گزارش خبری جلسه کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت
گزارش خبری جلسه کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت
جلسه یکصد و شصت و پنجم کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت روز پنجشنبه مورخ ۳۰/۱۱/۹۹ راس ساعت ۱۱:۰۰ کار خود را با پرداختن به بررسی یک دستور جلسه آغاز کرد.
در یکصد و شصت و پنجمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت مطرح شد:
🔰ذاکری: با توجه به تلاشهای سازنده آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای در توانمند سازی افراد فاقد تخصص و مهارت کاری، حمایت همیشگی از مدیران این آموزشگاه ها را بویژه در شرایط سخت کرونا بر خود تکلیف می دانیم.
🔰علوی: با توجه به شرایط سخت پس از کرونا، مشوق موقت در خصوص پرداخت عوارض سال ۱۴۰۰ آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای شهرستان رشت لحاظ گردد.
🔰زاهد: بدلیل عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری و به تبع آن عدم استفاده از تمام ظرفیتهای شهری با تحقق اهداف خود در خصوص خدمت رسانی به رشت و رشتوندان گرامی فاصله داریم.
🔰شیرزاد: گیل بانو دو، با هدف حمایت از صنایع دستی و با همراهی اداره کل فنی و حرفه ای قابل راه اندازی و بهره برداری ست.
جلسه یکصد و شصت و پنجم کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت روز پنجشنبه مورخ ۳۰/۱۱/۹۹ راس ساعت ۱۱:۰۰ کار خود را با پرداختن به بررسی یک دستور جلسه آغاز کرد.
ذاکری در آغاز جلسه ضمن تبریک روز کارآفرینی به کارآفرینان کشور و استان و عرض خیر مقدم به مدیران اداره کل فنی و حرفه ای استان، شهرستان رشت و نیز هیات مدیره انجمن آموزشگاههای آزاد شهرستان رشت حاضر در جلسه، بیان داشت: شما عزیزان نقش بسزایی در توانمند سازی افرادی که فاقد تخصص و مهارت هستند دارید و ما نیز بر خود تکلیف می دانیم در این شرایط سخت و دشوار کرونایی تمام سعی خود را بکار گیریم تا با توزین قوانین تسهیل کننده گذر از این شرایط دشوار را برای شما آسان کنیم.
وی در ادامه صحیتهایش افزود: اما این موضوع مهم را نیز مد نظر داشته باشید که شما عزیزان نیز به عنوان بخشی از بدنه شهروندی این شهر مطالباتی در حوزه خدمات عمومی از شهرداری و شورا دارید و ما باید بگونه ای عمل کنیم که به رسالت ذاتی مجموعه شهرداری در قبال شهروندان نیز آسیبی وارد نشود.
رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری در پایان اظهاراتش بیان داشت:
از تلاشهای شایسته خانه کارآفرینی نیز که در شورای چهارم و به همت اداره کل فنی و حرفه ای استان و شهرداری و شورای شهر رشت شروع به فعالیت کرد تقدیر و تشکر می نمایم چرا که این مجموعه در راستای حمایت و توانمند سازی اقشار کم بضاعت و بی بضاعت و در آموزش فنون و مهارتها با هدف استقلال کاری و مالی نقشی تاثیر گذار داشته است و سیاست مجموعه بزرگ مدیریت شهری نیز این است که در کنار اداره کل فنی و حرفه ای به حمایتهای خود از این مجموعه مردمی و بسط و توسعه فعالیتهای آن ادامه دهد.
علوی رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری از دیگر حاضرین در جلسه بیان داشت: برخی از موارد مطروحه از جانب عزیزان حاضر در جلسه، فرهنگی- ترویجی است و به نوعی تکلیف سازمان فرهنگی نیز، در راستای آموزش شهروندی می باشد. از اینرو موضوع آموزشی- ترویجی را مصوب کنید تا پس از آن پیگیری های لازم انجام شود و هر دو کمیسیون محترم بهداشت و فرهنگی مکلف گردند فضا را در اختیار کارآفرینان مورد تایید اداره کل فنی و حرفه ای که واجد شرایط لازم می باشند قرار دهند.
وی در ادامه صحبتهایش افزود:
آموزشگاهها هم موظف به آموزشند و هم کسب درآمد و شهرداری نیز می باید بخشی از منابع مالی خود را از این مجموعه ها تامین کند تا بتواند به درستی به شهروندان خدمات ارائه دهد.
رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت در پایان صحبتهایش اظهار داشت: در غالب یک مشوق موقت در عوارض تشویقی سال ۱۴۰۰ و یا در غالب آفر کوتاه مدت برای آموزشگاهها می توان شرایطی را ایجاد کرد تا از فشار به مدیران آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای کاسته شود. از اینرو در اولین فرصت ممکن، نشستی با حضور سرپرست محترم مدیریت تشخیص و وصول درآمد شهرداری و مدیران محترم فنی و حرفه ای جهت حل این موضوع انجام شود.
زاهد رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت بیان داشت: شهرداری برای انجام وظایف ذاتی خودنیاز به پول دارد و این مهم از محل عوارض، کمیسیون ماده صد و … تامین می شود.
وی در ادامه صحبتهایش اظهار داشت: در حوزه رفت و روب، ماشین آلات، پرداخت بیمه تامین اجتماعی کارمندان و کارگران شهرداری هزینه های سنگینی داریم و از طرفی دیگر نمایندگان شما مدیران محترم در شورای شهر رشت هستیم پس باید بگونه ای عمل کنیم تا هم صرف و صلاح شهر و شهرداری در آن لحاظ شود و هم در این شرایط سخت کرونا ملاحظه حال شما گردد.
زاهد در پایان اظهاراتش بیان داشت: بدلیل عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری و به تبع آن عدم استفاده از تمام ظرفیتهای شهری با تحقق اهداف خود در خصوص خدمت رسانی به رشت و رشتوندان گرامی فاصله داریم.
رمضانپور نرگسی رییس شورای اسلامی شهر رشت بیان داشت بعنوان یک معلم تمام مرارتها و سختیهایی را که شما مدیران و مربیان آموزش مهارتها و کارآفرینی متحمل میشوید درک میکنم.
وی در ادامه صحبتهایش و خطاب به حاضرین در جلسه بیان داشت: آموزش مبنای توسعه برنامه های کاری یک سازمان است و شما روسای آموزشگاههایی هستید که با فرایند آموزش سرکار دارید. یکی از جنبه های پر اهمیت کار شما توانمندسازی عزیزانی است که فاقد مهارتهای کاری و حرفه ای هستند و در واقع این عزیزان از تخصصی که شما به آنها آموزش میدهید به خود کفایی شغلی و حرفه ای می رسند.
رییس شورای اسلامی شهر رشت در بخش پایانی صحبتهایش اظهار داشت: بخشی از درآمد مجموعه شهرداری از محل دریافت عوارض عمومی است که درآمد حاصل از آن صرف عمران، آبادانی و خدمات دهی به رشتوندان گرامی می گردد. اما یقینا ما شرایط شما عزیزان را با توجه به وضعیت پیش آمده ناشی از کووید ۱۹ درک می کنیم فلذا قطعا کمک ها و حمایتهای لازم را در خصوص مباحث مطروحه خواهیم داشت و بنده در این خصوص سفارشات لازم را به مدیران ذیربط در شهرداری خواهم داد.
کاظم پورنصیری رییس اداره آموزشگاههای آزاد و مشارکت های مردمی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان و از حاضرین در جلسه ضمن عرض تبریک روز کارآفرینی و تقدیر و تشکر از اعضای محترم شورای شهر جهت برگزاری نشستی به منظور بررسی مشکلات آموزشگاه های مرتبط با شهرداری در سطح شهرستان رشت و نیز تجلیل از کارآفرینان برتر اظهار داشت: ۱۲۰۰
آموزشگاه در سطح استان مشغول به فعالیت می باشند که تعداد ۶۰۰ آموزشگاه از بین آموزشگاههای موجود در سطح شهرستان رشت مشغول به فعالیت می باشند. که بدیل شیوع اپیدمی کرونا بسیاری از این مجموعه ها شرایط اقتصادی بسیار دشواری را سپری می کنند. و از آنجایی که آموزشهای مهارتی بسیار پر هزینه بوده و در این مسیر سرمایه گذاری نیز نموده اند در وضع کنونی نیازمند بذل توجه نمایندگان محترم خود در شورای اسلامی شهر رشت می باشند.
