مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفت و گو زنده رادیویی با برنامه دریچه
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفت و گو زنده رادیویی با برنامه دریچه
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفت و گو زنده رادیویی با برنامه دریچه به تشریح اقدامات و زیرساخت های اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، صبح سه شنبه ۱۴ دی ماه دکتر حمیدرضا آبایی در  گفت و گو زنده رادیویی برنامه دریچه با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد از تجارت کشور با استفاده از حمل و نقل دریایی و از طریق بنادر انجام می‌شود توجه به بنادر و توسعه زیرساخت‌های بندری یکی از اولویت‌های هر کشوری بوده که خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران نیز به این مقوله بسیار توجه شده است.

 وی با اشاره به اینکه در استان گیلان با توجه به شرایط و وضعیتی که در توسعه دریامحور وجود داشته و در حال حاضر سه بندر بزرگ انزلی، آستارا و کاسپین به عنوان بنادر بازرگانی فعال هستند، افزود: گیلان با توجه به قدمت ۳۰۰ ساله بندر انزلی جایگاه ویژه‌ای در تجارت دریایی دارد و طی مطالعاتی که جدیداً توسط دانشگاه تربیت مدرس به صورت مکتوب درآمده به نتیجه رسیدیم بندر انزلی و پیربازار رشت از جمله قدیمی‌ترین بنادر دریای خزر بودند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه با اقداماتی که در استان گیلان انجام شده در بندر انزلی، آستارا و کاسپین شرایط به گونه‌ای فراهم شده تمام کشتی‌هایی که در خزر قابلیت تردد دارند می‌توانند در این سه بندر پهلو بگیرند، گفت:با استفاده از ایجاد تعامل فیمابین همه دستگاه‌هایی که در امر ترخیص کالا دخالت دارند زمان ماندگاری کالا را کاهش دادیم و توانستیم با بکارگیری و افزایش تجهیزات زمان سرویس‌ دهی به کشتیها را در بندر انزلی به ۳.۷ روز برسانیم.
آبایی تاکید کرد: همچنین زمان انتظار کشتی‌ها نیز به زیر یک روز رسیده که حدود ۵۰ درصد این شاخص را نسبت به پارسال کاهش دادیم همچنین زمان حضور کشتی در بندر از ۵ روز به ۴.۵ روز رسیده است.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی با توسعه زیرساخت‌ها و در نظر گرفتن جایگاه بهتر  برای بنادر استان در حمل و نقل دریایی، افزود: در شرایط تحریم بنادر جنوبی از ظرفیت کامل خودشان استفاده نمی‌کردند لذا ما برای تامین کالاهای اساسی کشور باید در بنادر شمالی تلاش بیشتری می‌کردیم تا بتوانیم جایگاه مناسبی در تأمین کالاهای اساسی کشور داشته باشیم و در شرایط سخت کرونائی بغیر از یک روز در بنادر هرگز تعطیلی نداشتیم و همه همکاران در بنادر استان به صورت ۲۴ ساعته مشغول فعالیت بودند.
آبایی با اشاره به عملکرد ۹ ماهه گفت: طی این مدت یک میلون و ۶۰۰ هزار تن کالا از استان تخلیه و بارگیری شده که از این حجم یک میلیون و ١۶٠ هزار تن سهم بندر انزلی، ۱۸۰ هزار تن سهم آستارا همچنین ۲۶۰ هزار تن سهم بندر کاسپین بوده است و در واقع به صورت آماری صادرات ما  بیش از ١٠٠ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و بیش از ٣۵ درصد از عملیات بندری را به خود اختصاص داده و اقدامات خوبی برای جذب کالاهای صادراتی و دوسربار شدن کشتیها انجام شده است.
وی با بیان اینکه در بندر آستارا مرز زمینی داریم و بیشترین صادرات از مرز زمینی توسط صادرکنندگان خرد صورت می‌گیرد زیرا صادرات دریایی نیاز به حجم بالایی از کالا دارد، افزود: با توجه به شرایط تحریم بیشتر به سمت کالاهای اساسی بودیم که ۷۰ درصد واردات کالاهای اساسی از جمله غلات و روغن هستند.
 آبایی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ پست اسکله در بندر انزلی داریم و در محدوده اراضی ۱۶۰ هکتاری بندر بیش از ۵٠ هکتار اراضی را آماده واگذاری به خصوصی کردیم، گفت: ما در بندر انزلی تک بعدی فکر نمی‌کنیم و فقط به فکر غلات نیستیم بلکه به سمت کانتینر خصوصاً یخچالی هم رفتیم و از همه مهمتر در زمینه گردشگری دریایی نیز برنامه داریم و  ترمینال مسافری بین‌المللی ایجاد کردیم که البته در شرایط سخت کرونائی در گردشگری دریایی تاثیرگذار بوده است.
وی با بیان اینکه فراخوان زدیم و از بخش خصوصی در این زمینه دعوت به همکاری کردیم، تاکید کرد: طرح مارینای بندر انزلی تقریباً نهایی شده و منتظر مصوبه سازمان مرکزی هستیم در این طرح ۴ هکتار خشکی و ۶ هکتار دریایی برای مارینای بندر انزلی در نظر گرفته شده و اگر کرونا اجازه دهد سفر بین‌المللی انزلی باکو را با کشتی مسافربری در دستور کار داریم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه بر کرانه‌گردی تاکید داریم، گفت: طرح انجام این کار در بندر چمخاله به عنوان بندر گردشگری دریایی با ۱۰۰ میلیارد تومان در حال احداث است تا زیرساخت‌های گردشگری دریایی را در چمخاله نیز داشته باشیم.
آبایی با بیان اینکه در بخش HSE مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در بندر انزلی واحدی فراهم کرده و امکانات خوبی داریم، گفت: در زمینه محیط زیست، سلامت و فعالیت‌هایی که باید در بندر به درستی انجام شود همچنین پدافند غیرعامل اقدامات خوبی انجام شده و رتبه اول کشور در زمینه پدافند غیرعامل را کسب کردیم.