مروری بر نظریه جابجایی مدیران و چرخش نخبگان
مروری بر نظریه جابجایی مدیران و چرخش نخبگان
یکی از جامع ترین نظریه ها درباره نظام های اداری کشورهای در حال توسعه (جهان سوم) نظریه 《منشوری فردریگز》می باشد
یکی از موضوعات مهم و بحث برانگیز در حوزه مدیریت دولتی “جابجایی مدیران و چرخش نخبگان” می باشد.سلسله یادداشت های ذیل به بررسی این موضوع و تطبیق آن با وضع کنونی سازمان ها و ادارات در جامعه ما می پردازد.
یکی از جامع ترین نظریه ها درباره نظام های اداری کشورهای در حال توسعه (جهان سوم) نظریه 《منشوری فردریگز》می باشد که اساس آن بر پایه رویکرد ساختاری_کار ویژه ای و بوم شناختی بوده و رفتار مدیریت دولتی را متاثر از محیط های سیاسی،اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورها می داند.
کشورها در یک پیوستار به سه دسته متراکم، منشوری و تفکیک شده تقسیم می گردند.کشورهای در حال توسعه (جهان سوم) دارای جامعه منشوری هستند یعنی در این جوامع سنت و تجدد ، قدیم و جدید و متخصص و کلی دان با یکدیگر همزیستی دارند.
ویژگی این جوامع شامل موارد ذیل می باشد:
۱⃣ ناهمگونی: به علت وجود ساختارهای ناهمگون،تغییر اجتماعی در جامعه منشوری ناقص و ناتمام است.در این جامعه دیوان سالاران از نفوذ و قدرت بسیار برخوردار بوده و درآمد زیادی دارند. صاحبان قدرت انرژی خود را در جهت نیل به منافع شخصی و حفظ قدرت به کار می گیرند.
۲⃣ صوری بودن قانون : این ویژگی به این واقعیت اشاره دارد که بین هنجارها و اعمال،بین توصیف ها و تصویرها و بین قدرت رسمی و قدرت موثر نوعی شکاف و فاصله وجود دارد.
۳⃣ هم پوشانی : در جامعه منشوری کارویژه ها از طریق ساختارهای سنتی در کنار ساختارهای مدرن انجام می شوند که حاصلی جز بی نظمی و سردرگمی ندارند.دیوان سالاران کارهای متفاوتی در حوزه های اداری،سیاسی،اجتماعی و فرهنگی انجام می دهند.به عنوان نمونه نمایندگان مجلس در انتخاب مدیران دخالت می کنند.
توجه به مسائل بالا و کمی تامل در اوضاع و شرایط سازمان ها و ادارات کشور  به خوبی نشانگر موضوعات فوق می باشد.به نظر شما به چه میزان ویژگی های ناهمگونی،صوری بودن قانون و هم پوشانی در سیستم مدیریت دولتی ما جریان دارد و برای گذار از این چالش چه راهکارهایی وجود دارد؟
ادامه دارد…
#عبدالله_آرمین_عموزاد
تلگرام:
@delsepordeh_arminamoozad
اینستاگرام:
@armin.amoozad
  • منبع خبر : برگرفته از کتاب چالش های مدیریت دولتی در ایران