گیلانی که چشم به محدودیت‌ها دوخته
گیلانی که چشم به محدودیت‌ها دوخته
استان گیلان که این روزها همراه دیگر نقاط کشور تلخ‌ترین لحظات کرونایی خود را سپری می کند، حال در سایه کمرنگ شدن رعایت پروتکل های بهداشتی چشم به راه تعطیلاتی دوخته‌ تا بتواند با اجرای مناسب محدودیت‌ها و رعایت آن از سوی مردم زنجیره انتقال همه‌گیری را قطع یا حداقل کوتاه کند.

کرونا از زمان ابراز وجودش ثابت کرده که نه ترحمی دارد و نه استثنایی برای هیچ آیین و رسومی قائل است. حدود ۱۸ماه از هجوم ویروس کرونا به کشور و از جمله گیلانی‌ها می‌گذرد و در این بین جان بسیاری از عزیزان ، خانواده ها و حتی نزدیک ترین دوستانمان قربانی این ویروس منحوس شده است.

موج پنجم همه گیری ویروس کرونا که تقریبا از حدود یک ماه گذشته آغاز شده است، شرایط نظام سلامت و بهداشت استان گیلان را این روزها دشوارتر از هر زمان دیگر کرده است.

آمارهای رسمی در کشور و استان های دیگر حکایتی تلخ از اوج گیری مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ دارد که البته طی این مدت بنا به دلایلی این آمار در استان گیلان غیر قابل دستری بوده، در حالی که استان های همجوار گیلان به صورت مستمر این اطلاعات اولیه را برای آگاه سازی افکار عمومی در اختیار رسانه ها قرار می دهد.

گذشته از ابهامات نبود آمار مرگ و میر در استان گیلان که می تواند در انتقال نگرانی مدیریت ارشد کرونا و جامعه درمان به بدنه جامعه بسیار موثر باشد، شاهد سقوط گسترده رعایت پروتکل های بهداشتی توسط عمومی مردم گیلان هستیم که طبق آخرین گزارشات به کمتر از ۴۰ درصد رسیه است.

عقب نشینی مردم از رعایت پروتکل های بهداشتی که شاید بخش مهمی از آن ریشه در فقدان آگاهی مناسب و هشدارهای لازم به مردم از سوی رسانه ها دارد است و البته نباید نادیده گرفت که همین اطلاع رسانی نیازمند در اختیار داشتن اطلاعات مناسب از شرایط استان است که همراه با تغییر دیدگاه رسانه ای باعث جدی انگاری مردم شود.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان، هم اکنون شمار بیماران کووید۱۹ بستری در بیمارستان های سراسر استان از مرز ۲ هزار نفر عبور کرده است که در مدت ۱۸ ماهه جولان ویروس کرونا سابقه نداشته است. برای وصف عمق بحران کرونا در گیلان همین بس که در سخت ترین شرایط استان که مربوط به موج نخست همه گیری بود، پیک بیماری با یکهزار و ۸۰۰ بستری به پایان رسید.

بسیاری از کارشناسان بهداشتی عامل اصلی گستردگی مبتلایان و مرگ و میر ناشی از موج پنجم که ماحصل نوع جدید ویروس کرونا به نام دلتا است را خستگی عمومی، تفکر آسیب ناپذیری و همچنین بی اعتنایی به هشدارها می دانند که گیلان و تمامی استان های کشور را به این حال و روز انداخته است.


پروتکل هایی که به خاطره پیوست

کلمه “پروتکل” با هجوم ویروس کرونا به کشور و استان گیلان به یکباره وارد ادبیات بهداشت عمومی شد که طی یک سال اخیر با فراز و فرودهای متعددی مواجه بوده است. پروتکل هایی که همواره از سوی جامعه پزشکی در داخل کشور و سراسر دنیا مهم ترین شیوه برای مدیریت ویروس کرونا شناخته و تامید شده است.

اما گویی آنچه از این واژه حیاتی و حیات بخش در برابر هجوم افسارگسیخته بیماری کووید۱۹ باقی مانده فقط یک کلمه برای دستورالعمل های ابلاغی مسئولین مدیریت کرونا در استان و مدافعان خسته سلامت است که بیش از هر کس دیگری بار عادی انگاری برخی را به دوش کشیده و جان خود را در این راه گذاشته اند.

کارشناسان بهداشتی معتقد هستند اعتقاد نداشتن به وجود کرونا، علاقه به بازگشت به شرایط عادی گذشته و تصور مصونیت در برابر مرگ بیماری کووید۱۹ منجر به روگردانی نسبت به پروتکل های بهداشتی شده است.

این عدم رعایت پروتکل ها با اشکال مختلف نمود می یابد. بی اعتنایی به ماسک یا استفاده غیر اصولی از این وسیله بقا، حضور گسترده مردم در اماکن عمومی، بازگشت مردم به دورهمی های خانوادگی و دوستانه و جدید ترین نوع عادی انگاری یعنی حضور افراد مبتلا در اماکن عمومی و محل کار از جمله بی اعتنایی به شرایط سخت گیلان کرونا زده است.

 

درد سفرهای ناتمام بر گیلان خسته از کرونا

سفر از دیگر موارد عادی انگاری در طول مدت حضور ویروس کرونا در استان گیلان است که همواره سایه سنگین آن بر مدیریت ویروس در استان احساس شده است. البته در این سفرهای دردسرساز تعطیلی های آخر هفته و عادی انگاری نسبت به جریمه های راهنمایی نیز بی تاثیر نبوده است.

برخی از هموطنان ما در استانهای دیگر که خود نیز گرفتار ویروس منحوس کرونا هستند هر بار که نام تعطیلی به میان می آید بدون توجه به تلاش برای قطع زنجیره ویروس و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، فرصت را برای سفر به این خطه سرسبز شمال غنیمت می شمارند.

سفری که نه تنها جان مردم گیلان را به خطر می اندازد، بلکه بار دوش کادر درمان و همچنین نیروی های خدوم نظامی و انتظامی و متولیان مدیریت کرونا را چند برابر سنگین می کند.

سفری که حال با سد محدودیت های ترافیکی یک هفته ای ستاد ملی کرونا مواجه شده و مردم گیلان امیدوارند تا این محدودیت ها باعث جلوگیری از حضور بی مهابا گردشگران و مسافران در این استان شمالی شود. امیدواری که برای مردم و کادر درمان استان دغدغه اصلی محسوب می شود

بر اساس مصوبه و تصمیم ستاد ملی کرونا که روز شنبه هفته جاری با حضور رئیس جمهوری اتخاذ شد از ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۴ مرداد تا جمعه پنجم شهریور ماه منع تردد بین استانی در سراسر کشور و همه جاده‌ها و همه مجوزهای صادر شده برای تردد لغو خواهد شده است.

بنا به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افرادی هم که در این مدت بنا به هر دلیلی مشمول جریمه شده اند، بعد از یک ماه جریمه آنان ۲ برابر و حتما اخذ خواهد شد.

ولی متاسفانه براساس پلاک های غیر بومی داخل استان و شلوغی راهها از سمت رودبار به سمت رشت طی شبانه روز گذشته به نظر می رسد مسافران با اعلام ساعت محدودیت ها به جای آماده شدن برای رعایت این محدودیت ها و در  صورت  انجام سفر تصمیم برای بازگشت سریعتر به شهرهای خود ،  تصور  کردند که چگونه خود را قبل از ساعت ۱۲  امروز به استان های شمالی برسانند.

فرمانده نیروی انتظامی گیلان نیز روز یکشنبه گدشته از بسته شدن ورودی های استان بر روی خودروهای غیربومی خبر داد و گفت: بر همین اساس نیروی های انتظامی در پلیس راه های استارا ، رودبار و رودسر مستقر هستند و از ورود خودروها غیر بومی و مسافران جلوگیری می کنند .

به گفته سردار عزیز الله ملکی مجوزهایی که توسط فرمانداری ها قبل از طرح صادر شده لغو و قابل قبول نیست و پلیس با متخلفان  برخورد قانونی خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد که خروج خودروهای بومی استان نیر ممنوع بوده و هیچ خودرویی حق خروج از استان را ندارد که این مصوبه شامل خودروهای انتظامی، حاملان مواد فاسدشدنی و سوختی و همچنین و خودروهای حمل و نقل عمومی نمی شود.

حال گیلان چشم به راه تعطیلی پیش رو است تا اجرای محدودیت های بتواند با تدابیر سختگیرانه راه را برای انتقال هرچه بیشتر ویروس کرونا ببندد. ویروسی که تا به همین حالا بسیاری از خانواده های گیلانی و ایرانی را داغدار کرده است.

  • منبع خبر : ایرنا