راهکارهای کاهش قبض برق کسب و کارهای کوچک
راهکارهای کاهش قبض برق کسب و کارهای کوچک
ثبت رکوردهای بی سابقه مصرف برق، طی این روزها درحالی‌ است که با راهکارهایی ساده می‌توان، ۱۰ درصد صرفه‌جویی کرد و علاوه بر کاهش مبلغ قبض برق، از پاداش نيز بهره‌مند شد.

رشتستان؛ زینب اکبر زاده – در سال جاری وزارت نیرو با افزایش چهار برابری پاداش سال گذشته، شرایط همراهی بیشتر مردم را در تابستان امسال فراهم آورده است. نکته‌ای که در این میان اهمیت دارد مزایای غیرمستقیم این طرح بر سایر مشترکان از جمله کسب و کارهای  کوچک کشور است. میزان پاداش در نظر گرفته شده در این طرح بسته به میزان مصرف برق متفاوت است. کسانی که در زیر الگو، مصرف خود را کاهش دهند تا ۲ هزار تومان برای کاهش هر کیلووات‌ساعت مصرف برق یعنی تا ۲۰ برابر تعرفه برق پاداش دریافت می‌کنند، بنابراین مشترکان برق در مناطق عادی تا ۱۵۰ هزار تومان و در مناطق گرمسیر تا یک میلیون تومان پاداش دریافت می‌کنند.

 اما کسب و کارها چگونه می‌توانند مصرف برق خود را کاهش دهند؟ کارشناسان بهره وری انرژی این نکات رایگان را توصیه کردند که می تواند قبض انرژی کسب و کار شما را تا ۱۰ درصد کاهش دهد:

 ۱٫ مصرف انرژی و اتلاف انرژی کسب و کار خود را بشناسید

 اگر فقط هر از چند گاهی اخبار را دنبال می کنید و یا روزنامه می خوانید، تشخیص اینکه چه زمانی بیشترین انرژی را مصرف می کنید و در کجا ممکن است آن را هدر دهید دشوار است.  راه حل؟  کنتورهای هوشمند – نوع جدیدی از کنتورهای انرژی که به شما کنترل بیشتری می دهد و صورتحساب‌های دقیق‌تری به‌جای تخمین‌ها دریافت می کنید.

ساعات کم باری و اوج بار را بدانید و ببینید چقدر در طول روز برای انرژی کسب و کارتان خرج می کنید، تا بتوانید انرژی هدر رفته را کاهش دهید.

۲٫ از روشنایی اداری کارآمد استفاده کنید

 روشن نگه داشتن چراغ در کسب و کار شما ارزان نیست. در واقع، تا ۴۰ درصد از انرژی مورد استفاده کسب و کار شما می تواند صرف روشنایی محل شما شود. بنابراین اگر در مورد نحوه استفاده از نور هوشمند هستید، می توانید در اینجا صرفه جویی های دیگری نیز داشته باشید.

 لامپ های رشته ای رشته ای خود را با LED های مدرن، CFL یا هالوژن عوض کنید. علیرغم هزینه اولیه جایگزینی آنها، آنها می توانند انرژی زیادی در کسب و کار شما صرفه جویی کنند و اغلب عمر طولانی تری دارند. از کارمندان و کارکنان خود بخواهید وقتی کسی در اتاق نیست چراغ ها را خاموش کنند (ممکن است واضح به نظر برسد اما تعجب خواهید کرد که چه تعداد از مردم به آن توجه نمی کنند).

 صرفه جویی در مسافت اضافی: سنسورهای حرکتی را در راهروها و توالت های خود در نظر بگیرید که فقط در صورت نیاز چراغ ها را روشن می کنند. یا از سنسورهای نور استفاده کنید که به شما کمک می کند از نور طبیعی رایگان حداکثر استفاده را ببرید.

