نیاز فوری ۱۰ هزار مددجوی بهزیستی گیلان به مسکن/ ۶۵۰ واحد در دست ساخت داریم
نیاز فوری ۱۰ هزار مددجوی بهزیستی گیلان به مسکن/ ۶۵۰ واحد در دست ساخت داریم
 مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار خانوار نیاز فوری به مسکن دارند که حداقل به اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی نیاز است؛ البته اعتبارات دولتی کافی نیست و نیازمند مشارکت های اجتماعی هستیم تا این مشکل را رفع کنیم.

حسین نحوی نژاد ، مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ می تواند به نقطه عطفی در برنامه های توسعه ای کشور تبدیل شود، اظهار کرد: شاهد آغاز به کار دولت جدید هستیم و با توجه به اتمام برنامه ششم توسعه، برنامه توسعه جدید تدوین خواهد شد که باید از این فرصت برای ارتقای خدمات بهزیستی استفاده کنیم.

وی بهزیستی را از جمله نهادهایی دانست که کارکرد خوب آن عدالت را در جامعه محقق می کند و افزود: بهزیستی استان گیلان افتخار دارد قریب به ۶۰ هزار خانوار اعم از زنان سرپرست خانوار و معلولان را تحت پوشش خدمات معیشتی و توانبخشی قرار دهد.

مدیرکل بهزیستی گیلان، بخشی از اقدامات بهزیستی را در حوزه جلوگیری از آسیب افراد و معلولیت دانست و تصریح کرد: در بخش درمان و بازتوانی اعتیاد نیز شاهد تحول هستیم.

نحوی نژاد، با بیان اینکه در سال جاری برنامه های اشتغال را افزایش خواهیم داد، گفت: براساس توافق هایی که با سازمان فنی و حرفه ای و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده، افرادی که صاحب شغل می شوند می توانند از آموزش کافی برخوردار شوند و مهارت فنی و حرفه ای لازم را فرا بگیرند.

وی با اشاره به پرداخت وام های بدون بهره از محل بند(ب) تبصره ۱۶ به مددجویان بهزیستی، پرداخت سهم کارفرمایی بیمه و جبران عدم کارایی در سال گذشته، یادآور شد: سال گذشته برای ۱۷۰۰ نفر شغل ایجاد شد و امسال نیز شاهد دو برابر شدن تسهیلات خواهیم بود وام ۵۰ میلیون تومانی به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش می یابد.

مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه سال گذشته حدود ۵۰۰ نفر از معتادین بهبود یافته صاحب شغل شدند، عنوان کرد: در سال جاری نیز به دنبال افزایش اشتغال معتادین بهبود یافته از طریق مراکز جامع توانبخشی اعتیاد هستیم.

وی با تاکید بر لزوم جلب مشارکت های مردمی جهت بهبود شرایط رفاهی مددجویان، خاطرنشان کرد: هم در سال ۹۹ و هم در عید فطر امسال رتبه نخست کشور از حیث دریافت مشارکت های مردمی ریالی و غیر ریالی را داشتیم و بهزیستی گیلان فقط در عید فطر امسال ۲۰ میلیارد تومان اعتبار جمع آوری کرد و بلافاصله به دست افراد محروم و مستضعف رساند.

نحوی نژاد، با بیان اینکه ۶۵۰ واحد مسکونی مددجویی در حال ساخت داریم، افزود: امیدواریم تا مهر و آبان امسال بتوانیم این واحدها را به اتمام برسانیم و نیازمند همکاری خیرین و نهادهای حمایتی همچون ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفین و سپاه پاسداران هستیم.

مدیرکل بهزیستی گیلان، مسکن و اشتغال را از ابعاد مهم توانمندسازی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ۳۸ هزار خانوار مستمری بگیر در استان داریم و به خانواده های یک نفره تا پنج نفره به بالا مستمری ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی پرداخت می شود که از ماه آینده به ۳۵۰ تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می رسد. همچنین حق پرستاری و بیمه افراد ضایعه نخاعی و معلولان شدید که سال گذشته رشد صد درصدی داشت، امسال نیز دو برابر رشد می کند.

وی تامین لوازم ضروری زندگی و ودیعه مسکن را از دیگر اقدامات رفاهی بهزیستی دانست و یادآور شد: مسکن معضل بسیار بزرگی است و لذا برنامه ریزی کردیم تا مشکل بی خانمانی مددجویان را حل کنیم. در حال حاضر ۱۰ هزار خانوار نیاز فوری به مسکن دارند که حداقل به اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی نیاز است؛ البته اعتبارات دولتی کافی نیست و نیازمند مشارکت های اجتماعی هستیم تا این مشکل را رفع کنیم.

نحوی نژاد، همچنین از افزایش یارانه مراکز نگهداری شبانه روزی در سال جاری خبر داد و بیان کرد: مراکزی که از معلولان و سالمندان و بیماران روانی نگهداری می کنند با افزایش قیمت ها و دستمزدها مواجه هستند.

مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه ۵۰۰۰ نفر در مراکز نگهداری شبانه روزی استان هستند، خاطرنشان کرد: لایحه جدید دولت به دنبال افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی سالانه یارانه این مراکز است که با موافقت سازمان برنامه و بودجه شاهد رشد صد درصدی خواهیم بود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا