خرید کنسانتره از کارخانه هزینه سرباری به دامدار تحمیل می کند
خرید کنسانتره از کارخانه هزینه سرباری به دامدار تحمیل می کند
مدیر اتحادیه دامداران گیلان گفت: خرید کنسانتره از کارخانه هزینه سرباری به دامدار تحمیل می کند این در حالیست که باتوجه به پراکنش دامداری های استان لازم است، به دامداران اجازه داده شود، خود برای درست کردن کنسانتره دامهایشان اقدام کنند.

عباس یوسفی با بیان اینکه اکثر دامداری های گیلان سنتی است، اظهار کرد: در همه شهرستان های گیلان، اغلب روستاییان گیلان دامداری دارند و حمایت از دامداری منجر به حفظ امنیت غذایی کشور در بخش تامین گوشت و شیر می شود.

وی افزود: گیلان از نظر جمعیت دام گوشتی در وضعیت مناسبی به سر می برد و می توانیم با وجود جمعیت دام گوشتی گیلان، نیاز گوشت قرمز استان را برآورده کنیم.

دام های گوشتی گیلان نژاد خوبی دارند

یوسفی با بیان اینکه در خصوص دام ها شیری نیز نیاز به بهبود اصلاح نژاد داریم، ادامه داد: در دام های گوشتی وضعیت اصلاح نژاد صورت گرفته بهتر از دام های شیری در گیلان است و امیدواریم دولت در بهبود این روند گام موثری بردارد.

وی با بیان اینکه دامداران استان در بحث غذایی نیز باید مورد حمایت قرار بگیرند و نظراتشان شنیده شود، خاطرنشان کرد: کنسانتره غذای کامل و مناسب برای دامدار است اما باید با شریط فیزیکی دام نیز هم خوانی داشته باشد.

دامداران گیلان می خواهند خودشان کنسانتره تولید کنند

مدیر اتحادیه دامداران گیلان با تاکید بر اینکه دامداران به دنبال این هستند که خودشان کنسانتره بسازند گفت: باید به دامداران اعتماد شود زیرا آنها به خوبی می دانند که چگونه باید کنسانتره بسازند و دام هایشان به چه غذایی نیاز دارند و نباید آنها را مجبور کرد حتما از کارخانه ای خاص کنسانتره را دریافت کنند.

وی ادامه داد: در شهرستان های تالش و رشت بیش از دیگر شهرستان های گیلان دام وجود دارد.

یوسفی افزود: خرید کنسانتره از کارخانه هزینه سرباری به دامدار تحمیل می کند این در حالیست که باتوجه به پراکنش دامداری های استان لازم است، به دامداران اجازه داده شود، خود برای درست کردن کنسانتره دامهایشان اقدام کنند.

صاحبان ویلا به بوی  دامداری ها در روستاها معترض هستند

وی همچنین با اشاره به اینکه متاسفانه دیده می شد برخی از صاحبان ویلا در روستاها که از دیگر استان های کشور در روستاهای گیلان برای خود خانه دومی بنا کرده اند، نسبت به بوی دامداری ها معترض هستند، گفت: ضروری است به این افراد آگاهی داده شود که روستا محل تولید و از ارکان مهم امنیت تولید غذای کشور محسوب می شود و باید دقت شود با توسعه ویلاسازی هیچ دامداری تعطیل نشود.

  • منبع خبر : ایسنا