نخستین رویداد ملی 《کار-آئین کج چینی》وهمایش راهکارهای احیاء و توسعه نوغانداری درآخرین روز هفته جهادکشاورزی در روستای خالجیر شهرستان لنگرود برگزارشد
نخستین رویداد ملی 《کار-آئین کج چینی》وهمایش راهکارهای احیاء و توسعه نوغانداری درآخرین روز هفته جهادکشاورزی در روستای خالجیر شهرستان لنگرود برگزارشد
نخستین رویداد ملی《کار-آئین کج چینی》و همایش راهکارهای احیاء و توسعه نوغانداری در آخرین روز هفته جهادکشاورزی در روستای خالجیرشهرستان لنگرود با حضور مهندس دماوندی نژاد معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی، دکترعباسی استاندار گیلان، دکترمحمدی رئیس سازمان جهادکشاورزی به همراه مهندس اکبر نژاد معاون بهبودتولیدات دامی سازمان ، دکتر محمدنژاد نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولین استانی و شهرستانی برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان؛ این رویداد با هدف ثبت کار-آیین کج چینی در فهرست آثار میراث ناملموس ملی – بین المللی و معرفی زنجیره ابریشم و صنایع تبدیلی صنعت نوغانداری و پتانسل های بالقوه نوغانداری درشهرستان لنگرود و همچنین توسعه گردشگری کشاورزی شهرستان لنگرود با رویکرد صنعت نوغانداری و بررسی راهکارهای توسعه صنایع دستی وابسته به ابریشم و تعریف و تثبیت بسته های حمایتی لازم جهت احیاء و توسعه نوغانداری به همت مدیرعامل و اعضای شرکت تعاونی نوغانداران و ابریشم بافان لنگرود برگزارشد.

۴۵ روز کافی است تا تخم‌های کوچک و سیاه رنگ نوغان ثمر داده و به پیله‌های ارزشمند ابریشم بدل شود و به عنوان فعالیت اقتصادی جانبی در کنار کشاورزی و باغداری در فصل بهار، رونق بخش سفره هزاران خانواده باشد.

بی نیازی از سرمایه‌گذاری فراوان، مزیت نسبی و فرصت انجام نوغانداری در اغلب مناطق کشور در کنار سنتی بودن آن و قدمت طولانی آن در فرهنگ باستانی ایران از ویژگی‌های خاص این حرفه است.

نوغانداری به دلیل ویژگی‌هایی از جمله جنبی بودن و تکمیلی بودن بخش کشاورزی، در کنار سایر مشاغل می‌تواند موجب ایجاد اشتغال و تأمین درآمد برای خانوارهای روستایی و کشاورزان شود.

در حوزه صادرات، محصول نهایی ابریشم یعنی دستبافته‌هایی از جمله فرش ابریشمی مورد استقبال و اقبال بیشتری است و بیش از ۹۵ درصد ابریشم تولیدی کشور در حوزه فرش دستباف استفاده می‌شود بنابراین فرش ابریشمی از کالاهای نفیس و ارزشمند صادراتی است که در جهان نیز یگانه، منحصربه فرد و بسیار مورد علاقه است.

ارزش افزوده در حوزه تولید ابریشم در محصولات نهایی نهفته است و خام فروشی در این زمینه به هیچ وجه معنا ندارد.

از میان تمامی تارهای منسوجات، ابریشم به دلیل ویژگی خاص خود از جمله نرم و سبک بودن، ‌مقاومت در نوسانات گرمایی، رنگ پذیری، ‌جاذب رطوبت بودن، عایق پذیری الکتریکی و به طور کلی لطافت، ظرافت و دوام،‌ جایگاه ویژه و ممتاز دارد.

به همین دلیل ابریشم را ملکه منسوجات می‌نامند و از آن به عنوان ماده اولیه در تولید محصولاتی مانند فرش، پارچه، ‌پیراهن، شال گردن، آویزهای دیواری و تزئینات داخلی منزل استفاده می‌شود.

  • منبع خبر : جهاد کشاورزی گیلان