لزوم توسعه مکانیزاسیون برای بالا بردن بهره‌وری آب در بخش کشاورزی
لزوم توسعه مکانیزاسیون برای بالا بردن بهره‌وری آب در بخش کشاورزی
استاندار گیلان بر لزوم توسعه مکانیزاسیون برای بالا بردن بهره‌وری آب در بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: انتظار دارم مراکز تحقیقاتی حوزه کشاورزی در گیلان فعالانه تر عمل کنند تا زنجیره ارزش این محصولات، شکل گیرد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی عصر پنجشنبه ۹ تیر ماه در جلسه بررسی مشکلات استان در حوزه‌های کشاورزی، آب و منابع طبیعی که با حضور رئیس و شماری از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و معاونان وزیران نیرو و جهاد کشاورزی در سالن غدیر استانداری برگزار شد؛ با تصریح اینکه مباحث مطرح شده در این جلسه باید به‌طور دقیق اجرایی شود، اظهار داشت: گیلان یکی از استان‌های دارای ظرفیت در تولید محصولات کشاورزی است ولی با این حال با مشکلات عدیده‌ای در این حوزه مواجه هستیم که به این منظور باید تمامی مصوبات این جلسه در استان به مرحله اجرا درآید.

وی حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و معاونان وزیران در استان را فرصتی مناسب در خصوص حل مشکلات بخش کشاورزی دانست و ادامه داد: کشاورزان گیلانی دچار تنگناهایی در عرصه‌های مختلف هستند و این حضور و جلسات، می‌تواند به رفع مشکلات کمک کند.

نماینده عالی دولت در گیلان تنها راه نجات رودخانه های زرجوب و گوهر رود رشت و تالاب انزلی را اصلاح ساختارهای فاضلاب ذکر و خاطرنشان کرد: سه شنبه هفته جاری جلسه ای در این خصوص که جزو مصوبات سفر استانی دولت به گیلان نیز هست، با حضور معاون اجرایی رئیس جمهوری برگزار شد و به طور ماهانه جلساتی هم برگزار‌ می شود.

دکتر عباسی میزان بهره‌مندی آب زراعی در گیلان را مناسب ندانست و تصریح کرد: از یک میلیون متر مکعب نیاز آبی استان، هم اکنون ۸۰۰ هزار متر مکعب آب در سد سفید رود موجود است که این‌امر نشان دهنده کمبود ۳۰۰  هزار مترمکعبی آب زراعی می باشد.

وی بر لزوم تسریع در تعیین تکلیف سدهای مخزنی شفارود و پلرود و دیگر سدهای لاستیکی استان تأکید کرد و گفت: سد سفید رود به تنهایی جوابگوی تامین نیاز آبی اراضی کشاورزی گیلان نیست و وزارت نیرو باید در این موارد، تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

وی جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان را یکی از مواردی دانست که بر آن تأکید دارد و یادآور شد: با توجه به آنکه با کمبود زمین‌های کشاورزی مواجه هستیم، مصرانه در مقابل تغییر کاربری اراضی کشاورزی ایستاده ام.

وی با تاکید بر لزوم توجه به اصلاح اراضی کشاورزی به منظور افزایش تولید محصولات بیان داشت: در بخش افزایش تولید محصولات، همه دستگاه‌‌ها در خصوص توسعه مکانیزاسیون با هدف بالابردن بهره وری باید نقش خود را به درستی ایفا کنند.

استاندار، گیلان را یکی از قطب‌های تولید کرم ابریشم عنوان و اضافه کرد: طی سال های اخیر و در زمان حاضر، تعرفه واردات ابریشم به کشور، با کاهش مواجه شده که این مسئله، صنعت دیرپای ابریشم در گیلان را با چالش هایی مواجه کرده است.

دکتر عباسی با بیان اینکه باید از ظرفیت دانشجویان متخصص در حوزه کشاورزی به درستی استفاده شود، تصریح کرد: اگرچه از بهره‌مندی از متخصصان حوزه کشاورزی صحبت می‌شد، ولی شاهد هستیم که ناظران چای که به طور غالب، جزو قشر دانشجو هستند، بیمه نبوده و شش ماه از سال را بیکار هستند.

وی در ادامه سخنانش به تولید جوجه‌های یک روزه در گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: در حالیکه معدوم‌سازی جوجه یک روزه، به معضلی در گیلان و کشور تبدیل شده بود؛ با اقدامات صورت گرفته در استان، از معدوم سازی جوجه‌ها جلوگیری به عمل آمده است.

توجه به جنگل و صیانت از عرصه های جنگلی از دیگر مواردی بود که دکتر عباسی در این جلسه بر آنها تأکید کرد.

وی با انتقاد از وضعیت کنونی مرکز تحقیقات ماهیان خاویاری در گیلان گفت: بهترین مرکز تحقیقات ماهیان خاویاری در بخش سنگر از توابع شهرستان رشت است ولی ۳۰ درصد از این ظرفیت استفاده می‌شود به این منظور بسیار امیدوارم با جلوگیری از واگذاری این مرکز، زمینه افزایش تولید ماهیان خاویاری فراهم آید.

استاندار گیلان با اشاره به وضعیت نامناسب مراکز تحقیقات محصولات کشاورزی در استان افزود: ۷۵ درصد فندق کشور در رودسر تولید می‌شود ولی مرکز تحقیقات فندق در این شهرستان، تعطیل است که این امر، نشان از کم‌توجهی به حوزه تحقیقاتی محصولات کشاورزی دارد و باید وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص ، تصمیماتی اتخاذ کند.

دکتر عباسی همچنین به تثبیت وضعیت زباله در پهنه سراوان و تصفیه شیرابه‌ها به میزان شش لیتر در ثانیه اشاره و اضافه کرد: موضوع پسماند در سراوان یک ابر چالش است البته هر نقطه از گیلان با این مشکل مواجه می‌باشد و استان، میراث‌دار مشکلی به نام زباله است که فقط محدود به جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری آن نیست و با حضور گردشگران، تولید پسماند دو برابر افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه به‌منظور احداث زباله‌سوز در سریع‌ترین زمان ممکن و ساماندهی ریجکت زباله نیازمند پیگیری جدی و همکاری نمایندگان مجلس است، افزود: همه باید دست‌به‌دست دهیم و بدون انداختن توپ به زمین یکدیگر، این چالش را برطرف سازیم.

در این جلسه محمدجواد عسگری رئیس و شمار دیگری از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، ابراهیم نجفی نماینده آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر و عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، سیدعلی آقازاده از نمایندگان رشت، خلیل بهروزی‌فر نماینده شهرستان‌های فومن و شفت و احمد دنیامالی نماینده بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی، معاونان وزیران نیرو و جهاد کشاورزی و معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز دیدگاه های خود در خصوص مشکلات استان در حوزه های مرتبط را بیان داشتند.

  • منبع خبر : استانداری گیلان