بررسی مستند و علمی ناگفته‌های نهضت جنگل به اهتمام دانشجویان گیلانی
بررسی مستند و علمی ناگفته‌های نهضت جنگل به اهتمام دانشجویان گیلانی
به مناسبت یکصدمین سالروز شهادت میرزاکوچک‌خان جنگلی، دبیرخانه دائمی دانشجویی نهضت جنگل توسط معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان از امروز چهارم آذرماه به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

سیده فاطمه شفیعی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گیلان، با اشاره به سخنی از میرزا کوچک جنگلی که در نامه‌اش به مدیوانی نوشته است “ما به شرافت زیست کرده‌ایم و با شرافت مراحل انقلابی را طی کرده‌ایم و با شرافت خواهیم مرد”، بیان کرد: یکصدمین سالروز بزرگداشت نهضت جنگل فرصتی است تا از دریچه تاریخ به بازشناسی افکار و اهداف رهبر نهضت جنگل و یارانش پرداخته و الگویی ایرانی برای خودسازی و دگرسازی و باهم بودن برای نسل جوان و دانشجو بازتعریف کنیم.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان بیان کرد: دبیرخانه دائمی دانشجویی بزرگداشت نهضت جنگل به منظور بررسی مستند و علمی ناگفته‌های نهضت جنگل به اهتمام دانشجویان و به دور از هرگونه تعصب و غرض‌ورزی و با تکیه بر اسناد و مدارک و همچنین راهنمایی صاحبنظران و پیشکسوتان فرهیخته این مرز و بوم تشکیل شده است.

معرفی جنبش میرزاکوچک به قشر جوان، هدف دبیرخانه دانشجویی

فاطمه فدایی، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان گیلان و دبیر دبیرخانه نهضت جنگل گفت: در آستانه یکصدمین سالروز نهضت جنگل و شهادت میرزا کوچک‌خان، دبیرخانه دائمی دانشجویی بزرگداشت نهضت جنگل ذیل سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی کشور با هدف معرفی نهضت جنگل به قشر جوان علی‌الخصوص دانشگاهیان و آشنایی بیشتر جامعه با فراز و فرودهای این جنبش ایرانی اسلامی و به منظور جمع‌آوری اسناد، اطلاعات و داشته‌های ادبی، هنری و غیره با همکاری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش علمی کاربردی و مؤسسات آموزش عالی غیر‌انتفاعی و سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

فدایی ادامه داد: این دبیرخانه برنامه‌های رسمی خود را سالانه در بازده زمانی آذر ماه مصادف با سالروز شهادت میرزاکوچک‌خان تا اردیبهشت ماه منتشر خواهد کرد. اولین ویژه برنامه‌های این دبیرخانه در چهارچوب موضوعی «جوانان، میرزا و نهضت جنگل» و در قالب مستند تصویری دانشجویی «نهضت جنگل در گذر ایام»، سلسله گپ و گفت‌های صمیمانه با صاحبنظران و پیشکسوتان فرهیخته تحت عنوان پنجشنبه‌ها با نهضت جنگل و طراحی و تولید بازی رومیزی خلاق آموزشی قیام جنگل برنامه ریزی شده است.

تولید مستند دانشجویی «نهضت جنگل در گذر ایام»

همچنین شیوا منصوری، دبیر کانون مفاخر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان گیلان بیان کرد: پس از تشکیل دبیرخانه دائمی دانشجویی بزرگداشت نهضت جنگل ذیل سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، کانون مفاخر به‌عنوان مسئول امور فرهنگی ترویجی این دبیرخانه با تشکیل گروهی از دانشجویان علاقه‌مند و خلاق، تهیه مستند تصویری دانشجویی «نهضت جنگل در گذر ایام» را در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: در همین راستا ضمن مطالعه کتابها و مقالات و جمع آوری مطالب، سلسله نشست های گپ و گفت صمیمانه ای نیز با حضور برخی صاحب‌نظران این عرصه همچون عباس نعیمی، جامعه‌شناس و نویسنده کتاب جریان‌شناسی جنبش جنگل، عباس پناهی، دانشیار تاریخ و نویسنده کتاب ماخذ شناسی تحلیلی جنبش جنگل و هوشنگ عباسی، پژوهشگر و نویسنده کتاب نهضت جنگل در هنر و ادبیات برگزار شد.

منصوری تصریح کرد: بازنگری پژوهشگرانه این رویداد مهم تاریخی در کنار معرفی فرصت‌های گردشگری تاریخی گیلان از جمله اهداف تهیه این مستند دانشجویی است که با بازدید از منزل محل سکونت سردار نهضت آغاز و تا مقرهای مهم نهضت ادامه و سرانجام در آرامگاه میرزا پایان خواهد یافت. بر همین مبنا بازی رومیزی خلاق آموزشی نهضت جنگل که در حال حاضر مراحل طراحی خود را توسط دانشجویان طی می‌کند تولید و رونمایی خواهد‌شد.

وی افزود: پیش تولیدهای این مستند تصویری پنجشنبه‌های آذرماه ۱۴۰۰ در سامانه کشوری رویدادهای فرهنگی رویتاب به نشانی Roytab.ir و صفحه رسمی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان به آدرس guilanfjd@ بارگذاری خواهد شد. اولین قسمت این مستند با عنوان «رستاخیز یک نهضت» به بازدید از خانه میرزا و مرور مستندات نمایه شده نهضت که در محله استادسرای رشت واقع شده است، می‌پردازد.

  • منبع خبر : پایگاه خبری جهاد دانشگاهی