فرهنگ، زیربنای حرکت‌های تمدن‌ساز است
فرهنگ، زیربنای حرکت‌های تمدن‌ساز است
استاندار گیلان فرهنگ را زیربنای حرکت‌های تمدن‌ساز دانست و تأکید کرد که در فعالیت‌های فرهنگی، همگرایی وجود داشته باشد و از ابزارهای نوین برای ترویج فرهنگ ایرانی – اسلامی استفاده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی ظهر یکشنبه  در جلسه شورای فرهنگ عمومی گیلان که در دفتر نماینده ولی فقیه استان برگزار شد، با تسلیت ایام فاطمیه اظهار داشت:حضرت زهرا(س) ، الگوی کاملی در حوزه اخلاق و صیانت از خانواده است که باید به  جامعه امروز معرفی شود.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ ، باید بر اساس نقشه راه و اسناد بالادستی گام برداشت، ادامه داد: تک روی در این بخش قابل پذیرش نیست بلکه باید با همگرایی و تعامل در جهت تعامل تعیین شده حرکت کرد.

دکتر عباسی بر لزوم آسیب شناسی برای اقدامات فرهنگی صورت گرفته و بررسی نتایج آن تاکید کرد و افزود: مبنای حرکت در نظام فرهنگی، توجه به زیرساخت هاست که رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تأکید داشته اند.

استاندار گیلان با تصریح اینکه در کشور نقشه مهندسی فرهنگی با تاکید بر ارزش‌های اسلامی تدوین شده ،خاطرنشان کرد: باید به مسائل فرهنگی بصورت واقع بینانه و هم جهت با باورها و ارزش های دینی، نگریسته شود.

وی با بیان اینکه دشمنان کشور، فرهنگ را نشانه گرفته اند، گفت: دشمنان رمز موفقیت ایران اسلامی را اندیشه‌های والای رهبر معظم انقلاب و نیز انسجام در نهاد خانواده می دانند از این‌رو در جهت تخریب این ارزش ها تلاش می کنند.

دکتر عباسی به وضعیت فرهنگ در گیلان و اقدامات لازم در جهت تعالی این بخش اشاره و بیان کرد: نماینده ولی‌فقیه در گیلان، سکاندار فرهنگ عمومی است و باید در این حوزه، انسجام داشته باشیم.

وی ادامه داد: هویت و اصالت گیلان در حوزه فرهنگ، بسیار با عظمت است از این‌رو باید در جهت حفظ و اعتلای آن اقدامات فرهنگی اثرگذاری را انجام داد.

استاندار گیلان الگوسازی و بهره گیری از ابزار هنر برای نمایش داشته های فرهنگی استان را امری ضروری خواند و گفت: در حوزه محتوایی ، صدا و سیمای مرکز استان باید با ساخت فیلم های فاخر، الگوسازی موثری داشته باشد.

 وی با اشاره به گردشگرپذیر بودن گیلان و حضور مسافران با فرهنگ های مختلف در استان اظهار داشت: لازمست نسبت به صدور فرهنگ اصیل استان به مسافران ، گام هایی اثرگذار برداشته شود.

دکتر عباسی از ائمه جمعه شهرستان ها نیز خواست با آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی ، نسبت به بیان واجبات و مستحبات دینی مرتبط با فرهنگ مصرف در جامعه اقدام و در این زمینه الگوسازی کنند.

آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان نیز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با موضوع «تقویت همگرایی دستگاه های فرهنگی و رفع موانع و عدم اتفاق نظرهای احتمالی» با تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اظهار کرد: فرهنگ از موضوع های مهم جامعه محسوب می شود و در این راستا حضور مدیران دستگاه ها در تصمیم گیری های کلان فرهنگی حائز اهمیت است.

وی به وجود برخی پراکندگی های کار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در کشور اشاره کرد و افزود: کسی با سلیقه های مختلف مخالفتی ندارد و مادامی که مقصد واحد است اگرچه مسیر متفاوت باشد، مشکلی نیست.

امام جمعه رشت با بیان اینکه فعالیت های کلان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی گیلان باید زیر مجموعه شورای فرهنگ عمومی استان انجام شود تا همه به وحدت رویه برسند و بعد اقدام کنند، تصریح کرد: بنا بر این است که در تصمیم گیری های کلان فرهنگی در این شورا روزنه ای ایجاد شود و همه دستگاه های متولی در این راستا فعالیت داشته باشند.

آیت الله فلاحتی، خواستار نظارت شورای فرهنگ عمومی بر تمام برنامه های فرهنگی گیلان شد و بیان کرد: قبل از اجرای برنامه های فرهنگی می طلبد تمهیداتی اندیشیده شود.

وی به وجود برخی لکه ها و اشکال هایی در برگزاری فستیوال شهر خلاق خوراک رشت اشاره کرد و گفت: در اجرای این برنامه هر کسی مشکل را به عهده دیگری می انداخت.

نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید براینکه شورای فرهنگ عمومی استان باید خروجی داشته باشد، خاطرنشان کرد: خروجی های جلسه شورای فرهنگ عمومی باید نافع باشد.

آیت الله فلاحتی به مطالبه مردم متدین، ارزشی و خانواده شهدا درباره فرهنگ جامعه اشاره کرد و یادآور شد: شورای فرهنگ عمومی بزرگ ترین مجموعه فرهنگ و فرهنگ بانی گیلان است.

وی با بیان اینکه در شورای فرهنگ عمومی به دنبال آرمان های انقلاب و مطالبات معنوی و دینی جامعه هستیم، اظهار کرد: انقلاب اسلامی در راستای تمدن سازی اسلامی به وقوع پیوست و باید مقدمات آن را فراهم کنیم.

امام جمعه رشت، همگرایی در تصمیم گیری های کلان فرهنگی گیلان را مهم خواند و بیان کرد: حرکت های ریز خوب فرهنگی ایجاد شده و این روند باید گسترش پیدا کند.

  • منبع خبر : استانداری گیلان