جهاد دانشگاهی یکی از مصادیق دانشگاه کارآفرین است
جهاد دانشگاهی یکی از مصادیق دانشگاه کارآفرین است
رئیس دانشگاه پیام نور گیلان، جهاد دانشگاهی را یکی از مصادیق دانشگاه نسل سوم دانست و اظهار کرد: اگر دانشگاه ها با جهاد دانشگاهی همراه شوند، زمینه برای توسعه صنعت و اشتغال فراهم خواهد شد و موضوع دانشگاه های کارآفرین موثرتر و رو به جلوتر پیش خواهد رفت.

دکتر سعید صادقی، جهاد دانشگاهی را یک نهاد علمی و فرهنگی دانست و اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی نشات گرفته از فرهنگ انقلاب اسلامی است که در سال ۵۹ شکل گرفت تا به نیازهای انقلاب در آن مقطع پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی همچون سایر نهادهای انقلابی با توجه به خلاءهای احساس شده در اوایل انقلاب به وجود آمد، تصریح کرد: یکی از این خلاءها نبود فضایی برای جوانان انقلابی و علاقمند به توسعه علم و دانش بود که جهاد دانشگاهی با پاسخگویی به این خلاء، عقب ماندگی های علمی کشور که در زمان ستمشاهی شکل گرفته بود را برطرف کرد.

رئیس دانشگاه پیام نور گیلان، با اشاره به حضور ۵۰ هزار کارشناس آمریکایی در کشور در دوران قبل از انقلاب، افزود: به واسطه وابستگی رژیم پهلوی به بیگانگان، فرصتی برای جوانان فراهم نمی شد که با فکر و اندیشه خودشان چرخ های علمی مملکت را به حرکت درآورند و هر ایرانی برای ورود به حوزه های علمی و پژوهشی و صنعتی با موانع زیادی رو به رو می شد.

صادقی، محور ماموریت جهاد دانشگاهی را غرب زدایی از مراکز دانشگاهی و اشاعه فرهنگ اسلامی در دانشگاه دانست و اضافه کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد عمومی است، یعنی صرفا به بودجه دولت متکی نیست و این خودکفایی یکی از افتخارات جهاد دانشگاهی محسوب می شود و به جوانان یاد می دهد که رو پای خودشان بایستند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی باید خودباوری و خوداتکایی را در سطح ملی ترویج کند، گفت: دستاوردهای جهاد دانشگاهی در حوزه های علمی، پژوهشی، صنعتی، فرهنگی و اشتغال به عنوان شاخص بوده و این دستاوردها و فعالیت ها فراتر از انتظارات است.

رئیس دانشگاه پیام نور گیلان، کارنامه جهاد دانشگاهی را در طول ۴۰ سال گذشته درخشان و کارآمد دانست و متذکر شد: جهاد دانشگاهی نهادی پویا و بسیار موثر در ارتباط با جوانان است و توانسته در ارائه طرح های فناورانه و ترویج فرهنگ کارآفرینی و اشتغال نقش بی بدیل داشته باشد.

صادقی، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی فضایی برای ایجاد حلقه اتصال دانشگاه و صنعت فراهم کرده است، ادامه داد: دنیای امروز دنیای دانشگاه های نسل سوم، یعنی دانشگاه های کارآفرین است و جهاد دانشگاهی با درایت و تیزبینی حضرت امام خمینی(ره) و علاقمندی جوانان در کنار دانشگاه شکل گرفته و امر کارآفرینی را سر لوحه فعالیت های خود قرار داده است.

وی جهاد دانشگاهی را یکی از مصادیق دانشگاه نسل سوم دانست و اظهار کرد: اگر دانشگاه ها با جهاد دانشگاهی همراه شوند، زمینه برای توسعه صنعت و اشتغال فراهم خواهد شد و موضوع دانشگاه های کارآفرین موثرتر و رو به جلوتر پیش خواهد رفت.

رئیس دانشگاه پیام نور گیلان، بیانیه گام دوم انقلاب را مرحله تاریخ سازی و تمدن سازی دانست و یادآور شد: برای عبور از این پیچ تاریخی نیازمند وجود نهادهای انقلابی قدرتمند و موثر و پیشرو و پیشقراول همانند جهاد دانشگاهی هستیم که بتوانند کشور را در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری پیرامون تمدن سازی در مقطع کنونی رهنمود سازند.

صادقی، یکی از ویژگی های منحصر به فرد جهاد دانشگاهی را برخورداری از جوانان متدین و متعهد و متخصص و علاقمند و با انگیزه و انقلابی دانست و تصریح کرد: قطعا جهاد دانشگاهی با چنین سرمایه ای می تواند در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب پیشگام باشد.

رشتستان

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا