زیرساخت‌های منطقه آزاد انزلی به عنوان درگاه بازار روسیه باید توسعه یابد
زیرساخت‌های منطقه آزاد انزلی به عنوان درگاه بازار روسیه باید توسعه یابد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران منطقه آزاد انزلی را درگاهی به بازار روسیه عنوان کرد و افزود : برای دستیابی به بازار ۱۰۰ میلیاردی روسیه باید زیرساختها و لجستیک توسعه یابد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایرنا – علیرضا پیمان پاک در این گفت و گو  با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین گفت : به واسطه این چالش و مسائل ناشی از آن پتانسیلی ایجاد شده که ایران می تواند با استفاده از این فرصت برای صدور برخی کالاهای خود و نیز ترانزیت از این مسیر بهره ببرد.

وی با اشاره به خروج کشورهای اروپایی از بازار روسیه و تحریم‌های ایجاد شده عنوان کرد: درحال حاضر بازاری ۱۰۰ میلیارد دلاری برای کالاهای مختلف ایجاد شده که ایران می تواند بخشی از سهم این بازار را از آن خود کند.

وی تصریح کرد : سال گذشته ۵۸۰ میلیون دلار کالا از ایران به روسیه صادر شدکه هم اکنون این صادرات ماهانه با رشد جدی روبرو است بطوریکه در تیرماه امسال ۱۲۹ درصد و در مرداد شاهد رشد ۱۸۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم.

پیمان پاک تاکید کرد : منطقه آزاد انزلی بعنوان درگاهی به بازار روسیه می تواند فرصتی را پیش رو قرار دهد که در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و فعال سازی موقت کرویدور شمال – جنوب بتوانیم از این ظرفیت بهره گیریم.

وی اجرای طرح‌هایی مانند راه آهن رشت – آستارا و مناطق اینچه برون و گرمسار و زیرساختهای دیگر را ضرورت‌های بلندمدت توسعه این زیرساخت‌ها دانست که حداقل  ۲ سال زمان می برد اما اگر فرصتی که در منطقه آزاد انزلی وجود دارد با تکمیل حلقه های بسیار کوچک و با سرمایه های پایین محقق شود کشورمان در موقعیت مناسبی قرار می گیرد که از ظرفیت در حوزه روسیه و اوراسیا که به واسطه تغییرات ژئوپلتیکی در بخشی از بازار خود با مشکل روبروست، می توان استفاده مناسبی ببرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برخی از واحدهای تولیدی این منطقه ظرفیت استفاده از این بازار را دارند، گفت: بخشی از این محصولات نیاز امروز تجار روسیه است و باید بتوانیم هیات های تجاری بزرگ را از منطقه آزاد انزلی اعزام و پذیرش کنیم.

وی ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت های توسعه‌ای روسیه همچون صندوق‌های توسعه و بانک‌های سرمایه گذار در قالب همکاری مشترک و مشارکت در سرمایه گذاری در راستای توسعه زیرساختها بهره گیریم که این فرصتها قابل پیگیری است.

وی برگزاری نمایشگاه‌ها، هیات های اعزامی، سیستم بانکی و بیمه ای و ارتباط فعال مراکز تجاری می تواند در این راستا راهگشا دانست و افزود: در حوزه بانکی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و بازار متشکل ارزی روبل به ریال انتقال ارز را فراهم کرده که دستاورد آن  تسهیل برگشت ارز از روسیه است ضمن آنکه افزودن ناوگان کشتی رانی، لایروبی آستارا و توسعه ظرفیت های گمرکی و معاهدات گمرکی نیز در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد : در عین حال باید ظرفیت های تولیدی ما در بخش های صنعتی هم افزایش یابد.

  • منبع خبر : ایرنا