کاهش رنج تولید برنج در هزار هکتار از شالیزارهای گیلان
کاهش رنج تولید برنج در هزار هکتار از شالیزارهای گیلان
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: در صورت تامین اعتبار در سال جاری نیز حدود یک هزار هکتار از شالیزارهای استان تحت پوشش طرح تسطیح اراضی قرار خواهد گرفت که موجب کاهش رنج تولید برنج در این اراضی می شود.

مجتبی شاه نظری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح تجهیز و نوسازی یا همان تسطیح اراضی شالیکاری که از سال ۱۳۷۴ در استان گیلان آغاز شده اکنون به ۳۷ درصد از این اراضی رسیده است.

وی با بیان اینکه طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری سال گذشته در حدود ۹۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری گیلان انجام شد، گفت: طرح تجهیز و نوسازی علاوه بر اینکه موجب کاهش هزینه تمام شده قیمت برنج می شود، از رنج تولید این محصول نیز تا حدی کاسته می شود، صورت تامین اعتبار در سال جاری نیز حدود یک هزار هکتار از شالیزارهای استان تحت پوشش طرح تسطیح اراضی قرار خواهد گرفت.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ادامه داد: حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای سال جاری پیش بینی شده که در صورت تخصیص اعتبار، تجهیز و نوسازی اراضی در حدود یک هزار هکتار از شالیزارهای گیلان بعد از فصل زراعی آغاز می شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری گیلان با استقبال مواجه است و در اراضی مستعد هر شهرستان برای تسطیح شالیزارها متقاضی وجود دارد.

شاه نظری اضافه کرد: عملیات اجرایی برای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شامل تسطیح، قطعه بندی، احداث جاده های بین مزارع، احداث شبکه آبیاری و زهکشی و احداث ابنیه های فنی می‌شود که انجام این کار موجب افزایش راندمان آبیاری، مدیریت بهینه مصرف آب، خروج آب های مازاد از مزارع، دسترسی آسان به قطعات زراعی، کاهش هزینه های تولید و زمینه سازی برای ورود مکانیزاسیون در مراحل کاشت و داشت و برداشت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: حمل و نقل آسان محصول به انبار و کارخانه، دسترسی راحت به مزارع و ایاب و ذهاب آسان، استفاده بهینه از آب آبیاری در شالیزار، اصلاح آبیاری و آب رسانی منظم، استفاده بهینه از ماشین آلات کشاورزی از کاشت تا برداشت، کاهش هزینه تولید و افزایش محصول و درآمد خانوار کشاورز از دیگر مزایای یکپارچه سازی اراضی شالیزاری است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه نزدیک به ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان مستعد اجرای طرح تجهیز و نوسازی هستند، اظهار کرد: تنها ۱۵ درصد هزینه اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری بر عهده بهره بردار یا کشاورز است و بقیه را دولت هزینه می کند.

گیلان به دلیل مجاورت با دریای کاسپین، بهره گیری از باران فراوان، رطوبت کافی، رودخانه‌ های فراوان و خاک های آبرفتی یکی از قطب های کشاورزی و حاصلخیز کشور بوده و در تولید محصولات کشاورزی و تامین نیازهای غذایی نقش اساسی دارد.

گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان سالانه ۲۳۸ هزار هکتار زیرکشت محصول برنج می رود. همچنین بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم گیلان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند و برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی این استان هستند.

  • منبع خبر : ایسنا