۷۵ هزار تُن کیوی سالانه از استان گیلان صادر می‌شود
۷۵ هزار تُن کیوی سالانه از استان گیلان صادر می‌شود
محصول کیوی یکی از شاخص‌ترین محصولات صادراتی گیلان است و سالانه حدود 75 هزار تُن محصول کیوی از این استان صادر می‌شود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کیوی یکی از شاخص‌ترین محصولات صادراتی گیلان است که سالانه حدود ۷۵ هزار تُن به خارج از کشور صادر می‌شود.

به گزارش رشتستان، مسعود الماسی صبح امروز در جلسه توسعه صادرات گیلان با بیان اینکه سالانه حدود ۳ میلیون تُن محصول کشاورزی در گیلان تولید می‌شود اظهار داشت: ارزش ریالی این محصولات بیش از ۱۷۲ هزار میلیارد ریال شامل محصولات زراعی، دامی، شیلاتی و باغی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه این استان در تولید ۷ محصول نظیر چای، فندق، بادام‌زمینی، پیله ابریشم، ماهیان استخوانی و گل گاو زبان رتبه نخست را در کشور دارد تصریح کرد: در تولید محصول کیوی رتبه دوم کشوری داریم.

وی گسترش صادرات محصولات کشاورزی از گیلان را نیازمند حمایت‌های بیشتر دانست و بیان کرد: عمده محصولات صادراتی از گیلان، محصولات خام کشاورزی است که در این حوزه نیازمند صنایع تبدیلی و تکمیلی بیشتری هستیم که در افزایش تولید و بهبود شرایط تولید محصولات نیز موثر است.

الماسی ارزش اقتصادی کالاهای کشاورزی صادرشده از گیلان در سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: ارزش این کالاها سال گذشته بیش از ۲۹۰ میلیون دلار بوده که امسال به ۵۷۰ میلیون‌ دلار رسید و در این حوزه از لحاظ وزنی ۹۱ درصد رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۲ درصد محصولات کشاورزی صادراتی گیلان، تولیدات نباتی و باغی هستند گفت: در مقایسه با کل صادرات استان در بخش کشاورزی از لحاظ وزنی بیش از ۷۲ درصد رشد داشتیم و از لحاظ‌ ارزشی نیز به رشد ۵۰ درصدی رسیدیم و این سهم برای بخش کشاورزی همچنان پابرجا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در مرز آستارا و باز بودن آن در شرایط کرونایی گفت: شیوع کرونا باعث کاهش قیمت محصولات کشاورزی شد و نشان داد که به واردات محصولات کشاورزی نمی‌توانیم امیدوار باشیم لذا باید تولیدات خود را افزایش دهیم.

الماسی از تولید بیش از ۱۸۰ هزار تُن محصول کیوی در استان گیلان خبر داد و بیان کرد: محصول کیوی یکی از شاخص‌ترین محصولات صادراتی گیلان است و سالانه حدود ۷۵ هزار تُن محصول کیوی از این استان صادر می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این جلسه با اشاره به روند صدور کارت‌های بازرگانی، ارائه مجوزهای صادراتی و نظارت‌های انجام شده در این حوزه اظهارداشت: کارت‌های بازرگانی واحدهای غیرتولیدی و تولیدی استان به‌طور مستمر مورد رصد قرار می‌گیرد.

فرهاد دلق‌پوش با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های تخصصی در استان گیلان خاطرنشان کرد: در پنج ماهه نخست امسال، نمایشگاه‌های تخصصی صنایع وابسته، مبلمان، دکوراسیون داخلی و طیور و سایر حوزه‌ها در استان گیلان برپا شد.

وی با اشاره به صدور ۲۹ کارت بازرگانی در چند ماهه نخست امسال تصریح کرد: ۹۴ کارت بازرگانی نیز در گیلان تمدید شد البته پایش‌ و نظارت‌های انجام شده در این حوزه یکی از دلایل کاهش تعداد کارت‌های بازرگانی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به راه‌اندازی سامانه ملی “اعتبار سنجی” جهت صدور کارت‌های بازرگانی اشاره کرد و افزود: افرادی که متقاضی دریافت کارت‌های بازرگانی هستند می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از تشکیل میزهای مختص کالا در سطح استان خبر داد و گفت: سال گذشته میز کالایی مختص محصول بادام تشکیل شد و امسال میز کالایی چای در لاهیجان، بادام در سطح گیلان برای نیمه دوم مهر ماه و میز کالایی زیتون در نیمه نخست آبان ماه تشکیل می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم