اظهار کرد: فاز مطالعاتی مقدماتی احداث پارک آبخیز در حوضه جیرنده رودبار به اتمام رسیده و منتظر تصویب در کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان جهت فازبندی و تخصیص اعتبار هستیم.

وی وسعت پارک آبخیز جیرنده را ۱۲.۵ هکتار دانست و افزود: در پارک های آبخیز که تفرجگاه های طبیعی هستند، علاوه بر عملیات آبخیزداری و آبخوانداری اقدام به ایجاد پوشش گیاهی و نهالکاری و کاشت گیاهان بومی و… می کنیم که بدون هرگونه خاکبرداری و جاده سازی انجام می شود.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با اشاره به وجود ۵۲ حوضه آبخیز در استان، تصریح کرد: تجمیع فعالیت های آبخیزداری اعم از بیولوژیکی و مکانیکی می تواند شرایط مساعد را برای احداث پارک آبخیز در این حوضه ها فراهم کند.

عبدالهی با تاکید بر لزوم تخصیص اعتبارات لازم جهت شناسایی ظرفیت های پارک آبخیز در سایر حوضه ها، خاطرنشان کرد: به دنبال تخصیص و جذب اعتبار مناسب از سال آینده شاهد اجرای فاز به فاز نخستین پارک آبخیز استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه پارک های آبخیز فرصت خوب گردشگری محیط زیستی است، اضافه کرد: مردم می توانند در کنار بهره مندی از مواهب طبیعی، با ظرفیت های آن حوضه آبخیز و فعالیت های آبخیزداری به ویژه مکانیکی و سازه ای آشنا شوند.

معاون آبخیزداری گیلان با اشاره به اهمیت آبخیزداری در حفاظت از آب و خاک، عنوان کرد: پروژه های آبخیزداری موجب می شود منابع آبی ما پایدار شود و علاوه بر غنی سازی آب های زیرزمینی و رودخانه ها جهت تامین آب کشاورزی، از جاری شدن سیلاب و خاکشویی نیز جلوگیری می کند.

وی در پاسخ به این سوال که «مهمترین تهدید برای آب و خاک استان گیلان چیست؟»، افزود: در حال حاضر با خطر خاکشویی ناشی از کاهش پوشش گیاهی مواجه هستیم و قطعا آبخیزداری می تواند از شست و شوی خاک و در نهایت رانش و لغزش جلوگیری کند.

عبدالهی حفظ کاربری اراضی طبیعی، حفظ خاک، افزایش پوشش گیاهی، کنترل فرسایش، مهار رسوبات و جلوگیری از سیلاب را از دیگر مزایای پارک های آبخیز دانست و خاطرنشان کرد: هرچقدر در بخش آبخیزداری سرمایه گذار و هزینه کنیم باز کم است.

  • منبع خبر : ایسنا