همایش سلامت مردان در رشت برگزار شد
همایش سلامت مردان در رشت برگزار شد
همزمان با هفته ی ملی سلامت مردان و در راستای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه درخصوص اهمیت و نقش سلامت مردان در سلامت خانواده و جمعیت، همایش « سلامت مردان » با موضوع « ناباروری در مردان و اهمیت سبک زندگی در پیشگیری از ناباروری»،در سالن اجلاس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وب دا ) ؛  دکتر سید محمود رضوانی- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ابتدای این همایش ، با اشاره به اهمیت تمرکز و توجه به موضوع جوانی جمعیت در استان، گفت ؛ با توجه به بحران جمعیت که با آن مواجه هستیم باید همه ی تمرکز و اولویت ما در سطح استان، بر روی جوانی جمعیت و موضوع سالمندی باشد.
وی افزود ؛  مطمئنا نگرانی درباره ی بحران جمعیتی، این مهم را یادآوری می کند که مراقبت از هر مادر باردار و هر نوزاد متولد شده باید با دقت تمام صورت گیرد و وظایف مان را به خوبی و به طور کامل در این حوزه انجام دهیم.
معاون بهداشتی دانشگاه، تصریح کرد: خروج از بحران جمعیتی و توجه و تمرکز بر روی جوانی جمعیت،  تنها مختص به اقدامات حوزه ی دانشگاه و بهداشت نیست و همه ی دستگاه ها و سازمان ها باید این مهم را در اولویت کار خود ، قرار دهند.
در ادامه دکتر علی حمیدی مدنی- اورولوژیست و رئیس انجمن اورولوژی استان گیلان نیز ضمن بیان  مطالب مبسوطی در خصوص  علل ناباروری در مردان، اظهار داشت ؛ عوامل موثر متعددی در ناباروری مردان در سطح دنیا شناسایی شده است که  می توان به  سبک زندگی ناسالم، آلاینده های زیست محیطی و تماس ها و محیط های شغلی را  از مهمترین عوامل تاثیرگذار در ناباروری مردان، ذکر کرد.
دکتر حمیدی مدنی در ادامه  بی توجهی مردان به مسائل حوزه ی بهداشتی و سلامتی خود را مورد توجه قرار داد ، گفت ؛  رسیدگی به سلامت و بهداشت در مردان مورد توجه آنها قرار نمی گیرد  و همین بی توجهی ، می تواند عاملی برای اختلال در سلامت آنها شود.
عضو هیات علمی دانشگاه با عنوان اینکه سبک زندگی سالم می تواند تا حدود بسیاری مانع از ناباروری شود ، افزود ؛  فعالیت فیزیکی مطلوب، عدم استعمال دخانیات و الکل، دوری از استرس و چاقی به همراه توجه به خواب سالم و کافی و رژیم غذایی صحیح می تواند در پیشگیری از ناباروری در مردان بسیار، تاثیرگذار باشد.
مدیرگروه اورلوژی دانشگاه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در راستای توجه به سلامت مردان را بسیار مهم دانست و تاکید کرد ؛ توجه به سبک زندگی سالم از مهمترین عواملی است که باید مدنظر قرار گیرد تا سلامت عمومی و سلامت باروری مردان تامین شود.
لازم به ذکر است؛  در این همایش، کارشناسان مسئول سلامت خانواده و کارشناسان سلامت میانسالان شبکه های بهداشت و درمان تابعه دانشگاه نیز حضور داشتند و در پایان به سوالات مطروحه آنها  توسط دکتر حمیدی مدنی، پاسخ داده شد.
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان