۴۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس‌جمهور برای تسطیح شالیزارهای گیلان تخصیص یافت
۴۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس‌جمهور برای تسطیح شالیزارهای گیلان تخصیص یافت
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: حدود ۴۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رییس جمهور برای یکپارچه سازی اراضی شالیزاری استان تخصیص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایرنا – مجتبی شاه‌نظری مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان روز سه‌شنبه در این گفت و گو افزود: در سفر بهمن ماه سال گذشته رییس جمهور به گیلان نزدیک ۴۰ میلیارد تومان برای تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان در نظر گرفته شده بود که تمام اعتبارات دریافت شده است.

وی با بیان اینکه یکپارچه‌سازی اراضی شالیزاری در یک‌هزار هکتار از شالیزارهای گیلان برای سال جاری برنامه‌ریزی شده است، افزود: ظرفیت استان به لحاظ بضاعت شرکت‌های پیمانکاری و مشاوره‌ای بالغ بر اجرای این طرح در ۱۰ هزار هکتار است اما با توجه به منابع، امسال حداقل هزار هکتار را در برنامه قرار داده‌ایم.

شاه‌نظری منابع مورد نیاز برای یکپارچه‌سازی شالیزارهای استان در سال جاری را حدود ۵۰ میلیارد تومان عنوان و ذکر کرد: در زمان حاضر تسطیح اراضی در ۲۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری استان در سه شهرستان لاهیجان، آستانه‌اشرفیه و رشت امسال به اجرا درآمده است.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح امسال هنوز منابعی اختصاص داده نشده است، افزود: اجرای تسطیح اراضی شالیزاری در سال جاری از محل اعتبارات سال گذشته و سفر رییس جمهور در حال انجام است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: طرح تسطیح اراضی شالیکاری گیلان از سال ۱۳۷۴ در گیلان آغاز شده و تاکنون نزدیک ۸۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان یکپارچه سازی شده‌است.

وی افزود: استفاده بهینه از آب در شالیزار و ماشین‌آلات کشاورزی از کاشت تا برداشت، اصلاح آبیاری و آب رسانی منظم، کاهش هزینه تولید و افزایش محصول و درآمد خانوار کشاورز، حمل و نقل آسان محصول به انبار و کارخانه، دسترسی راحت به مزارع و ایاب و ذهاب آسان از دیگر مزایای یکپارچه سازی اراضی شالیزاری است.

طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری به مجموعه عملیاتی گفته می‌ شود که شامل تجمیع قطعات پراکنده زراعی، احداث تاسیسات جاده بین مزارع، ایجاد کرت‌های مستطیلی شکل، تسطیح اراضی و احداث مرزهای مشخص و احداث کانال‌ های آبیاری و زهکشی است.

گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان سالانه ۲۳۸ هزار هکتار زیرکشت محصول برنج می رود، همچنین ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند و برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی این استان هستند.

  • منبع خبر : ایرنا