ضرورت مشارکت همگانی در نهادینه شدن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر
ضرورت مشارکت همگانی در نهادینه شدن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر ضرورت مشارکت همگانی در نهادینه شدن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و گفت: اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر منحصر به دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر نیست بلکه همه کسانی که بر صندلی مدیریت تکیه زده و دغدغه نهادینه شدن ارزش‌ها را دارند باید برای اجرایی شدن این فریضه الهی، مشارکت کنند.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب‌دا)، سوم مهر آیین تکریم و معارفه دبیران شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور دکتر محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دکتر محمد مهدی صدیقی – دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اسماعیلی-مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جمعی از معاونین و مدیران ستادی در سالن اجلاس حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.
دکتر محمد تقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با بیان اینکه توجه به امر به معروف و نهی از منکر جزو تکالیف محوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان است، اظهار کرد: هر هفته بخشی از نشست شورای معاونین دانشگاه به مسایل مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر اختصاص دارد.
وی بر ضرورت خودمراقبتی در اخلاق فریضه امر به معروف تاکید کرد و افزود: ابتدا خود ما باید در مسیر معروفات قرار گرفته و از ابتلا به منکرات، نهی شده باشیم تا این فریضه در محیط، اجرایی شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه اقامه فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر صرفا با تقابل و اقدامات غیر منطقی ممکن نیست، خاطرنشان کرد: اقامه امر به معروف و نهی از منکر اگر با گفت‌وگو، کار فرهنگی و از روی صداقت و حسن نیت صورت گیرد، قطعا اثربخش تر خواهد بود.
دکتر آشوبی با اذعان به اینکه ما در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تلاشیم تا در راستای اهداف سازمانی خود به مردم پاسخگو باشیم، تصریح کرد: تعداد و خروجی نشست‌های امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید مستمرا پایش شود و اثر بخش باشد.
وی بر ضرورت مشارکت همگانی در نهادینه شدن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و گفت: اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر منحصر به دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر نیست بلکه همه کسانی که بر صندلی مدیریت تکیه زده و دغدغه نهادینه شدن ارزش‌ها را دارند باید برای اجرای این فریضه الهی، مشارکت کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خدمت خالصانه و مطلوب به مردم را نوعی نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف دانست و افزود: ارایه بهترین نوع خدمات سلامت به مردم و ایجاد فضا و بستر مطلوب جهت ارایه خدمت به ذینفعان یک نوع معروف است.
دکتر آشوبی با بیان اینکه هدف ما فراهم کردن شرایطی برای تعالی و رشد درون و برون سازمانی است، تصریح کرد: در انقلاب اسلامی هرکسی که برای مردم کار کند بسیجی است و هر کسی که بسیجی وار بهترین نوع خدمت را ارایه کند در مسیر امر به معروف حرکت کرده که خود از منکرات نهی می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی اسماعیلی-مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با اشاره به روایتی از رسول مکرم اسلام حضرت محمد صلوات الله علیه پیرامون امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: گروهی از مردم هستند که پیامبران  و شهدا به وجودشان غبطه می‌خورند و این گروه، اهل امر به معروف و نهی از منکر هستند که خدا را نزد مردم، محبوب معرفی می‌کنند.
وی بر لزوم تهیه محتوای آموزشی امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و افزود: بسیاری از همکاران مشتاق امر به معروف و نهی از منکر هستند اما مبانی و الزامات آن را نمی‌شناسند که لازم است محتوای آموزشی آن فراهم شود.
مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین بر لزوم در نظر گرفتن مشوق های لازم جهت اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد.
دکتر محمد مهدی صدیقی – دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان نیز در این نشست با اشاره به نص صریح قرآن به امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: ملاک برتری امت اسلامی، امر به معروف، نهی از منکر و ایمان به خدا است.
وی با اشاره به روایات متعدد پیرامون امر به معروف و نهی از منکر، افزود: تمامی معروفات در مقابل فریضتین امر به معروف و نهی از منکر، قطره‌ای هستند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان با اشاره به قانونی شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در کشور، گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر پس از شهادت شهید خلیلی از یک فرضیه به یک قانون در کشور تبدیل شد.
دکتر صدیقی با بیان اینکه بهترین دین نزد خدا اسلام است، افزود: در دین مبین اسلام سفارش و توصیه به معروفات بسیار تکرار شده و در صیقل روح و ادراک نسل‌ها مثمر ثمر است.
وی با اشاره به فرهنگ غنی شاغلان در نظام سلامت استان، گفت: تعصب، اصالت و سبقه درخشان هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان میطلبد اجرای معروفات در سطح استان با اقناع و کار فرهنگی جدی‌تری دنبال شود.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان با بیان اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بار‌ها شخصاً خود به امر به معروف و نهی از منکر ورود کرده و مواردی را به جهت اصلاح، رشد و بالندگی شخص و دانشگاه به دست گرفته، خاطرنشان کرد: این روحیه باید در بین همه معاونین، مدیران و دیگر افراد تحت مجموعه تسری پیدا کند.
گفتنی است در این نشست، اسماعیل حسن‌زاده به عنوان دبیر جدید شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه علوم پزشکی گیلان معرفی شد.
همچنین احکام اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست تقدیم اعضای جدید شد.
پایان پیام/
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان