پیشرفت پروژه‌های سفر رئیس جمهور در بنیاد مسکن گیلان به ۷۰ درصد رسید
پیشرفت پروژه‌های سفر رئیس جمهور در بنیاد مسکن گیلان به ۷۰ درصد رسید
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان گفت: متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مصوب سفر رئیس جمهور در بهمن‌ماه 1400 به گیلان که در قالب 86 طرح در موضوع تهیه و بازنگری و نیز اجرای طرح های هادی و بهسازی روستایی تعریف شده است به بیش از 70 درصد رسید.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساتان گیلان، مهندس حامد دائمی گفت در دور نخست سفر رئیس جمهوری یک مصوبه در قالب ۸۶ پروژه با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال داشت که تاکنون از این مبلغ ۶۷۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به صورت نقدی و غیرنقدی (۴۸۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به صورت نقدی در سال ۱۴۰۱ و ۱۹۵ میلیارد ریال به صورت اسناد خزانه در سال ۱۴۰۲ ) تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه اعتبار تخصیص یافته صرف اجرای ۸۶ پروژه شده است، بیان کرد: این طرح ها شامل؛ ۳۶ پروژه تهیه و بازنگری طرح هادی با تخصیص ۵۲۲ میلیارد ریال و ۵۰ پروژه اجرای طرح هادی و بهسازی روستایی با تخصیص ۶۲۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان اظهار کرد: از این طرح ها ۴۴ پروژه شامل ۲۲ طرح تهیه و بازنگری طرح هادی و ۲۲ پروژه عمرانی اجرای طرح بهسازی روستایی آماده بهره‌برداری است.

وی گفت : ۱۱ پروژه اجرای طرح بهسازی روستایی هم تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی، برای تکمیل پروژه‌های بهره‌مند از تخصیص اعتبار مذکور ۳۸۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال (برای پروژه‌های اجرای طرح هادی نیمه تمام) نیاز است.

دائمی برای دور دوم سفر رئیس جمهور به گیلان عنوان کرد: پیشنهاد ما تخصیص و تامین یک هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال مبلغ باقیمانده از اعتبار سفر نخست رئیس جمهور برای تکمیل ۲۵ پروژه باقیمانده است.

وی عنوان کرد: همچنین تلاش بر آن است تا اجرای ۱۲ پروژه جدید بازنگری طرح هادی روستایی و ۵۵ پروژه جدید اجرای طرح هادی و بهسازی روستایی نیز در قالب مصوبه‌ای برای سفر دوم ارائه دهیم.

 

در دولت سیزدهم ۱۴ هزار و ۷۲۷ جلد سند روستایی صادر شد

مدیر کل بنیاد مسکن گیلان با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم گفت: از ابتدای این دولت افزون بر۱۴ هزار و ۷۲۷ جلد سند روستایی در ۷۱ روستا و ۲ هزار و ۸۳۹ جلد سند شهری نیز در ۹ شهر گیلان صادر شده است.

دائمی اضافه کرد: در دولت سیزدهم هزار و ۲۸۳ هکتار اراضی ملی در راستای اعمال ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید عرضه مسکن در اختیار این بنیاد قرار گرفت. ماده ۴ بنیاد مسکن انقلاب‌ اسلامی موظف است با انجام مطالعات امکان ‌سنجی و شناسایی اراضی مستعد توسعه کالبدی روستاها، نسبت به انجام طراحی و تفکیک اراضی واقع در محدوده روستاها اقدام کند.

وی از اجرای طرح هادی ۵۳۱ روستا با اعتبار بیش از هفت هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال طی بیش از ۲ سال گذشته خبر داد و افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون تهیه و بازنگری طرح هادی ۳۶۹ روستا با اعتبار بالغ بر ۴۲۰ میلیارد ریال انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان عنوان کرد: در قالب طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای استان و مقاوم سازی خانه‌های روستایی تاکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی واجد شرایط بصورت خود مالکی شناسایی شده‌اند.

وی افزود: بنیاد مسکن گیلان برای ۱۲ هزار و ۴۶۳ واحد مسکونی نیز معرفی نامه تسهیلات نوسازی و بهسازی به مبلغ ۲۰ میلیارد و ۵۱۳ میلیون ریال صادر کرد که از این تعداد چهار هزار و ۱۵۲ واحد به مرحله بهره برداری رسیده است.

وی سهمیه سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ استان را در مجموع ۹ هزار واحد اعلام و عنوان کرد : ۱۳۰ درصد متقاضیان این طرح شناسایی شده‌اند ضمن آنکه سهمیه در نظر گرفته شده برای استان در سال جاری ۱۱ هزار واحد است.

وی اظهار کرد: بنیاد مسکن در راستای نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر۲۵ هزار نفر و نیز زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تاکنون ۲۴ هکتار زمین در ۱۰ شهر شناسایی کرده‌است. این طرح در قالب ۱۷ پروژه مسکونی با ظرفیت ۲ هزار و ۵۳۳ واحد اجرایی می شود و تاکنون مراحل احداث هزار و ۵۲۷ واحد آن آغاز شده است.

دائمی گفت: در راستای طرح محرومیت زدایی و کمک به روستاییان محروم ساکن واحدهای فرسوده، غیرمقاوم و یا افراد فاقد، مسکن بنیاد مسکن استان در قالب طرح شناسایی اقشار کم درآمد روستایی یا انعقاد تفاهمنامه با نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، بسیج مستضعفان و غیره پس از بررسی شرایط متقاضیان در کمیته‌های اجرایی استان چهار هزار و ۶۵۶ خانوار را شناسایی کرد.

وی افزود: تا کنون با پرداخت تسهیلاتی به مبلغ هزار و ۷۵۷ میلیارد و ۲۹۲ میلیون ریال و نیز ۱۱۰ میلیارد و ۲۵ میلیون ریال کمک بلاعوض، ۵۶۰ تن میلگرد و چهار هزار و ۶۶۹ تن سیمان مصالح رایگان سه هزار و ۷۹ خانوار موفق به بهره برداری از واحدهای مسکونی خود شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان تصریح کرد: طی ۲ سال گذشته ۵۱ میلیارد و ۷۴۸ میلیون ریال، کمک بلاعوض (نقدی و غیر نقدی) از سوی خیرین نیکوکار استان به منظور تامین مسکن خانواده‌های محروم و نیازمند تامین شد.

وی گفت: همچنین در این دوره از محل کمک‌های بلاعوض حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) در مجموع ۸۵ میلیارد و ۶۶۹ میلیون ریال نیز به منظور کمک به احداث، خرید، تعمیر، تکمیل، تجهیز و رهن و اجاره به ۱۷۰ خانواده محروم شهری و روستایی پرداخت شده است. وی تاکید کرد: جهت احداث مسکن در طرح نهضت ملی مسکن نیز ۴۰۲ هکتار زمین در روستاهای استان از طریق توافق با مالکین و اراضی ملی شناسایی شد.

  • منبع خبر : بنیاد مسکن گیلان