فلسفه امر به معروف و نهی از منکر افزایش مسئولیت اجتماعی در جامعه است
فلسفه امر به معروف و نهی از منکر افزایش مسئولیت اجتماعی در جامعه است
مدیرکل تامین اجتماعی گیلان همزمان با دهه احیاء امر به معروف و نهی از منکر ، در پیامی با تاکید بر ضرورت شناسایی مصادیق اداری این فریضتین برای دقت نظر بیشتر ، امر به معروف و نهی از منکر را نشانه حضور در صحنه و فطرت بیدار جامعه برشمرد

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان ، کیوان مرتضوی در این پیام که همزمان با آغازین روزهای ماه محرم و دهه احیاء امر به معروف و نهی از منکر منتشر گردید ، با تسلیت و تعزیت ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدا.. الحسین علیه السلام ، با اشاره به فرمایشات این امام بزرگوار ، یکی از دلایل قیام عاشورا را امر به معروف و نهی از منکر معرفی نمود .

وی با بیان اینکه امر به معروف نشانه عشق انسان به مکتب ، دلیل زنده بودن جامعه و گل سرسبد حرکتهای اجتماعی و بیانگر تعهد و علاقه به سلامتى جامعه است انجام درست این فریضتین را ضامن اجراى تمام واجبات برشمرد .

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان در بخشی از این پیام با خطاب قرار دادن اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر و همکاران سازمانی ، با تاکید بر اینکه مکاتبات اخیر ستادی مبنی بر واگذاری مسئولیت دبیری شورای امر به معروف و نهی از منکر به یکی از معاونین نشانه حساسیت و اهمیت این حوزه است خاطر نشان ساخت امر به معروف نشانه غیرت دینى ، فطرت بیدار جامعه و احساس مسئولیت و وظیفه ای همگانی است و منحصر به اعضای شورا و تعدادی افراد مشخص نمی باشد .

همچنین در این پیام آمده است : حیات معنوى جامعه در گرو امر به معروف و نهى از منکر بوده و این مهم نشانه حضور در صحنه به عنوان یک صفت بارز از مومنین حقیقی است و در واقع نهى از منکر، سلاحى برنده در مبارزه با تهاجم فرهنگى و بارش رحمت و هدایت بر کویر تشنه قلب گمراهان و به منزله چیدن خار از گلزار زندگى برای رشد بهتر گل خوبیها و نیکی هاست .

در این پیام با اشاره به نقش و ویژگی های آمران به معروف و ناهیان از منکر ، آمده است : ناهى از منکر طبیبى است که میکروب گناه را از جان گنهکار بیرون مى راند و آمر به معروف ، جان انسانها را به زیور نیکى و زینت پاکى آراسته می نماید و در واقع امر به معروف و نهی از منکر مقام و حقی است که خدا به اهل ایمان داده تا بر هم نظارت نمایند تا از طریق آن تشویق کننده نیکوکاران و جبران کننده کمبود تقوا در بعضی افراد باشند .

به تعبیری دیگر امر به معروف به مانند گاز و نهی از منکر همچون ترمزی است که در زمان لازم باید از آن بهره برد تا جامعه به سلامت به سرمنزل مقصود برسد و از سویی دیگر میوان آنرا سنگر مستحکم ، دژی استوار و برج مراقبتی مطمئن برای نظارت افراد جامعه بر یکدیگر و محدود کردن تمایلات در برابر مصالح جامعه دانست .

  • منبع خبر : تامین اجتماعی گیلان