کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ ساخت‌وسازهای غیرقانونی در روستاهای گیلان
کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ ساخت‌وسازهای غیرقانونی در روستاهای گیلان
پیرعلایی: روستاییان گیلانی می‌توانند با مبلغ کمی تحت پوشش این بیمه که همه حوادث را  شامل می‌شود قرار گیرند و از طریق قراردادهایی که توسط بیمه ایران و دهیاری‌ها انجام می‌شود اهتمام لازم را نسبت به بیمه حوادث منازل روستایی خود داشته باشند.

با بیان اینکه بیمه حوادث برای اولین بار به شکل متمرکز در سطح استان از سمت دفتر روستایی استانداری انجام می‌شود اظهار داشت: تاکنون بالغ بر ۳۵ هزار خانوار روستایی گیلانی منازل خود را بیمه حوادث کردند و دهیاران، بخشداران و شوراها مشغول اجرای طرح مذکور هستند.

پیرعلایی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به شدت از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی به‌ویژه شالیزار و باغ جلوگیری می‌کنیم و در این راستا دهیاران روستاها موظف هستند که این جلوگیری‌ها را به عمل آورده و همچنین بخشداران نیز به‌شکل مستقیم مسئول نظارت بر این امر هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان تصریح کرد: دهیاران و بخشداران محترم موظف هستند که پرونده‌های‌ تخلفات ساخت‌وساز غیرقانونی را به کمیسیون ماده ۹۹ استانداری که در حوزه معاونت عمرانی قرار دارد ارسال کنند.

پیرعلایی با بیان اینکه ساخت‌وساز غیرقانونی خلاف اصول و ضوابط شهرسازی است و باید دستور تخریب آن‌ها صادر شود خاطرنشان کرد: زمانبر بودن رسیدگی به پرونده‌های تخلفات ساخت‌وسازهای غیرقانونی در اجرای قانون خلل ایجاد می‌کند و ما سعی کردیم با وجود ازدیاد این پرونده‌ها این زمان را به حداقل برسانیم.

وی عنوان داشت: در زمان صدور رأی دیوان، افراد متخلف فرصت شکایت مجدد و درخواست تجدید نظر را دارند و در حال انجام پروسه شکایت همچنان به ساخت و ساز غیرقانونی ادامه می‌دهند؛ وقتی این رأی برای بررسی مجدد به دیوان برگردد زمان چند ماهه‌ای را به ساخت‌وسازهای غیرقانونی می‌دهد.

پیرعلایی افزود: در این زمان افراد متخلف، ساختمان خود را به اتمام رسانده و پس از آن تخریب این ساختمان‌ها کار مشکلی است؛ در حال حاضر پیگیر این موضوع هستیم و در این راستا به شوراها و دهیاران و بخشداران تاکید کردیم که در بدو تخلف جلوی متخلفان گرفته شود و از همان آغاز اجازه ساخت و ساز به آن‌ها داده نشود اما این موارد کمک قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی را می‌طلبد.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان گفت: قطعاً تغییر کاربری اراضی و بازنگری‌های طرح هادی باید به شکل کارشناسی شده باشد و بافت‌های مسکونی از بافت‌های باغی و شالیزارها جدا شود و اگر به این گونه عمل شود قطعاً این طرح در روستاها اثربخش می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به کم بودن وسعت استان گیلان و تراکم روستاها نباید این اجازه را بدهیم که اراضی شالیزاری و باغی تبدیل به بافت مسکونی شود افزود: باید در مورد افرادی که بومی روستا بوده و واقعاً روستا نشین هستند نگاه ویژه‌ای شده و در طرح هادی به آن‌ها کمک شود و در بحث بازنگری این طرح مسئولان بنیاد مسکن قطعاً باید بحث بومیان آن منطقه را لحاظ کنند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان عنوان داشت: دفتر امور روستایی از طریق تسهیلات که از سوی دولت در جهت اشتغال زایی روستاییان اعطا شده تسهیلات کم بهره و تقریباً قرض‌الحسنه را در جهت انجام طرح‌های اشتغال‌زایی تولیدی با قدرت بالا و همچنین اشتغال خرد و مشاغل خانگی به روستاییان اعطا کرده است.

پیرعلایی با اشاره به اینکه در این حوزه کلاس‌های آموزشی اعم از کلاس‌های آموزشی کشاورزی، آموزش صنایع دستی توسط اداره کل میراث فرهنگی و سایر آموزش‌های مختلف با هماهنگی‌های لازم برگزار می‌شود افزود: از تمام دستگاه‌های متولی انتظار داریم که در بحث صدور مجوزهای تولیدی برای اشتغال‌زایی و آموزش هنرجویان روستایی مشارکت لازم را داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان تصریح کرد: با توجه به اینکه وسعت استان گیلان محدود است باید به سمت مکانیزه شدن کشاورزی برویم تا درصد بهره‌وری ما از اراضی بیشتر شده و آفت‌ها و هدر رفت این محصولات به حداقل برسد.

پیرعلایی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شعار امسال جهش تولید بوده و موضوع مورد تأکید رهبری نیز است باید در جهت افزایش تولید و اشتغال در تمام زمینه‌های کشاورزی، صنایع دستی، میراث فرهنگی و سایر موارد به شکل علمی و مکانیزه عمل کنیم تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم