نیاز روزانه ۲۵ تنی واحدهای تولیدی استان گیلان به الکل
نیاز روزانه ۲۵ تنی واحدهای تولیدی استان گیلان به الکل
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان یکی از مشکلات واحدهای تولیدی را تامین الکل دانست و گفت: برای تولید ۲۰۰ هزار قوطی محلول و ژل ضد عفونی کننده روزانه به ۲۵ تن الکل نیاز داریم.

به گزارش رشتستان به نقل از واحد روابط عمومی سازمان صمت گیلان، آرش فرزام صفت در گفت و گوی ویژه خبری شبکه استانی باران، با بیان اینکه امروز دنیا با یک پدیده نوظهور و ناشناخته به نام کرونا مواجه شده است، اظهار کرد: کشور ما و استان ما نیز متاثر از تبعات این بیماری است و لذا استفاده از وسائل حفاظت شخصی و اقلام بهداشتی در اولویت مردم قرار دارد.

وی افزود: به طور طبیعی حدود سه تا چهار واحد تولیدی بهداشتی در گیلان فعالیت می کردند و تولیدات آنها در بخش مواد ضد عفونی کننده و محلول های بهداشتی است و تعدادی از واحدها ماسک مورد نیاز معمول استان را تامین می کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان، از تشکیل کارگروه تولید، توزیع و نظارت ذیل ستاد مبارزه با کرونای استان خبر داد و تصریح کرد: یکی از اهداف این کارگروه که با دستور استاندار تشکیل شده است، افزایش واحدهای تولیدکننده اقلام و مواد بهداشتی و افزایش تولید واحدهای فعال بوده است.

فرزام صفت با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ واحد در سطح استان مواد بهداشتی و محلول های ضد عفونی کننده و ژل های ضد عفونی کننده و پد الکلی و ماسک و وسائل مراقبتی تولید می کنند، گفت: همچنین سه واحد تولیدی در منطقه آزاد انزلی فعال شده است.

وی تولید روزانه استان را ۳۵ تن محلول ضد عفونی کننده معادل ۲۰۰ هزار قوطی محلول و ژل دانست و اضافه کرد: بیش از ۵۰۰ هزار پد الکلی و ۵۰ هزار ماسک روزانه تولید می شود. البته این واحدها شناسنامه دار و برخوردار از پروانه بهداشت و پروانه بهره برداری هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان، با بیان اینکه شیوع کرونا یک جهش در بازار تقاضا نسبت به بازار عرضه استان ایجاد کرده است، متذکر شد: مردم حق دارند که اقلام بهداشتی را مطالبه کنند، زیرا می خواهند از این بیماری اجتناب کنند،اما توان استان و کشور برای تولید محدود است. در گذشته روزانه در گیلان کمتر از ۲۰۰۰ ماسک تولید می شد که جوابگوی نیاز آزمایشگاه ها و بیمارستان ها بود، اما اکنون همه مردم متقاضی هستند و تولید ۵۰ هزار ماسک در روز هم نیاز استان را رفع نمی کند.

فرزام صفت، یکی از مشکلات واحدهای تولیدی را تامین الکل دانست و گفت: برای تولید ۲۰۰ هزار قوطی محلول و ژل ضد عفونی کننده روزانه به ۲۵ تن الکل نیاز داریم و تنها یک کارخانه در گیلان الکل تولید می کند. البته کارخانه مذکور با ظرفیت کامل در حال تولید الکل است و روزانه ۲۰ تن تولید دارد لذا روزانه با کسری پنج تا ۱۰ تنی الکل در استان مواجه هستیم. در این راستا سامانه ای در وزارت بهداشت راه اندازی شده و تولیدکنندگان نیازهای خود را در آن ثبت می کنند و تاکنون نیاز الکلی واحدهای تولیدی استان را تامین کردیم.

وی از توزیع اقلام بهداشتی تولید شده در سطح ۵۹ داروخانه استان خبر داد و خاطرنشان کرد: روزانه ۱۵۰۰ ماسک در این داروخانه ها توزیع می شود، اما محلول های ضد عفونی کننده به اندازه کافی وجود دارد و ماسک مشکل اصلی است.

معاون استاندار گیلان، با بیان اینکه عرضه کم ماسک موجب شده برخی از افراد با احتکار از خلاءهای اقتصادی استفاده کنند، یادآور شد: برای جلوگیری از بازار سیاه، کلیه تولیدات ماسک را در سطح داروخانه ها توزیع کردیم، اما از مردم می خواهیم در خانه بمانند تا نیاز آنان به ماسک به حداقل برسد.

فرزام صفت، با اشاره به شرایط امهال بانک ها در پرداخت اقساط، عنوان کرد: با پیشنهاد استان و موافقت در سطح ملی، تا پایان فروردین ماه بانک ها از صدور هرگونه اخطار و اجراییه برای ضامنین و مزایده املاک خودداری خواهند کرد. البته این فرایند برای برخی از صنوف و فعالیت ها تعریف شده و مردم نگران پیامک های بانکی و جریمه تاخیر نباشند.

  • منبع خبر : سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان