دانشجویان؛ دیده‌بان علم و سیاست‌ هستند
دانشجویان؛ دیده‌بان علم و سیاست‌ هستند
به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو،استاندار گیلان ضمن تبریک این روز گفت:دانشجویان؛ دیده‌بان علم و سیاست‌ و دوره دانشجویی نیز سرآغاز حرکت در مسیر خردورزی و منافع ملی است و انتقادهای قشر دانشجو که از سر دلسوزی همراه با شجاعت بیان شود؛ نمایانگر راهی‌ست که جامعه را به سمت پیشرفت رهنمون می‌سازد.

رشتستان– دکتر ارسلان زارع استاندار گیلان در این نشست که با حضور رئیس دانشگاه گیلان و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در سالن غدیر استانداری برگزار شد با تبریک روز دانشجو، این روز را سرآغاز و نقطه عطف جنبش دانشجویی خواند و گفت: این جنبش به معنای حضور همه دانشجویان در عرصه فرهنگ و سیاست است و باید آن را گام هایی استوار برای آزادی، عدالت خواهی و استقلال خواهی، استعمارستیزی و نفی استبداد دانست.

دکتر زارع با بیان اینکه در ادبیات علوم سیاسی، دانشجوی مطلوب به فردی اطلاق می شود که در دانشگاه به درجه بالایی از بینش و درک سیاسی رسیده و در قبال سرنوشت خود، جامعه و مسایل سیاسی حساسیت لازم را نشان می دهد ، افزود: دانشجوی مطلوب در نظام های اسلامی از خصوصیات ارزشمندی همچون معرفت دینی ، معنویت، بینش سیاسی ، آرمانگرایی، هوشیاری ، خلاقیت، نوآوری و قانونمداری برخوردار است.

استاندار گیلان تصریح کرد: اگر دانشگاه را پرچمدار علم و دانش بدانیم ، انتقادهایی که از نهاد دانشگاه برمی‌آید روی دیگر سکه ای است که کشورمان را به سعادت، تعالی و پیشرفت هدایت می‌کند؛ از این‌رو معتقدم نقد، پرسشگری و پژوهش دو روی یک سکه برای اعتلای ایران عزیز هستند.

زارع  افزایش قدرت علمی و اقتصادی را از ملزومات اقتدار ملی دانست که دانشجویان و دانش پژوهان، نقش آفرینان اصلی نیل به این مهم هستند.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه نام و جایگاه دانشجو بدون دانش‌پژوه بودن در جایگاه واقعی خود قرار نمی‌گیرد، اظهار داشت: در جلسه‌های مرتبط با موضوع آموزش، همواره بر مهارت آموزی تاکید دارم و امروز هم همراهی دانش اندوزی و مهارت ورزی را یادآور می‌شوم.

وی افزود: انتظاری که از نهاد دانشگاه وجود دارد؛ اینکه خلاقیت، نوآوری و تولیدات علمی را به نیازهای روز پیوند زده و در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان حرکت کند؛ به بیان بهتر محصول دانشگاه در جامعه دیده شود.

دکتر زارع بیان داشت: اهمیت اعتماد مردم، دانشگاهیان، دانشجویان و جوانان به مسئولان واقعیت دیگری است که نباید از آن‌ چشم‌ پوشید زیرا این مهم مهمترین و بزرگترین سرمایه محسوب می شود.

دکتر زارع با اشاره به جایگاه آموزش حضوری و تاثیرگذاری بالای آن در علم آموزی گفت : آموزش مجازی متاثر از شرایط کرونایی، تصمیمی است که مانع از ایجاد توقف در فعالیت های علمی و تحقیقاتی می‌شود و لازم است در جهت تعالی‌بخشی آن ، نسبت به توسعه زیرساخت ها نیز اقدام کرد.

وی ضرورت مشارکت همه اقشار تاثیرگذار در توسعه پایدار و اهداف توسعه محور استان را یادآور شد و گفت: بار دیگر از دانشگاهیان و دانشجویان می‌خواهم مطابق با افق ترسیم شده در سند آمایش سرزمینی گیلان، راهکارهای علمی و عملی ارائه دهند.

نماینده عالی دولت در استان سند آمایش سرزمینی را نقشه راه توسعه استان خواند که بر مبنای توسعه سبز-آبی تدوین شده و از جامعه دانشجویی خواست پایان‌نامه‌ها و تحقیقات خود را در راستای شناسایی مشکلات و نیازمندی‌های گیلان انجام دهند.

دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان و نماینده وزیر علوم در استان هم در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجوی به ویژه شهدای دانشجو سال ۱۳۳۲ و تبریک روز دانشجو به دانشجویان استان از نماینده عالی دولت در استان به دلیل تشکیل این جلسه برای شنیدن دیدگاه نمایندگان دانشجویان استان تشکر کرد.

رئیس دانشگاه گیلان از تنوع و مشاهده فضای عقلانیت و منطق گفت و گویی در فعالیت های دانشجویان در دانشگاه های مختلف ابراز خرسندی کرد و ضمن تاکید بر ظرفیت ویژه بر ظرفیت های دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های استان و کارهای تحقیقاتی آن ها در قالب پایان نامه ها؛ خواستار حمایت دستگاه های اجرایی از پایان نامه ها با محوریت حل مشکلات استان شد.

در این نشست نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه گیلان (علیرضا شفاییه مسئول بسیج دانشجویی، محمد علی شهیدی مقدم دبیر کانون های فرهنگی ، هنری و اجتماعی، مهران فتاحی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان، امیر موسی نژاد دبیرکل شورای صنفی رفاهی دانشجویان) دیدگاه های خود را در خصوص به‌کارگیری نخبگان در بخش مدیریتی استان ، ضرورت دوری از تجملات از سوی مدیران استانی، به‌کارگیری ظرفیت‌های استان در جهت شعار سال و جهش تولید، ضرورت، لزوم توسعه زیرساخت های آموزش مجازی و کمک به دانشجویان در انجام پژوهش ها بیان داشتند.

اشتغال جوانان استان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی، رفع مشکلات دانشگاه فنی مهندسی شرق گیلان ، احیای کارخانجات راکد با استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان رشته های فنی و حمایت از پروژه‌های علمی و اجرایی شدن نتایج پژوهش ها از دیگر مواردی بود که نمایندگان تشکل های دانشجویی حاضر در این نشست مطرح کردند.