پیش‌بینی صید ۲۰۰۰ تن ماهی استخوانی از دریای خزر در سال ۹۹
پیش‌بینی صید ۲۰۰۰ تن ماهی استخوانی از دریای خزر در سال ۹۹
مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۲ هزار تن انواع ماهی استخوانی توسط صیادان استان از دریای خزر صید شود گفت: مشکل بیمه صیادان گیلانی حل می‌شود.

به گزارش رشتستان عظیم مدبری صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فصل دیگری از صید ماهیان استخوانی دریای خزر با ۴ هزار صیاد گیلانی در قالب ۵۱ تعاونی صید پره آغاز شده است اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال چیزی حدود ۲ هزار تن انواع ماهیان استخوانی توسط صیادان گیلانی از دریای خزر صید شود.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه قبل از آغاز فصل صید با همکاری مدیران شرکت‌های صید و تعاونی‌های پره صیادان استان جلسات مشترکی با اداره بهداشت و دامپزشکی برگزار شده است عنوان کرد: در این جلسات بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ضدعفونی جایگاه‌های صید پره و زدن ماسک و پوشش دستکش تأکید شد.

مدبری از نظارت دقیق بر نحوه عملکرد شرکت‌های تعاونی پره صیادی در راستای اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در طول فصل صید و صیادی خبر داد و تصریح کرد: با توجه به فرهنگ بسیار بالایی که جامعه صیادی دارند و فصلی که با سلامت سپری شد امیدواریم فصل جدید صید ماهیان استخوانی در گیلان هم با همان روال گذشته پیش برود.

وی با تأکید بر اینکه شرکت‌های تعاونی پره صید در حقیقت بخش خصوصی محسوب می‌شوند و این شرکت‌ها باید اقلامی نظیر دستکش، لباس، ماسک و مواد ضدعفونی کننده را در اختیار صیادان قرار دهند افزود: با تمام این‌ها شیلات گیلان در فصل صید سال گذشته یکسری ماسک را در اختیار تشکل‌های صیادی استان قرار داد.

مدیرکل شیلات گیلان مقدار ماهیان استخوانی که سال گذشته صید شدند را حدود هزار و ۸۰۰ تن اعلام کرد و با بیان اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود حدود ۲ هزار تن ماهی استخوانی از دریای خزر صید شود گفت: اگر شرایط جوی برای فعالیت‌های صید و صیادی مناسب باشد امیدواریم به این حد از صید پیش‌بینی شده برسیم.

مدبری احیاء ذخایر دریای خزر را به عنوان اصلی که همواره در دستور کار مجموعه شیلات قرار داشته است اعلام کرد و ضمن اشاره به اقدامات گسترده شیلات گیلان در این حوزه تصریح کرد: یکی از وظایف استراتژیک شیلات در ۵۰ سال اخیر تاکنون بحث تکثیر و بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان بومی دریای خزر بوده است.

وی نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه با تلاش همه حدود ۱۷۵ میلیون قطعه بچه ماهیان استخوانی و خاویاری امسال در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی شد افزود: این مقدار بچه ماهی رهاسازی شده نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشت.

مدیرکل شیلات گیلان با تأکید بر اینکه با این مقدار بچه ماهی رهاسازی شده در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر انتظار است سفره صیادان استان پررونق باشد خاطرنشان کرد: معمولا حدود ۷ درصد از این بچه ماهیان به ماهی تبدیل می‌شوند از طرفی گیلان از حیث رهاسازی بچه ماهی در دریای خزر بین استان‌های شمالی رتبه نخست را دارد.

مدبری رایزنی با مجمع نمایندگان گیلان و سازمان برنامه و بودجه کشور در جهت حل مشکل بیمه صیادان و تأمین اعتبار لازم برای انجام این کار را از جمله اقداماتی که در دستور کار شیلات قرار دارد اعلام کرد و افزود: ۵۰ درصد صیادان گیلانی یعنی حدود ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از آنان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.

وی استفاده از جایگاه‌های صید پره گیلان برای توسعه بخش گردشگری را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در همین راستا کمیته تخصصی متشکل از شیلات، تعاون، میراث‌فرهنگی و منابع‌طبیعی ایجاد شده است عنوان کرد: بر اساس ظرفیت سنجی که در ۵۱ تعاونی صید انجام شد ۶ پره صیادی گیلان به عنوان پایلوت طرح گردشگری انتخاب شدند.

مدیرکل شیلات گیلان از صدور مجوز موافقت اصولی پرورش ماهی در قفس برای ۲۲ پره صیادی استان خبر داد و با اشاره به اینکه این اقدام به توانمندسازی پره‌های صیادی کمک می‌کند اظهار داشت: وجود زیرساخت‌های لازم و امکانات در میزان فعالیت و مشارکت شرکت‌های پره صید در حوزه گردشگری بسیار مؤثر است.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم