پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر گیلان شنبه رونمایی می‌شود
پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر گیلان شنبه رونمایی می‌شود
معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اظهار کرد: نشست خبری رونمایی پوستر و معرفی آثار راه یافته به سی و دومین جشنواره تئاتر استان، شنبه (24 آبان) در رشت برگزار می‌شود.

به گزارش رشتستان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، سید امیر مصباح با اشاره به برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر گیلان همانند سال‌های گذشته، اظهار کرد: جشنواره تئاتر استانی با هدف شناسایی استعدادهای جدید، ایجاد زمینه رشد و گسترش هنر تئاتر برگزار می‌شود.

وی به تجربه خوب سال‌های گذشته در زمینه برگزاری این جشنواره در استان اشاره کرد و افزود: گیلان در حوزه تئاتر سابقه دیرینه و درخشان دارد و هر ساله شاهد هستیم که گروه‌های نمایش و تئاتر استان با چه شوری خود را برای حضور پر قدرت در این جشنواره آماده می‌کنند.

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه انتخاب موضوع برای حضور در سی و دومین دوره جشنواره تئاتر استانی آزاد بود، گفت: البته به هنرمندان علاقه‌مند توصیه شده بود تا در انتخاب موضوعات به محورهایی همانند شعار سال ۹۹ (جهش تولید)، بیماری کووید ۱۹ و کاهش آسیب‌های اجتماعی، شور و نشاط اجتماعی و تحکیم خانواده، فرهنگ و هنر بومی و منطقه‌ای و ایرانی و اسلامی و موضوعات مرتبط با یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی توجه کرده و در اولویت قرار دهند.

مصباح با اشاره به اینکه آخرین مهلت شرکت در جشنواره، پنجم آبان‌ماه تعیین شده بود که با درخواست هنرمندان عرصه تئاتر و نمایش این مهلت تا ۱۵ آبان تمدید شد، ادامه داد: با پایان مهلت ارسال و جمع‌آوری آثار، ۲۱ اثر به دبیرخانه این جشنواره رسید.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۶ اثر به‌صورت سی‌دی و پنج اثر به‌صورت زنده از سوی هیئت داوران بازبین متشکل از «علی حاج‌علی عسکری»، «علی‌اصغر کهن‌قنبریان»، «محمدعلی صادق‌حسنی»، «امیر حامد» و «مهدی شایان» طی این هفته ارزیابی شده است، تصریح کرد: جلسه تصمیم‌گیری نهایی داوران بازبین، (پنج‌شنبه، ۲۲ آبان) در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

مصباح اضافه کرد: نشست خبری رونمایی پوستر و معرفی آثار راه یافته به سی و دومین جشنواره استانی تئاتر گیلان نیز ساعت ۱۱ صبح شنبه (۲۴ آبان) با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و جمعی از هنرمندان استان در این اداره‌کل برگزار می‌شود.

ارزیابی ۸ طرح در جشنواره نمایشنامه نویسی

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما در این معاونت، ایجاد فضای رقابتی برای گروه‌ها و هنرمندان فعال در عرصه تئاتر و نمایش است، گفت: قطعاً ایجاد این فضا به ارزیابی گروه‌ها از عملکرد خود و تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف برای حضور در عرصه‌های استانی، منطقه‌ای، ملی و حتی بین‌المللی کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا با توجه به اینکه یکی از مؤلفه‌های مهم در اجرای تئاتر و نمایش‌های خوب و تأثیرگذار، بهره‌بردن از یک نمایشنامه خوب است؛ جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی گیلان نیز برگزار می‌شود.

مصباح با اشاره به برگزاری سومین دوره این جشنواره به پاس یک عمر کار و تلاش استاد «حبیب‌الله یوسف پورسیفی» از پیشکسوتان تئاتر گیلان، گفت: پس از انتشار فراخوان ۲۴ طرح از سوی ۱۵ هنرجوی آموزشگاه‌های آزاد هنرهای نمایشی استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و این طرح‌ها توسط هیئتی از مدیران آموزشگاه‌ها بررسی و هشت طرح بدون اولویت برای شرکت در مرحله بعدی جشنواره انتخاب شد.

وی با بیان اینکه آثار برگزیده سومین جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی گیلان همزمان با افتتاحیه جشنواره استانی تئاتر معرفی و تقدیر می‌شوند، یادآور شد: یکی از مهم‌ترین دلایل برگزاری این جشنواره، شناسایی استعدادهای جدید در این بخش و تقویت نمایشنامه‌ها برای تولید یک اثر فاخر در حوزه تئاتر استان است.

کرونا و آسیب‌های فراوان آن به فعالان حوزه تئاتر و نمایش گیلان

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه به شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های فراوان فعالان حوزه هنر اعم از سینما، تئاتر و موسیقی و سایر بخش‌های هنری اشاره کرد و افزود: تعطیلی فعالیت‌های هنری طی ماه‌های گذشته به‌واسطه شیوع این ویروس، آسیب‌های اقتصادی جبران ناپذیری به فعالان این حوزه‌ها وارد کرده که تئاتر و هنرمندان فعال در این عرصه نیز از این آسیب‌ها در امان نبوده‌اند.

وی با بیان اینکه حال تئاتر و هنرمندان عرصه نمایش گیلان خوب نیست، تصریح کرد: این ویروس یازدهمین دوره جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان را که همه ساله اواخر مرداد و اوایل شهریورماه با حضور و استقبال خوب گروه‌های نمایش سراسر کشور همراه بود، لغو کرد که این موضوع به فعالان این عرصه ضربه اقتصادی فراوانی وارده کرده است.

مصباح با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا پایان مهرماه حدود ۱۹ مجوز برای اجراهای صحنه‌ای و خیابانی در استان صادر شده باشد، گفت: تاکنون هیچ اقدام مناسبی برای رفع این مشکل از سوی ستاد ملی کرونا و متولیان امر انجام نشده که این موضوع گلایه‌های هنرمندان تئاتر را نیز در سراسر کشور و به‌طبع آن در استان گیلان به‌دنبال داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه همچنان هیچ فردی از پایان زمان کرونا آگاه نیست، امیدواریم در روزهای آینده شاهد یک تصمیم درست از سوی متولیان امر برای ادامه فعالیت‌های هنری به‌ویژه تئاتر باشیم.

  • منبع خبر : اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان