وضعیت تولید کاه و کلش در زراعت برنج استان گیلان -۱۴۰۰
وضعیت تولید کاه و کلش در زراعت برنج استان گیلان -۱۴۰۰
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گفت ،استان گیلان دارای ۲۳۸۰۰۰هکتار اراضی شالیزاری بوده که بیش از ۷۵درصد آن با کمباین مخصوص برنج برداشت می گردد. از این سطح همه ساله بالغ بر ۱۱۵۰ هزار تن محصول تولید می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اکبرزاده گفت :از سطح شالیزارهای استان بالغ بر ۹۰۰ هزار تن کاه و کلش استحصالی شده که در سنوات اخیر با توجه به قیمت علوفه، افزایش تعداد دستگاه های بسته بندی (بیلر) به ۱۱۰۰ دستگاه بومی و حدود ۵۰۰ دستگاه مهاجر، افزایش آگاهی زارعین و دامداران و فعالیت های ترویجی و همچنین اقدامات قانونی کشاورزان استان نسبت به بسته بندی و فروش آن اقدام و به ندرت شاهد آتش زدن کاه و کلش در هستیم.

وی همچنین اظهار داشت : در هر هکتار حدود ۳۸۰۰ کیلوگرم کاه استحصالی ( باکسر ساقه باقیمانده در زمین ) و معادل ۲۵۰ بسته کاه تولید می گردد.

وی با بیان اینکه هزینه بسته بندی با بیلر به ازای هر بسته ۵۰ تا ۷۰هزار ریال و قیمت فروش هر بسته کاه و کلش ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار ریال بوده  تصریح نمود : میزان درآمد ناخالص کاه و کلش در هر هکتار شالیزار ۷۵ -۵۰میلیون ریال و در سطح استان بطور میانگین بالغ بر ۱۲۰۰۰ میلیارد ریال بوده که نصیب زارعین برنجکار استان شده و ضمن اینکه سهمی در تامین علوفه دام ها نیز دارا هستند.

  • منبع خبر : روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان