کالاهای سلامت محور قاچاق تاثیرات جبران ناپذیری بر سلامت مصرف کنندگان دارند
کالاهای سلامت محور قاچاق تاثیرات جبران ناپذیری بر سلامت مصرف کنندگان دارند
سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی نشستی با اصحاب رسانه اعلام کرد : کالاهای سلامت محور قاچاق تاثیرات جبران ناپذیری بر سلامت مصرف کنندگان دارند.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)؛ دکتر نسیبه یوسفیان – سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح روز دوشنبه، سیزدهم تیرماه سال‌جاری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، ضمن پاسداشت ۱۲ تیر ماه، سالروز صدور فرمان مقام معظم رهبری در خصوص تاسیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار داشت: قاچاق پدیده شومی است که با ایجاد برخی شغل‌های کاذب، علاوه بر آسیب رساندن به اقتصاد کشور، تعطیلی واحدهای تولیدی، بیکاری و… را در جامعه موجب می‌شود.
دکتر یوسفیان در ادامه با اشاره به کالاهای سلامت محورقاچاق ، اظهار داشت: کالاهای سلامت محور قاچاق که شامل دارو، مکمل، تجهیزات پزشکی، خوردنی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی می‌باشد همچنین می‌تواند تاثیرات جبران ناپذیری نیز بر روی سلامت مصرف کنندگان داشته باشد.
وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد شرایط نامناسب انبارداری و حمل و نقل این کالاها، فساد و یا تغییرات شیمیایی مخرب در محصولات را موجب می‌شود که این مهم، به راحتی قابل تشخیص نمی‌باشد و مصرف آن سبب رسوب سموم در بدن می‌شود.
سرپرست معاونت غذاو دارو دانشگاه در ادامه مشکلات پوستی، مسمومیت‌های ساده، عوارض کبدی، سرطان‌ها و حتی مرگ را از عوارض استفاده از کالاهای تقلبی عنوان کرد.
دکتر یوسفیان اظهار داشت: سازمان غذا و دارو به عنوان متولی امر سلامت در حوزه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ضمن طراحی و نصب برچسب اصالت بر روی کالاهای وارداتی، در مرحله دوم که هم اکنون در حال اجرا است بر روی کالاهای تولید داخل، نظارت و ردیابی بر روی توزیع کالاهای مذکور را نیز انجام داده است و این امکان را برای مصرف کنندگان بر اساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم کرده که بتوانند کالاهای مجاز و اصل را از تقلبی و قاچاق تشخیص دهند.
وی با اشاره بر نظارت بر سطح عرضه و انبار کالاهای سلامت محور، اظهار داشت: مصرف کنندگان در زمان خرید کالاهای سلامت محور از مراکز مجاز و معتبر، حتما باید کد ۱۶ رقمی پوشیده شده بر روی برچسب اصالت کالا را با شماره تماس ۲۰۰۰۸۸۲۲ استعلام بگیرند تا با اطمینان از اصالت کالا آن را استفاده نمایند.
سرپرست معاونت غذاو دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان درخاتمه با اشاره به تعداد بازرسی‌های انجام شده در حوزه دارو و فرآورده های مکمل و سنتی طی سه ماهه سال‌جاری، اظهار داشت: تعداد بازرسی‌های انجام شده در حوزه دارو و فرآورده های مکمل و سنتی طی سه ماهه اخیر به ترتیب ۵۱۲ و ۸۰ مورد است که در این بازرسی ها، اقلام مکشوفه ۱۲۳ و ۱۰۷ مورد می‌باشد. در حوزه آرایشی و بهداشتی ۶۷ مورد بازرسی انجام و ۲۷۰ قلم محصولات قاچاق کشف شده است و همچنین در حوزه مواد خوراکی، آشامیدنی و تجهیزات پزشکی نیز به ترتیب ۸۳ و ۱۱۶ مورد بازرسی صورت گرفته که در این دو حوزه، به ترتیب ۷ و ۱۸ قلم محصولات قاچاق کشف شده است.
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان