جهاد دانشگاهی با ظرفیت علمی و رسانه ای، در طرح جوانی جمعیت، یاری گری کند
جهاد دانشگاهی با ظرفیت علمی و رسانه ای، در طرح جوانی جمعیت، یاری گری کند
رئیس علوم پزشکی گیلان به ظرفیت عظیم علمی و رسانه ای جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی می توانند در بخش جوانی جمعیت همکاری نزدیکی داشته باشند.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان _ پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان(وب دا)؛ به نقل از خبرگزاری ایسنا گیلان،  دکتر محمدتقی آشوبی با حضور در دفتر تحریریه ایسنای گیلان،ضمن تبریک روز خبرنگار،  با اشاره به چالش استان در حوزه جمعیت، اظهار کرد: علاوه بر رشد منفی جمعیت و نرخ پایین باروری، با سالمندی مواجه هستیم و سالمندترین جمعیت کشور را داریم.
وی بخشی از زندگی سالمندی را مساوی با انواع و اقسام سرطان ها و بیماری ها از جمله فشار خون و دیابت و نارسایی کلیه و… دانست و افزود: هنوز در استان و کشور هماهنگی های لازم برای مدیریت یکپارچه جمعیت سالمند وجود ندارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان یکی از چالش های جمعیتی استان را مهاجرت سالمندان به گیلان دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در دوران بازنشستگی در گیلان ساکن می شوند و لذا با افزایش بار مراجعه به بخش بهداشت و درمان مواجه هستیم.
دکتر آشوبی، بین ۷۰ تا ۷۸ درصد هزینه های بخش بهداشت و درمان را مربوط به جمعیت ۱۵ درصدی سالمندان استان دانست و اضافه کرد: هزینه های بخش درمان به ویژه در دوران سالمندی شامل سرطان ها و شکستگی ها و نارسایی ها بسیار بالاست.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای جوانی جمعیت برنامه ریزی کرده و در این راستا کلینیک سالمندی را در بیمارستان شهدای سلامت رشت راه اندازی کرده است، گفت: تک فرزندی در آینده، چالش هایی را برای جمعیت سالمند ایجاد خواهد کرد.
رئیس علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت تشخیص به موقع سرطان در درمان آن، اضافه کرد: ۲.۷ درصد جمعیت استان در سال، مبتلا به انواع سرطان ها می شوند؛ البته با یک برنامه درست غربالگری و تشخیصی امکان کنترل بیماری و درمان وجود دارد.
وی از راه اندازی کلینیک سرطان پستان جهت شناسایی بیماری در مراحل اولیه خبر داد و متذکر شد: بیماری های پستان از طریق غربالگری در مسیر تشخیص و درمان قرار می گیرد.
دکتر آشوبی نظام شبکه بهداشت و درمان استان گیلان را نظامی غنی و جا افتاده دانست و بیان کرد: در اکثر روستاهای گیلان پزشک خانواده داریم و نظام شبکه در ۱۰۰ درصد شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، فعال است و به زودی نظام شبکه را برای شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت نیز مستقر می کنیم.
وی با بیان اینکه روند کاهش جمعیت و سالمندی در کشورهای توسعه یافته فرایندی ۱۰۰ ساله را طی کرده، اما در ایران طی دو دهه به سالمندی جمعیت رسیدیم، گفت: به دنبال استقرار کامل نظام شبکه در سطح استان هستیم و کلیه شهرها و روستاها متولی سلامت خواهند داشت، زیرا نظام شبکه در قالب کادر سلامت محور شامل ماما، بهداشت خانواده، بهداشت روان، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای به دنبال بیماریابی و غربالگری و ارائه خدمات بهداشت و درمان با روش های ساده تر است.
رئیس علوم پزشکی گیلان مراجعه به فوق تخصص با یک سرماخوردگی ساده را نادرست دانست و عنوان کرد: نظام ارجاع الکترونیکی را طراحی و راه اندازی کردیم تا بیماران با حداقل هزینه به سطح بالاتر درمانی ارجاع داده شوند؛ همچنین از هزینه های مازاد بخش خصوصی جلوگیری می کند.
دکتر آشوبی با بیان اینکه به دنبال استقرار کامل نظام شبکه و ارجاع الکترونیکی برای جمعیت دو و نیم میلیون نفری استان گیلان هستیم، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت جامعه، بحث های محیط زیستی را با جدیت دنبال می کند.
وی از بی خطرسازی زباله های عفونی در استان خبر داد و بیان کرد: متاسفانه با چالش آلودگی دو رودخانه سطح شهر رشت مواجه هستیم که تهدیدکننده سلامت است و برای زباله های سراوان هم باید چاره اندیشی شود؛ البته بحث های غیرکارشناسی درباره رابطه پسماند و سرطان در گیلان را نمی پذیریم، زیرا با پیشرفت علم پزشکی، شاهد اقدامات تشخیصی و درمانی موثری در استان هستیم که امید به زندگی را افزایش داده است و بسیاری از افراد مبتلا به سرطان ادامه حیات می دهند.