پور نصیری در ادامه اظهاراتش افزود: امیدوارم همانند گذشته شورای شهر و شهرداری در خصوص مباحث و مشکلاتی که توسط اعضاء هیات مدیره آموزشگاههای استان و شهرستان در این جلسه مطرح شد مساعد ویژه را مبذول فرمایند و در این راستا اداره کل فنی و حرفه ای استان نیز در کنار اعضاء محترم شورا و شهردار محترم خواهند بود.
در ادامه جلسه افسانه عینی رییس کانون آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای استان گیلان بیان داشت: مشکل مربوط به تغییر کاربری ساختمان آموزشگاههای آزاد استان از تجاری به غیر تجاری مساله ای است که در برخی از استانها مانند تهران و مازندران به گونه ای حل شده است.
عینی در ادامه افزود: در استان مازندران در دفترچه های مصوب بودجه سال ۱۴۰۰ آموزشگاههای تحت نظر اداره کل فنی و حرفه ای معاف از عوارض شده اند. با توجه به اینکه عزیزان کارآفرین و اشتغالزا هستند و ۹۹% مدیران این مجموعه ها از فارغ التحصیلان دانشگاهی بوده و در حال حاضر هر کدام تعدادی از جوانان بیکار را تحت پوشش خود قرار داده اند فشارهای اینچنینی از جانب نهادهای مختلف بویژه در دوران اپیدمی کرونا و تاثیر آن بر وضعیت کسب و کار موجب ضرر و خسران بیشتر به این عزیزان می گردد.
در بخش دیگری از جلسه کمیسیون فریبا حسن پور رییس انجمن مراقب و زیبایی آموزشگاههای شهرستان رشت خطاب به اعضای شورای شهر حاضر در جلسه بیان داشت:
بسیاری از همکاران بنده در صنوف مختلف آموزشگاههای آزاد بویژه صنفی که اینجانب عهده دار مسئولیت آن می باشم فرصت اشتغال برای ۱،۲،۳ یا تعداد بیشتری از جوانان مستعد و تحصیل کرده را فراهم کرده اند.
اما شرایط بوجود آمده ی حاصل از کرونا باعث شده است که تعداد قابل توجهی از این آموزشگاهها با توجه به هزینه های سنگین موجود به سختی از عهده تامین هزینه های جاری خود برآیند و تعدادی از همکارای ما به ناچار و علیرغم میل باطنی خود دست به تعدیل نیرو زده اند و برخی نیز در شرف بسته شدن هستند.
حسن پور در ادامه صحبتهایش افزود: از شورای محترم این تقاضا را داریم که در خصوص مباحث مرتبط با تغییر کاربری ساختمان آموزشگاههای آزاد که مصوبه هیات محترم وزیران را نیز دارد و همچنین ایجاد مکانی جهت برگزاری نمایشگاه های دایمی محصولات و تولیدات کارآفرینان گرامی به منظور حمایت از این صنف تاثیر گذار در معادلات بازار و اشتغال و همچنین بهره گیری از ظرفیت تبلیغات محیطی در اختیار شهرداری، نهایت مساعد را با آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای بعمل آورند.
لازم بذکرست که یوسف پور سرپرست مرکز تخصصی آموزش های کارآفرینی و مهارت های کسب و کار گیلان، طبائی رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران زینبیه رشت ، ترابی مربی مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران زینبیه رشت هزاردستانی، آذر پیرا، سعادت و آنجو اعضاء هیات مدیره انجمن صنفی آموزشگاه های آزاد شهرستان رشت، صدیقی چافجیری مدیر خانه کارآفرینی و مهارت های صنایع دستی رشت، قلیچی رییس مرکز نوآوری و شتابدهی کاشف، یحیی زاده مدیر آموزشگاه الکترونیکی کارآفرینان شایسته فاخر، گیلانپور مدیر و موسس آموزشگاه فنی و حرفه ای راهیان نور از دیگر حاضرین در صد و شصت و پنجمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی رشت بودند که هر یک به ارائه دیدگاه ها و مشکلات موجود پرداختند.
از نکات مهم جلسه ۱۶۵ کمیسیون بهداشت حضور رمضانپور نرگسی رییس شورای اسلامی شهر رشت و پنج عضو شورای شهر اعم از سه رییس کمیسیون از کمیسیونهای پنج گانه شورا در جلسه مذکور بوده است که خود دلیل اهمیت بررسی و حل مشکلات صنف آموزشگاههای آزاد می باشد.