حمل یکسره برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز استان گیلان و کشور
حمل یکسره برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز استان گیلان و کشور
مجتمع بندری انزلی در تامین کالاهای اساسی کشور و استان نقش پررنگی داشته و بیش از ۵۲ درصد کالاهای اساسی مورد نیاز استان گیلان را نیز از طریق این بندر تامین می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، مجتمع بندری انزلی با دارا بودن قدمتی دیرینه و منحصر بفرد یکی از مناطق فعال دربین کشورهای حاشیه دریای خزر و پرسابقه ترین بندر حاشیه شمالی کشور می باشد که علاوه بر داشتن جاذبه های گردشگری بدلیل واقع شدن در مسیر ارتباطی اروپا – اسیا و کریدورهای شمال-جنوب و غرب-شرق از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که با توجه به سرمایه گذاریهای بعمل آمده در زمینه ایجاد زیر ساختهای مناسب، وجود انبارهای چندمنظوره و ترمینالهای متنوع و تامین و بکارگیری مدرن ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری به عنوان اولین منطقه مجهز به سیستم ترافیک دریایی این بندر را از بنادر موجود در سطح کشور و منطقه متمایز نموده است.
ظرفیت کنونی مجتمع بندری انزلی در بخش سیلو غلات و مخازن روغن به ترتیب ۹۶ هزار و ۱۰ هزار تن بوده و تکمیل پروژه های سرمایه گذاری موجود و رو به اتمام بخش خصوصی این مقدار به ترتیب به ۱۹۱ هزار و ۱۶ هزار تن خواهد رسید.
بندرانزلی در تامین کالاهای اساسی کشور و استان نقش پررنگی داشته و بیش از ۵۲ درصد کالاهای اساسی مورد نیاز استان گیلان را نیز از طریق این بندر تامین می شود و بارها  با توجه به نیاز روزانه کشور و استان به مصرف کالاهای اساسی شاهد بودیم که پس از ورود کالاهای اساسی به بندر به صورت حمل یکسره  اقدام گردید و از همین رو در سال ۱۴۰۰ میزان ۸۰۹ هزار تن کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، روغن و محصولات کشاورزی-دامی وارد مجتمع بندرانزلی شد که از این میزان ۳۷۵ هزار تن آن گندم بود.
در راستای بهره‌ برداری بهینه و موثر از سامانه حمل و نقل برای تامین کالاهای اساسی از کشورهای مبدا، تفاهم نامه همکاری مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی با هدف تسهیل در واردات کالا‌های اساسی به امضا رسید تا افق روشنی در تسریع و تسهیل واردات کالاهای اساسی شاهد باشیم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در مورد اهمیت این تفاهمنامه  اظهار داشت: بر اساس این تفاهم نامه، به تامین کالاهای اساسی از کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا تاکید شده است.
حمیدرضا آبایی افزود: با توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی به خصوص ظرفیت ها و امکانات بنادر ایرانی بر ضرورت تسریع در عملیات بندری کالاهای اساسی و پهلودهی خارج از نوبت کشتیهای حامل این دسته کالاها تاکید و توافقاتی صورت پذیرفت در این رابطه نیز ضمن لزوم هماهنگی سایر نهادها و ارگان‌های دخیل در امر جابجایی کالا از بنادر بر استفاده از ظرفیت ریلی در کنار حمل و نقل کامیونی تاکید بیشتری صورت پذیرفت.
وی حمل و نقل چند وجهی و تکمیل زنجیره حمل و نقل در بنادر را بسیار مفید دانست و گفت: امیدواریم با ایجاد راه های دسترسی، پایانه ها و باراندازهای کالایی در کنار ایستگاه های ریلی شاهد استفاده بهتر از ظرفیتهای استان گیلان در جذب بار تا زمان اتصال کامل ریل به بنادر استان در آینده نزدیک باشیم.
  • منبع خبر : بنادر و دریانوردی گیلان