رئیس علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه مردم باید تهدیدات محیط زیستی را جدی بگیرند، یادآور شد: بیمارستان های گیلان سعی می کنند که آلودگی را وارد محیط زیست نکنند؛ البته سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستان های استان کاملا فعال نشده و نیازمند اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی هستیم.
وی از استریل شدن پسماندهای بیمارستانی در اکثر شهرستان ها خبر داد و خاطرنشان کرد: امکان تصفیه فاضلاب بیمارستان های قدیمی رشت همچون پورسینا که قدمت ۱۰۰ ساله دارد، وجود ندارد و لذا این مشکل را با بیمارستان جایگزین، حل خواهیم کرد.
رئیس علوم پزشکی گیلان، در ادامه به گردشگرپذیری استان اشاره و تصریح کرد: در ایام تعطیلات با جمعیت شناور ۹ میلیون نفری مواجه هستیم که در برنامه ریزی های حوزه بهداشت و درمان، هیچ اعتباری برای آنان در نظر گرفته نشده است.
وی ۶۰ درصد تکالیف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را متوجه دانشگاه علوم پزشکی دانست و گفت: در این راستا چند کار مهم انجام دادیم که یکی از آنها شناسایی حدود ۱۱۰۰ زوج نابارور است؛ این زوج ها شناسایی و جهت درمان به مراکز ناباروری ارجاع شدند.
دکتر آشوبی، با بیان اینکه یک مرکز سطح یک درمان ناباروری دولتی در رشت و یک مرکز سطح دو در تالش داریم، تصریح کرد: یک مرکز دولتی به زودی در لاهیجان راه اندازی می شود؛ همچنین دو مرکز درمان ناباروری در بخش خصوصی داریم و کلیه بیمارستان های دارای بخش زنان و اورولوژی نیز اجازه درمان ناباروری را دارند.
وی نجات فرزندان سقط(نفس) را دومین کار مهم و جدی علوم پزشکی در سطح استان دانست و اضافه کرد: می خواهیم نوزاد شکل گرفته را زنده و سالم ، تحویل جامعه دهیم.
رئیس علوم پزشکی گیلان با تاکید بر لزوم کار فرهنگی در حوزه جوانی جمعیت، یادآور شد: متاسفانه هنوز از تفکر «فرزند کمتر؛ زندگی بهتر» عبور نکرده ایم و عمق فاجعه برای مسئولان ما جا نیفتاده که در صورت تداوم روند نزولی رشد جمعیت، تا دو دهه آینده با چالش نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به تصویب بیمه مادران دارای فرزند در قرارگاه جوانی جمعیت استان، تاکید کرد: در نظر داریم هر مادر خانه دار دارای یک فرزند را به مدت پنج سال، دارای دو فرزند را به مدت ۱۰ سال و دارای سه فرزند را به مدت ۱۵ سال بیمه کنیم؛ مادران دارای چهار فرزند نیز بیمه بازنشستگی دریافت خواهند کرد؛ البته منتظر تصویب کشوری این طرح یا اجرای آن حداقل برای گیلان هستیم.
دکتر آشوبی، با بیان اینکه در سال ۷۲ با ۳۲ هزار تا ۳۴ هزار تولد سالانه مواجه بودیم، عنوان کرد: در حال حاضر سالانه ۲۰ هزار تولد داریم و لذا برای جوانی جمعیت باید ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار تولد بیشتر در سال داشته باشیم.
وی هزینه پیشگیری را کمتر از درمان دانست و اضافه کرد: مقام معظم رهبری ۱۲ سال پیش نسبت به کاهش جمعیت هشدار دادند و امروز جوانی جمعیت را وظیفه قانونی خودمان می دانیم و اگر از امروز فکری برای آن نکنیم تا چند دهه دیگر قوم گیلک را نخواهیم داشت؛ البته امیدوار هستیم که اقدامات انجام شده طی یک سال اخیر به نتیجه برسد و تا سال ۱۴۰۳ شاهد افزایش حداقل ۳۰۰۰ تولد باشیم و طی پنج سال از وضعیت بحران خارج شویم.
رئیس علوم پزشکی گیلان در پایان، به ظرفیت عظیم علمی و رسانه ای جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی می توانند در بخش جوانی جمعیت همکاری نزدیکی داشته باشند.
وی میزان موفقیت درمان ناباروری در مرکز دولتی رشت را بین ۱۹ تا ۲۱ درصد دانست و متذکر شد: درصد موفقیت پژوهشگاه رویان بالای ۳۰ می باشد و لذا با همکاری این دو نهاد، می توانیم کارها را علمی تر پیش ببریم.
دکتر آشوبی همچنین ظرفیت رسانه ای جهاد دانشگاهی را فرصتی برای گسترش امید در جامعه و ارائه خدمات نظام و دولت در طول چهار دهه اخیر دانست و خاطرنشان کرد: امروز می توانیم تمام اعمال جراحی دنیا و اقدامات درمانی را در گیلان انجام دهیم و این واقعیت ها باید اطلاع رسانی شود.
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان