اتصال ۹۲ درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات
اتصال ۹۲ درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات
معاون وزیر ارتباطات گفت: میانگین ضریب پوشش شبکه ملی اطلاعات روستاهای کشور 92 درصد و برای روستاهای استان گیلان 94.6 درصد است، این آمار در شهرستان رشت به جز سه سایت در دست بهبود، 100 درصد است و به عبارتی ارتباطات روستایی این شهرستان، توسعه یافته است.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت، رضا باقری اصل معاون امور دولت، مجلس و استان های وزارت ارتباطات ظهر (پنج شنبه) در جلسه بررسی مشکلات ارتباطی شهرستان رشت که فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: کشور در موقعیت حساسی در حوزه ارتباطات قرار دارد، فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه شبکه ملی اطلاعات نصب العین وزارتخانه است، بر اساس گزارش مرکز ملی فضای مجازی توسعه شبکه ملی اطلاعات از ۲۳ درصد در ابتدای دولت، در بهمن‌ماه سال گذشته به ۵۷ درصد رشد داشته است.

معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات افزود: در آخرین گزارش آمارها بیانگر ۶۵ درصد تحقق دسترسی به شبکه ملی اطلاعات است، ان‌شاءالله تا آخر سال بتوانیم به ۷۵ درصد برسانیم.

باقری اصل گفت: وزارت ارتباطات با درک اینکه توسعه ارتباطات ثابت یک موضوع کلیدی، ضروری و حیاتی برای جمهوری اسلامی ایران است، پروژه FTTX  (توسعه شبکه فیبر نوری) را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه توسعه ی فیبر نوری از برنامه های دولت در جهت ترمیم و بهسازی زیرساختهای ارتباطی ست و در همین راستا بنا داریم تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد پورتهای فیبر نوری را در گیلان از ۷۰ هزار فعلی به ۳۰۰ هزار پورت افزایش دهیم. تصریح کرد: در ارتباطات ثابت بر خلاف ارتباطات سیار، زیرساخت‌ها باید تا درب منزل برود و مشکل بازسازی شبکه‌ای است که از سال ۱۳۵۰ تا حالا وجود داشته، از طرفی با توسعه شهرها و در حال حاضر حدود ۱۴۴۰ شهر در کشور داریم که تعداد آن افزایش می‌یابد، لذا توسعه ارتباط و تلفن ثابت آنها برای ما حیاتی است.

باقری اصل بیان کرد: با اتفاقاتی که در دنیا برای توسعه شبکه منظومه‌های ماهوراه‌ای می‌افتد، این پروژه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را برای تحقق فضای مجازی رقم می‌زند لذا صرفا یک پروژه با صرفا با جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی نیست بلکه یک پروژه امنیت ملی محسوب می‌شود و فرمانداران و بخشداران از این دید به مسئله نگاه کنند که در حال اجرای پروژه امنیت ملی هستیم.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: یکی از نکات عجیب این است که توسعه شبکه مبتنی بر سیم مسی منسوخ شده است و امکان توسعه وجود ندارد و از طرفی در کنار این مسئله مباحث سرقت کابل‌ها را شاهد هستیم و استان گیلان در این حوزه با وجود دسترسی و فاصله‌های کم نسبت به استانی مثل کرمان، رتبه بالایی در سرقت کابل در کشور دارد.

وی گفت: با وجود چنین مشکلی نمی‌توانیم توسعه مبتنی بر سیم مسی را در استان ادامه دهیم چون اگر توسعه دهیم از طرفی متریال و مس را برای سارقان فراهم می‌کنیم و این فرآیند خاتمه نمی‌یابد و از طرفی نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم و صرفا برای دولت هزینه بر است.

باقری با اشاره به توسعه شکه فیبر نوری در شهرستان رشت، تصریح کرد: با همراهی اپراتورها و مخابرات ۹۰۰۰ دایره ارتباطی فیبر نوری در رشت و ۱۰۵ دایره ارتباطی در کوچصفهان ایجاد شده که نشان می‌دهد اپراتورها در حوزه فیبر نوری سرمایه گذاری کرده‌اند.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به قطع ارتباط ۱۴۰ نقطه روستایی شهرستان رشت، ادامه داد: از این تعداد ۷۰ مورد شبکه داخلی دارد اما ارتباط سیم اصلی قطع شده است که باید برای برقراری ارتباط آنها به سراغ پروژه GMS برویم.

وی با بیان اینکه برای نواحی روستایی باید از طریق GMS فیبر مثل شهرها توسعه شبکه داشته باشیم، گفت: یارانه‌ای که دولت برای هر اتصال در نظر می‌گیرد حدود ۳ میلیون تومان است، از این جهت می‌توانیم ارتباط خوب و با کیفیتی را برقرار کنیم. آنجایی که شبکه دسترسی وجود دارد فیبرگذاری انجام گیرد و شبکه فیبری شود.

باقری با اشاره به اینکه توسعه شبکه فیبر نوری برای اپراتورها هم درآمدزاست، افزود: استان گیلان دو میلیون نفر جمعیت ساکن دارد که آخر هفته‌ها و تعطیلات هم این آمار به ۴ میلیون نفر می‌رسد لذا سرمایه گذاری در این استان، اقتصادی بوده، با شرایط اقلیمی استان شبکه محیطی زیرزمینی پایدارتر از روی زمین است.

وی بیان کرد: میانگین ضریب پوشش شبکه ملی اطلاعات روستاهای کشور ۹۲ درصد و برای روستاهای استان گیلان ۹۴٫۶ درصد است، این آمار در شهرستان رشت به جز سه سایت در دست بهبود، ۱۰۰ درصد است و به عبارتی ارتباطات روستایی این شهرستان، توسعه یافته است.

معاون وزیر ارتباطات گفت: باید پوشش ارتباطات جاده‌ای استان را تقویت کنیم، ان‌شاءالله تا آخر سال جاری ضریب پوشش ارتباطی استان به ۱۰۰ درصد برسد، سپس از ابتدای سال آینده فاز دوم یعنی بهبود ارتباط نقاطی که ارتباط ضعیف دارند را آغاز کنیم و در حال حال اول باید مناطق فاقد ارتباط را توسعه دهیم پس از آن به سراغ نقاط با ارتباط ضعیف برویم.

  • منبع خبر : فرمانداری رشت