افزایش از بیش از ۳۴۰ درصدی ترانزیت کالا از بنادر گیلان
افزایش از بیش از ۳۴۰ درصدی ترانزیت کالا از بنادر گیلان
نماینده عالی دولت در گیلان از افزایش بیش از 340 درصدی ترانزیت کالا در سال جاری از بنادر استان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: بهره گیری از ظرفیت های بنادر گیلان در رونق اقتصادی کشور موثر است و باید فعالیت های مرتبط با حوزه اقتصاد دریا تقویت شود.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی ۷ آذز ۱۴۰۱ در جریان بازدید از ظرفیت های بنادر و دریانوردی گیلان، در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه تبادل سالانه ۱۰ میلیون تن کالا از ظرفیت های مجمتع بندری بندرانزلی است، اظهار کرد: افزایش بیش از ۳۴۰ درصدی ترانزیت کالا از ابتدای سال جاری تاکنون، نسبت به مدت مشابه سال قبل، برای استان گیلان بسیار حائز اهمیت و نشان دهنده حرکت اقتصاد و توسعه صادرات استان است و این حوزه باید تقویت شود.

نماینده عالی دولت در گیلان تاکید کرد: ایجاد زیرساخت های حمل و نقل دریایی در جهت توسعه صادرات و رونق اقتصادی کشور در این استان ضرورت دارد.

وی با اشاره به بازدید میدانی خود از بخش های مختلف مجمتع بندری بندرانزلی، بارگیری مجدد کشتی های خارجی را نشان از رونق صادرات و ایجاد فضای مطلوب تجارت بین الملل برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیت های صادراتی و تنوع محصولات استان گیلان و جایگاه استراتژیک این استان، صادرات از نظر کیفی در کنار کمیت مورد توجه است.

استاندار گیلان به مشکل رسوب کالاها از گذشته در انبارهای بنادر استان اشاره و بیان کرد: در این بخش با ایجاد هماهنگی بیشتر بین مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی، گمرکات و املاک تملیکی استان، این امور تسهیل شده و بر سرعت بخشی رفع این مشکل تاکید شد.

دکتر عباسی  با تاکید بر توسعه بندر انزلی و تامین زیرساخت کشتی سازی و استقرار کشتی ها رورو در این منطقه، بیان کرد: با توجه به استعدادهای و ظرفیت های خوبی که در حوزه صادرات در گیلان وجود دارد، فراهم سازی زیرساخت حمل و نقل دریایی و نیز کشتی سازی با در نظر گیری نیاز آینده استان، در این منطقه ضروری است.

وی ادامه داد: لایروبی در بنادر با دستگاههای پیشرفته در حال انجام است و عمق کافی برای پهلوگیری کشتی های وجود دارد.

وی به طرح توسعه مجتمع بندری بندرانزلی نیز اشاره و تصریح کرد: توسعه این مجمتع در ایجاد اشتغال تاثیر بسزایی دارد و انتظار می روند با حداکثر ظرفیت در شکوفایی استان فعالیت های مثمر ثمری داشته باشد.

دکترعباسی با تأکید بر لزوم تقویت بنادر گیلان، اضافه کرد: با توجه به فراهم سازی بسترها برای بهره گیری از همه ظرفیت های بنادر بندر انزلی،کاسپین و آستارا ، رونق اقتصادی منطقه مدنظر است.

وی به راه اندازی خطوط ریلی رشت به کاسپین در آینده نزدیک اشاره و اضافه کرد: با راه اندازی این خط ریلی و نیز راه آهن رشت آستارا که در حال پیگیری است، ضمن پیوستن به مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب کشور و نیز با اتصال به کشورهای اوراسیا، استان گیلان نقش بسزایی در رشد و شکوفایی ایران اسلامی خواهد داشت.

دکتر عباسی خاطرنشان کرد: رونق صادرات کالا از بندر انزلی به واقعیت رسیده است و این مهم نویدبخش آینده روشنی برای گیلان را می دهد.

نماینده عالی دولت در گیلان، از بخش های مختلف مجمتع بندری بنادر و دریانوردی استان در بندرانزلی شامل  طرح توسعه بندر، مخازن روغن و سیلوهای غلات، انبارهای سرپوشیده و روند تخلیه و بارگیری کشتی ها بازدید و در جریان امور به صورت میدانی قرار گرفت و دستورات  لازم را صادر کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، جمعی از مسئولان و مدیران کل دستگاه های متولی مرتبط با حوزه فعالیت های بندری دکتر عباسی استاندار گیلان را همراهی کردند.

  • منبع خبر : استانداری گیلان