در تولید نسخه الکترونیک هیچ اجبار و الزامی وجود ندارد و این طرح مکانیسمی تشویقی است.
در تولید نسخه الکترونیک هیچ اجبار و الزامی وجود ندارد و این طرح مکانیسمی تشویقی است.
دکتر محمد جهانگیری:تسهیلاتی را با کمک سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت داریم و شش ماه فرصت تعیین شده تا مکانیسم ها کامل شوند.

به گزارش رشتستان به نقل از اداره کل تامین اجتماعی گیلان معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در خصوص دو طرح نسخه نویسی الکترونیک و عدم صدور دفترچه‌های کاغذی درمان تامین اجتماعی گفت: این دو طرح توامان پیش می روند ولی گره زدنشان با یکدیگر درست نیست. مطلوبیت حذف دفترچه این است که با نسخه نویسی الکترونیک همراه باشد.
وی افزود: در سنوات قبل اقداماتی در این زمینه شروع شده است و نباید صورت گیرد.
جهانگیری ادامه داد: اولین چیزی که در نظام سلامت به آن فکر می‌کنیم بیمار است و کیفیت خدمات نباید افت کند. دوم موضوع مهم محرمانگی اطلاعات است که نباید خدشه دار شود و سوم اینکه اگر پزشک نتوانست نسخه الکترونیک بنویسد، دسترسی بیمار به خدمات قطع نشود.
وی تصریح کرد: کار امضای الکترونیک و نسخه الکترونیک چندین سال است که دنبال می شود و پیگیری های لازم برای ارتقای آن را در دست انجام داریم.
معاون سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مکانیسم های مختلفی برای دریافت خدمات در قالب طرح نسخه الکترونیک و حذف دفترچه های بیمه در تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: استفاده از سرنسخه پزشکان و استفاده از دفترچه بیمه فعلی، دو مکانیسم فعلی است.
جهانگیری ادامه داد: اکنون دفترچه ها به طور کامل حذف نمی‌شوند بلکه دفترچه های موجود همچنان استفاده می‌شوند.
وی با بیان اینکه به مردم نباید آسیب برسد و مردم را برای اینکه دفترچه نیست نبایستی معطل کنیم، گفت: به ویژه در دوران کرونا، تشکیل صف، انتظار زیاد، تعلل برای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک و در مجموع تشویش نباید ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا نسخه الکترونیک در یک مقطع به طور کامل و صد در صدی انجام نشده و هنوز اسناد کاغذی در کشورهایی که نسخه الکترونیک دارند، برقرار است، گفت:  تدابیر لازم باید انجام شود. مردم و ارائه دهندگان خدمت نباید دغدغه داشته باشند.
جهانگیری درباره مشکلات پزشکان برای استفاده از چندسامانه بیمه گرهای پایه برای نسخه نویسی الکترونیک گفت: توافقی که انجام شده این است که در قسمت داروخانه از یک پنل استفاده شود. در نسخه نویسی نیز همینطور است، پزشکان می توانند هرسامانه ای که مورد تایید است را در مطب استفاده کنند و در یک پنل واحد نسخه بنویسند.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: کارگروه مشترکی را با سازمان تامین اجتماعی راه اندازی کردیم که آنلاین پاسخگو باشیم.چنانچه مشکلی ایجاد شود مداخله می کنیم و اگر  مشکل رفع نشود، امکان تغییر مسیر در این طرح وجود دارد.