ماسوله همچنان نیازمند تامین انرژی
ماسوله همچنان نیازمند تامین انرژی
ماسوله پس از یازده سال تب و تاب در مسیر جهانی شدن امسال عنوان «شهر کامل» را از آن خود کرد و ثبت جهانی آن بیش از همیشه قوت یافت؛ تب و تابی که تاکنون به قیمت چشم پوشی مردم به روی گازرسانی به عنوان اساسی ترین زیرساخت این شهرستان سرماخیز و امید به پایانش تمام شده است.

کنوانسیون میراث جهانی نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۷۲ میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند. کشور ایران سه سال پس از تصویب این عهدنامه در تاریخ ۲۶ فوریه سال ۱۹۷۵ برابر با چهارشنبه ۷ اسفندماه سال ۱۳۵۳ به کنوانسیون میراث جهانی پیوست.

ثبت جهانی ماسوله از سال ۱۳۹۰ در دستور کار قرار گرفت، اما عدم مدیریت یکپارچه شهری، نبود طرح ساماندهی گردشگری و وجود یازده ساختمان ناهمگون اداره برق، آب و فاضلاب، مخابرات، هواشناسی، تعاونی صنایع دستی، درمانگاه، ۲ واحد تجاری، ۲ واحد مسکونی در حریم فضای سبز از جمله موانعی بوده که تاکنون بر سر راه جهانی شدن ماسوله وجود داشته و دارد.

با تمام مسائل، ماسوله در یکی از مناطق سردسیر استان قرار دارد که زمستان و پاییز سرد همراه با برف و بوران را هرساله تجربه می کند. اما مردم ماسوله برای جهانی شدن این شهر همچنان چشم بر روی حیاتی ترین خواسته خود با توجه به اقلیم سردخیز منطقه بسته اند.

سه سال پیش بود که آقاجانی شهردار وقت ماسوله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مطرح کرد: اقلیم ماسوله بگونه ای است که هشت ماه از سال ، مردم در شرایط سخت سرما گذران می کنند اما به اشتیاق جهانی شدن از گازکشی – به سبب کنده کاری و دور شدن از روند ثبت جهانی – چشم پوشیده اند و مشقت فقدان گازکشی در شرایط سخت سرما در معماری پلکانی این شهرک تاریخی را بر خود هموار ساخته اند.

وی بیان کرد: ماسوله امروز نیز آوازه اش جهانیست چرا که این شهر تاریخی در صدر لیست مقاصد گردشگران داخلی و خارجیست اما مردم سختی های مسیر جهانی شدن را به جان می خرند تا از مزایای ثبت جهانی بهره مند شوند و این موضوع بدون پیگیری مسئولان ارشد و مشارکت همه جانبه میسر نخواهد شد.

در همین رابطه یکی از بازاریان ماسوله نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: “ریاضت بگذرد سختی سرآید”، اگر مسئولان با مردمان این سرزمین برای ثبت جهانی همگام شوند.

وی بیان کرد: شرایط اقلیمی ماسوله سرد است و شاید نیاز به گازکشی بیش از دیگر مناطق کشور احساس شود، اما اهالی ماسوله با مسئولان همگام شده‌اند و از این نعمت گذشته اند تا روند جهانی شدن تسهیل شود.

این کسبه بازار شهر ماسوله ادامه داد: همچنین مردمان ماسوله در بازسازی خانه های خویش بسیار محدود هستند تا به معماری ماسوله لطمه نخورد و همه این سختی ها را به جان می خرند تا از مزایای جهانی شدن بهره مند شوند اما هنوز گشایشی در این زمینه حاصل نشده است.

حال پس از یازده سال کش و قوس در مسیر جهانی شدن همچنان مردمان این شهر تاریخی با موضوع تامین انرژی دست و پنجه نرم می کنند، بطوریکه شهردار ماسوله امروز سه شنبه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باتوجه به مطالبه شهروندان و عدم تحقق انرژی شهر ماسوله از طریق روش‌هایی چون برق ارزان قیمت در سنوات قبل، طی یکسال اخیر پیگیری هایی در این خصوص انجام شد و مطالبه مردم ماسوله در جلسات مختلف از طریق نماینده مجلس و مدیرعامل گاز استان مطرح شد.

یوسف نیرویی اظهار داشت: پیرو پیگیری های انجام شده، درحال حاضر بررسی مطالعاتی و فنی و امکان سنجی توسط کارشناسان شرکت گاز استان گیلان برای شهر ماسوله در حال انجام است.

وی اظهار داشت: باتوجه به بافت شهر ماسوله اجرای پروژه گازرسانی مستلزم تامین استانداردهای ایمنی ویژه و فرآیند مطالعاتی خاص و پیچیده است و با توجه به شرایط میراثی شهر، نیازمند تاییدیه های مرتبط خواهد بود.

شهردار ماسوله افزود: تلاش ها در خصوص بررسی کارشناسی دقیق گازرسانی ماسوله ادامه دارد؛ کارشناسان در تلاش اند، در این خصوص تصمیم درست و اصولی که با شرایط خاص شهر ماسوله منطبق باشد اتخاذ کنند و شهرداری و شورای اسلامی شهر پیگیر مطالبات مردم شهر ماسوله در این زمینه هستند.

پیدایش شهر تاریخی ماسوله و منظر فرهنگی آن، حاصل تعامل هزاران ساله انسان با محیط طبیعی پیرامون خود است که روایت شگفت انگیزی از شکل گیری اولین سکونت گاه های بشری، بواسطه حضور و ورود انسان به خطه سرسبز گیلان تا پیدایش این شهر تاریخی ارائه می دهد.

ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است. شهر تاریخی ماسوله دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

  • منبع خبر : ایرنا