 ۳٫ حرارت و برودت را کم کنید

 راه دیگر برای صرفه جویی استفاده هوشمندانه از کنترل آب و هوا است. اگر تهویه مطبوع را در تابستان تمام روز روشن بگذارید، می تواند تا حدود ۳۰ درصد از صورتحساب انرژی شما را اضافه کند و هنگامی که تیم خود را در زمستان گرم نگه می دارید، حتی ۱ درجه سانتی گراد گرمای بیش از حد می تواند هزینه انرژی را تا ۸ درصد افزایش دهد. بنابراین از هر دوی آن ها کم استفاده کنید.

 دریچه ها، پنکه ها و فیلترهای تهویه مطبوع را سریع تمیز کنید تا مجبور نباشند کار سختی انجام دهند.

کمدهای بایگانی، میزهای کار و سایر وسایل کار را که مانع رادیاتور شما می شوند، جابه جا کنید.  آنها مقداری از گرما را جذب می کنند و هزینه کمی بیشتر برای کسب و کار شما دارند.

 ۴٫ همه چیز را در دفتر خاموش کنید

 خبر خوب: لپ تاپ ها نسبت به کامپیوترهای رومیزی انرژی کمتری مصرف می کنند.  خبر بد: بسیاری از کارمندان آنها را در شب خاموش نمی کنند، که می تواند سالانه ۳۵ پوند اضافی برای هر میز تحمیل کند.

کارمندان خود را تشویق کنید به جای استفاده از حالت آماده به کار، کامپیوترهای خود را خاموش کنند. توجه ویژه ای به بانک های بزرگ سوئیچ ها و دوشاخه ها داشته باشید.  آیا همه آنها باید روشن باشند؟

 پرینترها، شارژرها و سایر فناوری‌های اداری را زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، جدا کنید.  حتی یک چراغ چشمک زن در تلفن یا تلویزیون بلااستفاده انرژی را تخلیه می کند.

۵٫ برخی از هزینه ها را در آشپزخانه اداری کاهش دهید

 اکثر مردم از قبل می‌دانند که فقط به اندازه‌ای که برای فنجان‌شان نیاز دارند، آب را در کتری بجوشانند، اما حتی راه‌هایی برای صرفه‌جویی در انرژی در آشپزخانه در محل کار بیشتر از خانه وجود دارد.  چه یک آشپزخانه اداری کوچک داشته باشید یا یک آشپزخانه را به عنوان بخشی از تجارت خود اداره کنید – این نکات مفید خواهند بود.

 پس از استفاده، مایکروویو را در دوشاخه خاموش کنید و اگر کسب و کار شما برای مشتریان غذا تهیه می کند، سرخ کن ها و فرهای پشتیبان را در زمان تولید ساکت تر خاموش کنید.

 قبل از روشن کردن ماشین ظرفشویی صبر کنید تا ماشین ظرفشویی پر شود.

 یخچال و فریزر خود را با تمیز کردن منظم فیلترها و اطمینان از اینکه فضای کافی دارند تا بیش از حد گرم نشوند، کارآمد نگه دارید.

 با تنظیم چفت درب، مطمئن شوید که درب‌های فر محکم می‌شوند و مهر و موم واشر در وضعیت خوبی قرار دارند.

 تجهیزات پخت و پز را در تنظیمات توصیه شده سازنده قرار دهید.

 صرفه جویی با برچسب انرژی: دفعه بعد که لوازم جدید خریداری می کنید – از توستر گرفته تا فریزر – به سراغ وسایل دارای رتبه A+++ بروید.  آنها ممکن است هزینه اولیه کمی بیشتر داشته باشند، اما می توانند آن را با صرفه جویی طولانی مدت انرژی جبران کنند.

 ۶٫ کلمات جادویی در کارگاه

 اگر یک منطقه کارگاهی در کسب و کار خود دارید، سه کلمه توصیه ای، می تواند واقعاً مصرف انرژی شما را به اندازه تولید شما کارآمد نگه دارد: کم کردن، جابجایی و مراقب باشید.

 “کم کردن” تنظیمات برخی از تجهیزات خود را در نظر بگیرید – حتی یک کاهش جزئی می تواند بدون تأثیر قابل توجهی بر عملکرد، تفاوتی در بهره وری انرژی ایجاد کند.

 مراقب نشت ناشی از لوله ها و اتصالات معیوب باشید (حتی یک سوراخ کوچک می تواند بخار زیادی را هدر دهد، بنابراین مهم است که آنها را سریع تشخیص داده و تعمیر کنید).

 ۷٫ از اتلاف انرژی اجتناب کنید

 از بوتیک ها تا فروشگاه های رفاه، اگر مشتریان برای خرید کالا و خدمات به شما مراجعه می کنند، ایجاد یک پیشخوان دلپذیر، بسیار مهم است. اما در حالی که به محیط فکر می کنید، آیا به این فکر کرده اید که چگونه می توانید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید؟ اینجا چند نکته مفید برای کمک به شما در صرفه جویی در مصرف انرژی در حین خرید داریم.

 بر روی لبنیات روباز پرده های کرکره ای یا سایبان نصب کنید. وقتی بسته هستید – این پرده ها از خروج هوای سرد جلوگیری می کنند.

 سعی کنید کابینت های خنک را دور از درهای خارجی قرار دهید.

 برای خلاص شدن از شر گرما، به جای کندانسورهای هوا خنک، کندانسورهای تبخیری نصب کنید.  کندانسورهای تبخیری از یک فیلتر مرطوب استفاده می کنند که توانایی حذف گرما را افزایش می دهد.

 درهای بیرونی و کالاهای خود را تا حد امکان بسته نگه دارید.  تهویه هوا را زیاد نکنید و درها را کاملا باز نگذارید!

 به جای استفاده از کتری و کولر آبی، از دستگاه آبی استفاده کنید که آب سرد و گرم را فراهم می کند. این کار میزان استفاده از برق را در ماشین‌ها کاهش می‌دهد.

۸٫ تیم های خود را جمع آوری کنید تا به شما در پس انداز کمک کنند

 بسیاری از نکاتی که آموخته اید زمانی که کل تیم در کنار هم بازی می کنند، ارزشمندتر هستند.  بنابراین اکنون که در صرفه جویی انرژی حرفه ای هستید، مطمئن شوید که همه – از پذیرش گرفته تا امور مالی – از شما پیروی می کنند.

 برخی از کسب و کارها پوسترهایی را برای یادآوری به کارمندان نصب می کنند که چگونه می توانند در مصرف انرژی صرفه جویی کنند و چرا برای کسب و کارشان مهم است.

 انجام بازدیدهای منظم از دفتر خود برای بررسی تجهیزات خود و هدر رفتن نقطه ای، یک راه عالی برای کاهش هزینه‌ها است.

 برگزاری جلسات مدیریت ماهانه برای به اشتراک گذاشتن پیشرفت و ایده های جدید نیز راه خوبی برای حفظ صرفه جویی در مصرف انرژی در دستور کار است.

 همه را تشویق کنید که متناسب با آب و هوا لباس بپوشند، به عنوان مثال در فصول گرم سال، پارچه هایی که تنفس‌پذیری بیشتری دارند مورد استفاده قرار بگیرند.

۹٫ کمتر چاپ کنید – بدون کاغذ

تا حد امکان بدون کاغذ باشید تا همیشه پرینتر روشن نباشد. مطمئن شوید که در صورت عدم استفاده خاموش است. تا جایی که می‌توانید آنلاین از طریق پلتفرم‌های همکاری، کارکنان را برای تولید کمتر ضایعات کاغذی تشویق کنید.

بنابراین کردن میزان هزینه‌ها، مسئولیت در مقابل آیندگان و نسل های بعدی، پایان پذیر بودن برخی انرژی ها، گرم شدن زمین، کاهش سطح آلودگی هوا، کاهش نیازمندی به سوخت‌های فسیلی و تجدید ناپذیر، حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی، همه‌ و همه با صرفه‌جویی در مصرف انرژی بدست می آید و زندگی سلامت امروز و داشتن آینده روشن برای فرزندان ما در گرو کاهش استفاده از انرژی‌ها است.

  • منبع خبر : توزیع برق استان گیلان