تالیف کتاب مبانی برنامه ریزی حمل و نقل یکپارچه شهری و منطقه ای توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان
تالیف کتاب مبانی برنامه ریزی حمل و نقل یکپارچه شهری و منطقه ای توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان
کتاب مبانی برنامه ریزی حمل ونقل یکپارچه شهری و منطقه ای تألیف دکتر صابر محمد پور و سارا امیری توسط انتشارات دانشگاه گیلان منتشر شد.

هدف از نگارش کتاب بیان مفاهیم و مبانی نظری در رابطه با رویکرد یکپارچگی در زمینه حمل ­و­نقل­ منطقه ­ای، به عنوان رویکردی علمی برای تأثیرگذاری در برنامه ­ریزی و آماده­ سازی سیستم ­های حمل ­و­نقل به منظور نیل به سمت الگوهای پایدار­تر است. کتاب حاضر در سه بخش تنظیم شده است: بخش اول با عنوان «مبانی و مفاهیم» در قالب چهار فصل ارائه می ­شود. فصل اول به مفهوم توسعه پایدار منطقه ­ای، فصل دوم به نقش حمل­ و­نقل در توسعه پایدار منطقه­ ای، فصل سوم به برنامه ­ریزی حمل ­و نقل یکپارچه شهری و منطقه­ ای و فصل چهارم به برنامه­ ریزی حمل­ و­نقل یکپارچه منطقه ­ای می ­پردازد. بخش دوم با عنوان «تجربیات جهانی در سطح ملی و منطقه ­ای» در قالب دو فصل بیان می­ گردد. فصل پنجم به تجارب کشورهای توسعه‌ یافته و فصل ششم به تجارب کشورهای درحال توسعه می­ پردازد. بخش سوم با عنوان «جایگاه بخش حمل­ و­نقل منطقه ­ای در کشور» در قالب سه فصل مطرح می شود. فصل هفتم به جایگاه بخش حمل­ و­نقل منطقه ­ای در اسناد فرادست کشور و فصل هشتم به زیرساخت ­های حمل ­و­نقل منطقه ­ای در کشور و فصل نهم به برنامه ریزی حمل و نقل یکپارچه منطقه ­ای در کشور می­ پردازد.

با عنایت به این که این کتاب جزء نخستین آثار در حوزه برنامه ­ریزی حمل­ و­نقل یکپارچه شهری و منطقه­ ای می­ باشد، می تواند به عنوان کتاب درسی برای دوره کارشناسی ارشد برنامه ­ریزی شهری و منطقه ای(دروس برنامه ­ریزی حمل­و­نقل شهری، برنامه ریزی حمل ­و­نقل منطقه­ای و جغرافیای حمل و نقل) در نظر گرفته شود. همچنین می­ تواند در طرح­های آمایش (بخش پیوندها و حمل و نقل) و سازمان­های مرتبط با بخش حمل­و­نقل در سطح شهری و منطقه­ای مانند سازمان­های راه و شهرسازی، راهداری و حمل­ و­نقل جاده­ای، مدیریت و برنامه ریزی، شهرداری­ و سایر سازمان­هایی که به نوعی با بخش حمل‌ونقل شهری و منطقه­ای در ارتباط هستند، مورد استفاده قرار گیرد.