همیاری و مشارکت مشترکین برق جهت گذر از پیک سال جاری بیش از پیش ضروری است
همیاری و مشارکت مشترکین برق جهت گذر از پیک سال جاری بیش از پیش ضروری است
محمد تقی مهدیزاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان پیش از خطبه های نماز جمعه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) شهر رشت به ایراد سخنرانی در خصوص تشریح وضعیت صنعت برق استان در بخش توزیع و نقش مدیریت بهینه مصرف انرژی جهت گذر از پیک بار سال جاری پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی توزیع برق گیلان-مهدیزاده ضمن تشکر از بانیان برگزاری آئین عبادی سیاسی نماز جمعه و حاضرین در این مراسم گفت : شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان مفتخر به ارائه خدمات به بیش از یک میلیون و ششصد هزار مشترک است و تمامی تلاش اینجانب و همکارانم در اینشرکت بر این است که با برنامه ریزی صحیح و مدون معیشت برقی تمامی هم استانی های ارجمند تامین شود،معیشتی که در دنیای امروز،اساسی ترین و مهمترین زیرساخت تحول و پویایی بشر است و وجود آن با کیفیت حیات و بقاء انسان گره خورده است.

وی گفت: زندگی بدون برق در عصر ارتباطات و تکنولوژی میسر نیست و بدیهی است وابستگی شدید سایر حوزه ها از جمله آب،گاز و مخابرات به این انرژی پاک ،نقش و اهمیت رسالت شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان را بیش از پیش هویدا میسازد.
رئیس هیئت مدیره شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان افزود : با عنایت به تغییر اقلیم و کمبود بارشها در کشور و افزایش بی سابقه دمای هوا در چند سال اخیر و همچنین افزایش قابل توجه بکارگیری لوازم برقی سرمایشی از سوی مردم ،نقش همیاری و مشارکت مشترکین برق جهت گذر از پیک بار سال جاری به دلیل وجود ناترازی تولید و مصرف انرژی در کشور، بیش از پیش لازم و ضروری است.
محمد تقی مهدیزاده اظهار داشت :خوشبختانه ما در میهن اسلامی مردم متدین و با ایمانی داریم و لزوم تبیین مدیریت مصرف صحیح انرژی به عنوان عمل صالح در جامعه ضرورت پیدا می کند و این رفتار مسئولانه موجب صرفه جوئی اقتصادی و کمک به سبد خانوار و متعاقبا هم افزائی اجتماعی و حفظ محیط زیست خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان گفت: بر پایه دستورالعمل ابلاغی از سوی شرکت توانیر، استان گیلان در منطقه گرمسیری چهار قرار دارد و الگوی مصرف برق خانگی در این استان در ماه‌های گرم سال (۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور) تا ۴۰۰ کیلووات ساعت و برای ماه‌های عادی یا غیر گرم سال، تا ۲۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که الگوی مصرف را رعایت کنند نه تنها شامل هیچ‌گونه افزایش نرخی نخواهند شد، بلکه در صورت صرفه‌جویی، می‌توانند مبلغی را از این شرکت بستانکار شوند.

مهدیزاده افزود : بر این مبنا اگر مشترکان برق بتوانند در ماه‌های گرم سال مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داده و به زیر الگوی مصرف برسانند، به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف معادل قیمت تامین برق یعنی ۳۰۰ تومان پاداش گرفته و از دولت بستانکار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان تصریح کرد: دولت در چارچوب الگوی مصرف، برق را به نرخ یارانه‌ای و کمتر از یک سوم این قیمت در اختیار مشترکان قرار می‌دهد و پاداش کاهش مصرف در زمان پیک و اوج بار شبکه، می‌تواند تا ۲ برابر قیمت تامین برق هم افزایش یابد.

وی گفت : مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در صورتی که نسبت به کاهش مصرف برق خود تا پنجاه درصد الگوی مصوب اقدام کنند معاف از پرداخت بهای برق مصرفی خواهند شد .

رئیس هیئت مدیره شرکت توزیع نیروی برق گیلان درخصوص افزایش بهای برق پرمصرف‌ها نیز افزود: برای مثال اگر مشترک خانگی تا ۱.۵ برابر الگو مذکور در ماه مصرف داشته باشد (برای مصارف مازاد بر الگو) ملزم به پرداخت ۱.۵ برابر قیمت تامین برق می‌باشد و اگر از ۱.۵ تا ۲ برابر الگو برق مصرف کند (برای مصارف مازاد بر الگو) ۲.۵ برابر قیمت تامین برق برای وی محاسبه می‌شود و اگر میزان مصرف برق او از ۲ برابر الگو بیشتر باشد، (برای مصارف مازاد بر الگو) ۳.۵ برابر قیمت تامین برق برای او محاسبه خواهد شد.

مهدیزاده در ادامه اضافه کرد: به منظور پیشگیری از بروز مشکلات عدیده و خاموشی های گسترده در سطح استان ، تفاهم نامه‌های همکاری با مشترکین در تعرفه‌های معین به ویژه مشترکین کشاورزی و صنعتی استان منعقد می‌شود تا در ساعات اوج مصرف و با همکاری مشترکین مذکور ، پیک مصرف برق استان تا حد زیادی کاهش یابد.

وی اذعان داشت : برابر مصوبه هیات وزیران، دستگاههای اجرایی موظفند که در ساعات اداری مصارف خود را ۳۰ درصد و در ساعات غیر اداری ۶۰ درصد کاهش دهند و در همین راستا نیز، دستگاه‌های اجرایی و ادارات به کنتورهای هوشمند با قابلیت رویت پذیری و کنترل پذیری تجهیز و میزان مصرف آنها پایش و به نهادهای نظارتی گزارش می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان خاطرنشان کرد: مشارکت صحیح و هدفمند تمامی سازمان ها، ادارات و دستگاه های اجرایی استان برای اجرای موثر طرح فوق مورد انتظار است و درصورت عدم رعایت موازین فوق، این شرکت پس از صدور اخطار ،ملزم به ایجاد محدودیت در مصرف انرژی و در نهایت قطع انشعاب این دستگاه‌ها خواهد بود.

محمد تقی مهدیزاده در انتها ضمن اشاره به روشهای ساده و موثر مدیریت مصرف انرژی در منزل به معرفی اپلیکیشن برق من پرداخت و گفت : مشترکان برق با نصب این اپلیکیشن کاربردی و ورود به این سامانه می‌توانند علاوه بر امکان پرداخت آنلاین صورتحساب از تمامی خدمات شرکت توزیع نیروی برق گیلان بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات و امورهای توزیع برق بصورت غیرحضوری بهره‌مند شوند.

  • منبع خبر : توزیع برق استان گیلان